۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۲۱:۳۰

رییس انجمن مفاخر کشور:

«نظامی» در منظومه‌های خود از دایره اخلاق خارج نشده است

«نظامی» در منظومه‌های خود از دایره اخلاق خارج نشده است

اردبیل- رییس انجمن آثار و مفاخر کشور گفت: «حکیم نظامی» در آثار ارزشمند خود به ویژه سرایش عاشقانه‌های بی‌نظیر از دایره اخلاقیات خارج نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود شالویی عصر سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در نگارخانه خطایی اردبیل، اظهار کرد: برای سومین سال متوالی است که آیین نکوداشت حکیم نظامی گنجوی در استان اردبیل با حضور شعرا، محققان و اساتید برجسته برگزار می‌شود تا ابعاد مختلفی از آثار این حکیم توانا و شاعر بی‌بدیل بازگو شود.

وی تصریح کرد: نظامی برای شعر و ادب این کشور اعتبار بالایی بخشیده و در پنج گنج او در ارزشمندی از معنویت، اخلاق‌گرایی همراه با بیان فاخر و فصیح کلمات و عبارت‌ها را می‌توان به عینه مشاهده کرد.

رییس انجمن آثار و مفاخر کشور گفت: شعرایی نظیر نظامی به هویت و اصالت شعر فارسی غنای بی‌نظیر بخشیده‌اند و ما در طول تاریخ نظیر چنین سرایندگان بی‌بدیل را شاهد نیستیم.

شالویی افزود: شعر نظامی با جان و دل انسان‌ها آشنا بوده و از قوام و فخامت خاص برخوردار است و دارای معانی عمیق و حکمتی ژرف است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: آنچه که در شعر نظامی ممتاز به نظر می‌رسد در کنار حکمت و بیان معارف اسلامی، پایبندی به اصول اخلاقی است که خود می‌تواند معیار و ملاکی برای اعتلای ارزش‌های انسانی باشد.

شالویی اضافه کرد: حکیم نظامی نه تنها در نعت و وصف پیامبر (ص)، خوبی‌ها و نیکی‌ها و اخلاق پسندیده در اشعار خود سخن به میان آورده بلکه سعی داشته تا شورانگیزترین مفاهیم را در قالب داستان‌های برگرفته از اندیشه‌ها و معارف ایرانیان بازگو کند.

رییس انجمن آثار و مفاخر کشور بیان کرد: آنچه که در شعر نظامی بیشتر ممتاز و برجسته به نظر می‌رسد، توصیف‌ها و بیان مفاهیم غنایی همراه با شاخصه‌های ممتازی است که در سایر شاعران کمتر دیده می‌شود.

در این مراسم شهریار نعمتی از اساتید دانشگاه و شعرای اردبیل نیز یادآور شد: پنج شاعر در زبان و ادبیات فارسی دارای لقب حکیم هستند که یکی از آنها نظامی است تا در کنار فردوسی، ناصر خسرو، ثنایی و عمر خیام دارای جایگاهی بی‌بدیل باشد.

دیگر اساتید برجسته دانشگاه و شاعر معاصر اردبیلی نیز به مرتبه و جایگاه حکیم نظامی اشاره کرد و گفت: مقام علمی، فلسفی و اخلاقی این شاعر بی‌بدیل ممتاز است و در پنج گنج او می‌توان درهای ارزشمندی را مشاهده کرد.

کاظم نظری‌بقا افزود: نظامی در آرمان شهر خود از عشق، طبیعت، صلح و آرامش و دانایی و خردورزی سخن به میان می‌آورد و مردم آذربایجان به وجود شاعرانی همچون نظامی و خاقانی در قرن پنجم و ششم و در سبک عراقی افتخار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم استاد عسگر شاهی و شعرای دیگر اشعاری را قرائت کرده و اجرای موسیقی نیز از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

کد خبر 6047490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha