۲۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۰۵

نگاه «مجله مهر» به ماجرای جدید خانواده ۱۰ فرزنده؛

اگر مهاجرت گناه باشد، سوژه معصوم نیست!

اگر مهاجرت گناه باشد، سوژه معصوم نیست!

مهاجرت خانواده‌ پرجمعیت ده فرزنده به عمان، بار دیگر آنها را به تیتر اخبار و حاشیه‌ها تبدیل کرده است؛ اما این بار با انتقاداتی همراه بوده که برخی از آنها به رسانه‌ها برمی‌گردد.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: اگر نگوییم درس اول، یکی از «اولین» آموزه‌ها در خبر، «ارزش‌های خبری» است؛ برای آنکه یک موضوع یا رویداد از میان سیل عظیم وقایع روزانه به عنوان «خبر» انتخاب و به مخاطب ارائه شود، باید یک یا چند معیار داشته باشد که به آنها ارزش‌های خبری می‌گویند.

کوچک و بزرگ در رسانه خوب می‌دانند که «استثنا و شگفتی» یکی از ارزش‌های خبری است. به بیان ساده‌تر غیرعادی بودن رویداد برای مخاطب، می‌تواند آن را مورد توجه رسانه‌ها قرار دهد. «۱۵ جوان در یک شب از پشت بام سقوط کردند»؛ «یک سارق هنگام دزدی از خانه، روی تخت خوابش برد»؛ «سگی که برای صاحب خود نان می‌خرد»؛ «تماس کودک دو ساله با اورژانس جان پدرش را نجات داد!»؛ «زایمان موفق شش‌قلوها در شیراز» یا «زن دهه شصتی تهرانی؛ مادر ۹ فرزند».

مثال آخر، یعنی زن دهه شصتی با ۹ فرزند خبری واقعی بود که حدود دو سال پیش در بخشی از رسانه‌های رسمی و غیررسمی بازتاب داشت. زهرا صادقی متولد سال ۶۴ در سن ۳۶ سالگی نهمین فرزند خود را به دنیا آورد. استثنا و عجیب بودن زندگی این زن جوان، حتماً برای رسانه و مخاطبش جالب توجه بوده است.

مصداق این ادعا، آمار بازدید و واکنش مخاطبان به خبر «زندگی یک مادر دهه شصتی با ۹ فرزند» است. انتشار این گزارش در خبرگزاری مهر با یک میلیون بازدید روی سایت این رسانه همراه بوده و ضمن دریافت بیش از هزار نظر از سوی مخاطبان در لیست پر بازدیدترین اخبار این رسانه قرار گرفته است.

حالا خبر جدیدی درباره زندگی این خانواده بار دیگر آنها را به تیتر اخبار و حاشیه‌ها آورده است. مادر این خانواده پرجمعیت که حالا تعداد فرزندانش به عدد ۱۰ رسیده است، در صفحه مجازی خود به مخاطبانش اطلاع داد که به عمان مهاجرت کرده‌اند. این خبر جدید باعث شد انتقاداتی بر سر زبان‌ها بیفتد.

یکی از انتقادات مطرح شده این بود که پرداختن به «چنین سوژه‌هایی» از اساس غلط است. گروهی معتقدند رسانه با تولید محتوا درباره این موارد، صرفاً به «دیده شدن» آنها کمک می‌کند یا از نگاه دیگر به این افراد فرصت سواستفاده می‌دهد. البته نکته این است که تعریف دقیقی از «چنین سوژه‌هایی» که رسانه نباید به آنها بپردازد وجود ندارد.

در واقع گروهی در رسانه یا بیرون از آن، شخصیتی شبیه به کاراکتر گِلام (Glum) در کارتون «گالیله» دارند؛ شخصیتی با چهره درهم کشیده، منفی‌باف و شماتت‌گر که بعد از هر اتفاق ناخوشایندی با لحن خاصی می‌گفت: «من خودم می‌دونستم!»

روشن است که زندگی زوج جوان و دهه شصتی با تعداد فرزند زیاد، حتی در شهرهای کوچک هم می‌تواند سوژه جذابی باشد؛ چه برسد به آنکه این خانواده ساکن کلان‌شهر تهران بوده‌اند، جایی که تک‌فرزندی و حتی بی‌فرزندی به انتخاب و اولویت زوج‌های جوان تبدیل شده است.

اما انتقاد دیگری که بعد از خبر مهاجرت خانواده ۱۲ نفره به عمان مطرح شد، این بود که رسانه نباید به دنبال سیاست‌گذاری برای تشویق به فرزندآوری سراغ موارد استثنایی و ناملموس برود و از آنها الگویی بسازد یا این تصور را ایجاد کند که حقیقت این زندگی برای تمام جامعه قابل تعمیم است.

این نکته قابل توجه و دقیقی است که نباید برای الگوسازی در سیاست‌های کلان، سراغ نمونه‌های خارق‌العاده رفت و تصویری غیرمعمول را به جامعه و به ویژه خانواده‌ها تزریق کرد؛ اما سوال این است که آیا صرف پرداختن به سوژه‌ای، به مثابه آن است که انتظار می‌رود مردم، زندگی خود را با این مورد منطبق کنند؟ ماراتن، یکی از انواع دوی استقامت است که شرکت‌کننده‌های آن باید مسافت حدود ۴۲ کیلومتر را بدوند و «تیگست آسفا» از کشور اتیوپی در ماراتن ۲۰۲۳ با ثبت رکوردی عجیب توانست پیروز شود. آیا تهیه گزارش از برنده دوی استقامت ماراتن، به منزله آن است که مخاطب هم باید ۴۵ کیلومتر را ظرف دو ساعت بدود؟

«آسفا» کاری کرده که خیلی‌ها نمی‌توانند انجامش دهند، خیلی‌ها حتی به آن فکر هم نمی‌کنند. گرچه از نگاه اکثریت، آسفا یک قهرمان است اما بعید نیست خیلی‌ها کار او را عبث بدانند و سوال بپرسند چرا باید کسی چنین سختی را تحمل کند؟ با همه اینها رسانه سراغ او می‌رود اما از مردم انتظار ندارد ۴۲ کیلومتر را در مدت دو ساعت بی‌وقفه و یک نفس بدوند.

سوژه نه معصوم است و نه مصون!

بعد از بازخوردهای گسترده نسبت به سوژه مادر ۹ فرزنده، نشستی در خبرگزار مهر با حضور زهرا صادقی، سوژه اصلی این گزارش و دو نفر از کارشناسان حوزه رسانه برگزار شد تا به اما و اگرهایی که از سوی مخاطبان مطرح شده بود و ابهامات آنها درباره این سوژه پاسخ داده شود. خبرنگار مهر در گزارش «پاسخ به سوالات مخاطبان از مادر دهه شصتی با ۹ فرزند» که از این نشست منتشر شد، یادآوری کرده است: «اینکه این گزارش (گزارش اول) بین اقشار مختلف زیاد دیده شد، نباید دلیل بر این باشد که گزارش جهت‌دار است و در راستای الگوسازی ارائه شده است. من در گزارش خانم صادقی تنها روایت‌گر مشاهدات خودم از ایشان و سبک زندگی‌شان بودم. هیچ اغراق یا سانسوری در این گزارش انجام نشده است.»

فارغ از همه اینها، سوالی که پیش می‌آید این است که حتی «اگر» این زن جوان به عنوان یک الگو برای فرزندآوری معرفی شده باشد، مهاجرت آنها به کشوری دیگر، تغییری در مادر ده فرزند بودن او ایجاد می‌کند؟ واضح است که مادر ده فرزند بودن حتی در کشورهایی که بهترین شرایط اقتصادی را دارند هم یک سوژه عجیب و جالب برای مخاطبان است؛ حتی اگر فرزندانی که به دنیا آمده‌اند، اسطوره نباشند! به نظر می‌رسد آسیب دقیقی که بعد از مهاجرت این چهره باید به آن پرداخته شود این نیست که چرا رسانه در گذشته سراغ افرادی رفته که امروز مهاجرت کرده‌اند، آسیبی که باید درباره آن حرف زده شود این است که چرا پای مهاجرت به همه اقشار جامعه از همه طیف‌ها کشیده شده است.

گذشته از اینها، سوژه نه معصوم است و نه مصون! چهره‌ای که امروز شهردار تهران است و رسانه‌ها سراغش می‌روند ممکن است فردا همسرش را با تفنگ با قتل برساند. هنرمندی که امروز درباره ارزش‌های دینی و معنوی اثر خلق می‌کند، ممکن است فردا یک آتئیست شده باشد. رئیس‌جمهوری که امروز مورد تأیید میلیون‌ها نفر از مردم کشور است ممکن است فردا از همه چهارچوب‌های سیاسی و اخلاقی و عقلانی خارج شده باشد. حجاب‌استایلی که رسانه امروز برای تشویق حجاب سراغش می‌رود ممکن است فردا مروج بی‌حجابی شده باشد. مجری‌ای که با انرژی تمام‌نشدنی امروز به مخاطبانش سلام کرده، ممکن است فردا در خانه‌اش خودکشی کرده باشد.

صادقی در بخشی از گفت‌وگو با مهر گفته بود: «من هیچ تضمینی برای فردای خودم ندارم، چه برسد به ۲۰-۳۰ سال آینده فرزندم. ۹ فرزند من هر کدام یک اخلاقی دارند… در مورد آینده هیچ قطعیتی نمی‌توانم داشته باشم.» نه صادقی از آینده خودش خبر داشته و نه کس دیگری. رسانه هم نمی‌تواند وقتی به سراغ سوژه‌ای می‌رود، تعهد بگیرد که هرگز از شرایط کنونی‌اش خارج نمی‌شود و پایش را از چهارچوب‌ها بیرون نمی‌گذارد.

رسانه، ارزش خبری می‌شناسد و بر خلاف ادعای برخی، پیش‌گو نیست و علم غیب هم ندارد. البته ادعای «دانای کل» بودن در این وادی، کار آسانی شده که گِلام‌های غرغرو آن را خوب یاد گرفته‌اند.

اگر مهاجرت گناه باشد، سوژه معصوم نیست!

کد خبر 6051264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      48 4
      من نمیدانم این خانم کجای کارش الگو گرفتن است ما این ادما را تو رسانه های خودمان الکی بزرگ می کنیم وباعث اختلاف بوجود اوردن بین خانواده هایی می شویم که شرایط بچه دار شدن را ندارن
      • زاهدی IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
        33 4
        شاید روش پیشگیری را آشنا نبوده . اخبار متفرقه که الگو نمیشه
    • رضا IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      31 3
      مهم الگو سازی از افراد غیر الگو است که خبرگزاری در هیجانات سیاسی و رفتارهای هیجانی حکومت همیشه انجام داده جوانِ موفق زوج پر جمعیت طلبه تلاشگر و ... افراد معمولی را ناخواسته و ناگهانی سلبریتی آموزش ندیده ای می کنیم که حالا انتظارات جدیدی دارد مثل دولت که برای خیلی ها انتظار خانه دار شدن ایجاد کرد
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      7 0
      اگه یکی از کره مریخ پرسید معنی آسمون ریسمون بافتن چیه این متن با عنوانش بهش نشون بدین
    • لیلا IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      12 14
      چقد توضیحاتتون در این گزارش عالی بود لذت بردم ممنون
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      6 3
      کاری به این خانم ندارم و حرفهای تان راجع به ایشان درست است اما این قضیه راجع به سلبریتی هایی که مواضع و مسیر مخربی دارند نباید به اسم جذب حداکثری یا امثال این موارد همان جایگاه قبلی را در اختیارشان گذاشت و بی خیال مواضع مخرب شان شد. اسم اینکار جذب حداکثری و رافت اسلامی نیست بلکه خیانت است
    • حمید IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      16 1
      کی بیکار میشده زنه ومرده
    • منصور RO ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      12 0
      متاسفانه دلایل بیشتر مهاجرتها مون شده مشکلات اقتصادی و بیکاری ،به تباع آن سخت شدن زندگی بر خانوادها ،
      • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
        2 0
        یک عده ای هم بخاطر کار مهاجرت می کنند و و باعثش هجوم مهاجر در ایرانه
      • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
        8 1
        ببخشید لابد پول دارن که میرن چرا ما نمیتونیم بریم
      • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
        0 0
        دلیل بزرگ مهاجرت اینه که بسیاری کلاهبردای ، دزدی ،و ...میکنن و بعد ، تنها راه فرار را مهاجرت می دانن
    • ماهان IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      20 1
      وقتی از هرکسی الگو می سازید همینه دیگه؟!
    • محمد IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      27 1
      کلی ازش تقدیر کردن که ده تا بچه اورده و پس ایران جای بدی واسه زندگی نیست و مشکل اقتصادی بهونست و ...با ده تا بچش جمع کرد رفت😂
    • علی IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      3 4
      خب گفتند بخاطر کار همسرش رفته اگه دست خودش بود حتما ایران عزیز رو انتخاب می کرد حتما شغل شوهرش یا مهندسی نفت و گاز بوده که موقعیت عالی پیدا کرده ( یعنی پول تو ایران نیست و همینطور شغل پر درآمد ) یا ممکنه جزو بدنه دولت اسلامی باشه که منتقل شده ... ولی ۱۰ تا فرزند خدائیش خیلیه باید آزمایش بگیرن ازش
      • هم وطن IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
        0 6
        همسرشان دکتری داروسازی از هندوستان دارن و در زمینه طب سنتی فعالیت دارن. و از اونجا که اون کشور قصد داره پزشکی رو در کشورش توسعه بده از ایشون دعوت کرده و دکتر داوود همراه خانواده برای مدتی سفر کردن نه همیشه. حتی اگر برای همیشه هم باشه ایرادی ندارد. قبل انقلاب دکتر های ما هم از پاکستان و هند آمدن ایرا
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      3 1
      این خانم که کیلیپ گذاشته رفته عمان اینجا تبلیغ فرزند آوری کرد بعد توش ماندن ورفتن عمان
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      5 1
      هر وقت از کسی تبلیغ وتعریف زیادی بشه چه از نظر ساده زیستی چه از نظر متدین بودن وغیره بعد معلوم شده همش دروغ محضه
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      5 3
      مادر‌خدابیامرزم‌۱۶‌تا‌بچه‌زایید‌هیچ‌کدامشون‌نه‌به‌درد‌خودشون‌خوردن‌نه‌به‌درد‌جامعه‌..اگر‌یکی‌میزایید‌که‌یا‌به‌درد‌خودش‌میخورد‌یا‌به‌درد‌جامعه‌خیلی‌بهتربود..زدانایان‌تنی‌ارزد‌جهانی..نیرزدصد‌تن‌نادان‌به‌نانی
      • IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
        2 0
        شما سعی کن بدرد بخور باشی
    • اسلام IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      5 2
      یک مدل دیگر از نمایشها و شو های حکومت بود ایشون با اسپورت مالی حالا از کدوم نهاد نمیدونم . همین به همین سادگی ایرانیان عزیز
    • نجفدری IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      3 1
      بنظرم مهاجرت افراد معمولی هیچ بار منفی نداره .. مردم آزادند هر کجا دلشون بخواد مهاجرت کنن.
      • Javad Amini IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
        1 0
        خوش به حالت. نداری، راحتی.
    • یکی مثل شما IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      2 5
      حالا بعضی ها فقط الکی الکی احساساتی شدند و چطور هم بدون کمی فکر فقط دارند نظر میدهند و قضاوت میکنن!!!! راستی این خانم کجای کارش ایراد مخرب داشت؟!! قابل توجه اونهایی که خودشون رو عقل کل میدونن!!!! حالا رفتار و کردار سلبریتی ها که توسط رسانه ی ملی گنده شدند ، و بلای جان جوونها شدند,قابل ایراد نبود؟!!
    • IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      5 1
      وافعا که در آسمان و ریسمان بافتن و توحیه استاد تمام هستید.
    • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      0 4
      خانم صادقی مهاجرت نکرده. سفر کرده. اونم به دلیل تخصص همسرشون که به عمان دعوت شدن. کاش صحبت‌های خودشون رو اول بشنوید بعد قضاوت کنید.
      • ناشناس IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
        4 0
        ماشالله ،،شوهر خانم صادقی که خرج ۱۰نفر رو میده پس قبول دارید که بدون هزینه ودرامد فرزندآوری سرابی بیش نیست ،،،این خانم که تبلیغ فرزندآوری میکرد،،اگه مثله یک خانواده عادی بود یه دونه بچه هم نمی‌آورد چه برسه به ۱۰تا
    • ناشناس IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      3 3
      این همه پول بیت المال رو هزینه میکنید ویک نفرکه اصلا لیاقت نداره رو به اوج میرسونید،،بعد باخبرمیشیدکه ای بابا طرف باپولهای تبلیغاتی بیت المال مهاجرت کرد ،،اینه که میگن طرف آب ندیده وگرنه شناگرقابلیه ،،
    • سجی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      6 1
      حالا یعنی ماله کشیدید تموم؟
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      0 0
      این فقط مهاجرت کرده !!!واقعا دوست داشته که جای بهتری باشه به من و تو چ مربوط ،ما چرا سریع انگ به مردم میزنیم ،خب زندگیش در سختی بوده صلاح بر این بوده بره بچه هاش تامین بشن با حقوق 7تومان سازگار نبوده بیاید به حقوق دیگران احترام بزارید
    • احمد IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      1 0
      من فقط اینو میدونم ک هرکسی ک تو رسانه های داخلی زیاد بولد بشه، اصلا آدم خوبی نیست و تهش صدتا ماجرا خواهد داشت... 😜😜😜