۱۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۱۵

در گفت وگو با مهر مطرح شد؛

پایگاه نوژه همدان یگان عمل کننده حمله به اچ ۳

پایگاه نوژه همدان یگان عمل کننده حمله به اچ ۳

همدان-پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: پایگاه شهید نوژه نوک پیکان، یگان عمل کننده و مأموریت حمله به اچ ۳ را برعهده داشت.

سیدعلی مساوات در گفت وگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: دقیقاً ۴۴ سال قبل جنگ تحمیلی از طرف عراق علیه ما شروع شد و اولین حرکتی که عراق توسط نیروی هوایی انجام داد سعی کرد پایگاه‌های هوایی کشور ما را زمین گیر کند و یکی از این پایگاه‌ها در شهریور سال ۱۳۵۹ پایگاه شهید نوژه همدان بوده است.

وی یادآور شد: خلبانان غیور ما با همت و تلاش نگذاشتند جواب به چند ساعت بکشد و تحت عملیات انتقام جواب دشمن را دادند و چندین نقطه از پایگاه‌های عراق را بمباران کردند و فردا آن روز کمان ۹۹ یکم مهرماه سال ۱ ف ۵۹ اتفاق افتاد که ۴۰ فروند از هواپیماهای ما به سمت پایگاه‌های عراق پرواز کردند و آنها را بمباران کردند و خسارات زیادی به تأسیسات نیروی‌های عراق وارد کردند.

پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به اینکه پس از عملیات پیروزمندانه ایران علیه پایگاه‌های عراق و نشان دادن اینکه هیچیک از اماکن عراق از دید خلبانان ایران به دور نیست افزود: نیروهای هوایی عراق مجبور شد طی آبان ماه تا اسفند ماه ۱۳۵۹ به پایگاه الولید معروف به اچ ۳ در استان انبار عراق واقع در غرب این کشور و مرز اردن انتقال دهد و به طریق تا مدت‌ها در لاک انزوا به سر ببرد و طی این مدت میزان بمباران کردن پایین آمد و برتری هوایی با خلبانان ایران بود.

مساوات ادامه داد: با طراحی و برنامه ریزی دقیق نیروی هوایی و بی نظیر چندین پایگاه که مهمترین پایگاه شهید نوژه همدان، یکم تهران و پایگاه دوم تبریز یک عملیات منحصر به فرد که ضربه به پایگاه اچ ۳ بود طراحی شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه هواپیماها یک مقدار سوخت دارند و نمی‌توانند با یک باک بنزین نمی‌توانستند به عراق با فاصله ۲ هزار کیلومتری بروند و برگردند و عراق دارای سیستم پدافندی بسیار قوی و موشک‌های زمین به هوا قوی بود امکان خطر برای هواپیماها ی ما وجود داشت.

مساوات تصریح کرد: طبق برنامه ریزی و طراحی انجام شده هواپیماهای ما از منتهی علیه مرز شمال عراق به ترکیه پرواز کنند و پشت سر هواپیماهای جنگی ما یک سری هواپیماهای سوخت رسان خود را به هواپیماهای ما برسانند و عملیات بسیار پیچیده‌ای انجام شد یعنی قبل از اینکه هواپیماهای ما به اچ ۳ برسند باید یکبار سوخت گیری می‌کردند و بعد از بمباران دوباره باید به دلیل مسافت زیاد دوباره سوختگیری انجام می‌دادند.

پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادامه با بیان اینکه در ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ این عملیات به اجرا شد و رادارهای عراقی هیچ‌گونه کنترلی در این منطقه نداشتند و به همان ترتیب در این روزها ده‌ها فروند هواپیما از پایگاه‌های که گفته شد بخصوص پایگاه شهید نوژه که نوک پیکان، یگان عمل کننده و مأموریت اصلی حمله به اچ ۳ را برعهده داشت.

وی خاطرنشان کرد: نهایت پس از اجرای تاکتیک مورد نظر هواپیماهای بمب افکن بر فراز پایگاه الولید خشم ملت ایران به صورت صدها بمب و راکد بر سر دشمن زبون ریختند و غریب بر ده‌ها فروند هواپیماهای شکاری و بمب افکن، ترابری، مسافربری و سوخت رسان دشمن را که در این مکان پنهان شده بود منهدم کردند.

مساوات در پایان گفت: این عملیات حماسی به منظره فلج نمودن نیروی هوایی دشمن محسوب گردید و تا مدتها قدرت مانور هوایی دشمن از بین رفته بود و الحمدالله با شجاعت و تبحر و مکانیزم پیچیده جهت سوخت رسانی هواپیماها انجام دادند و قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشان دهند و به اثبات برسانند و همه خلبانان و هواپیماها به پایگاه‌های خود به سلامت به فرود آمدند.

کد خبر 6064201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha