۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۲:۲۱

بیانیه تند کارشناسان حقوقی سازمان ملل ضد تهدیدات علیه دیوان لاهه

بیانیه تند کارشناسان حقوقی سازمان ملل ضد تهدیدات علیه دیوان لاهه

جمعی از کارشناسان حقوقی مستقل سازمان ملل متحد طی نامه‌ای تهدید آمریکا و لابی صهیونیسم به انتقام جویی از قضات دیوان لاهه در صدور حکم احتمالی پیگرد مقامات جنایتکار اسرائیلی را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در شرایطی که تهدیدات متحدان غربی اسرائیل از جلمه پیام‌های تهدیدآمیز بی‌سابقه سناتورهای آمریکایی و لابی صهیونیستی علیه قضات دیوان بین المللی کیفری در بیم از صدور حکم پیگرد مقامات جنایتکار صهیونیستی شدت گرفته است، کارشناسان و فعالان مستقل سازمان ملل متحد در پیامی به تهدیدات علیه دیوان لاهه واکنش نشان دادند.

پایگاه خبری المیادین، روز جمعه گزارش داد که چندین کارشناس مستقل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای انتقادی حملات برخی کشورها از جمله آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی علیه دادگاه کیفری بین المللی را به شدت محکوم کردند و چنین حملاتی علیه لاهه را زمینه ساز «گسترش فرهنگ معافیت از مجازات» جنایتکاران دانستند.

در بیانیه کارشناسان مستقل سازمان ملل که روز جمعه منتشر شد، آمده است که «مایه تأسف است که می‌بینیم مقامات دولتی برخی کشورها علیه دادگاهی که به دنبال اجرای عدالت جهانی است، تهدید به انتقام می‌کنند، در حالی که جامعه جهانی باید برای پایان دادن به حمام خون هولناک در غزه گردهم آیند و برای آنانی که از آغاز جنگ ۷ اکتبر کشته، مجروح یا آسیب دیده و یا به طور غیرقانونی به اسارت گرفته شده‌اند، اجرای عدالت را مطالبه‌گری کنند.

همچنین در این نامه تاکید شده است که «ملاحظه رفتار برخی کشورهایی که خود را مدعی حمایت از تحقق حاکمیت قانون هستند و در عین حال، اقدام به ارعاب و تهدید یک دادگاه بین‌المللی مستقل و بی‌طرف برای جلوگیری از اجرای عدالت قضائی می‌کنند، تکان‌دهنده است.»

گفتنی است پیشتر ،۱۲ سناتور جمهوریخواه آمریکایی با ارسال نامه‌ای به «کریم خان» دادستان دیوان بین المللی کیفری (ICC) او را تهدید کردند در صورتی که قضات این دیوان حکم بازداشتی علیه مقامات رژیم اسرائیل صادر کند، با عواقب جدی برای رئیس دیوان و اطرافیان و خانواده اش مواجه خواهد شد.

پیش از این نیز، مقامات اسرائیلی به «نیویورک تایمز» گفتند که احتمال می‌رود دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت اعضای دولت اسرائیل و احتمالاً بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را در ارتباط با مدیریت عملیات نظامی ویران‌کننده‌ای که اسرائیل در نوار غزه در پاسخ به حمله حماس آغاز کرد، صادر کند.

آیزاک هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، روز چهارشنبه، احتمال طرح اتهام از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی علیه مقامات اسرائیلی در رابطه با جنگ غزه را «خطری برای دموکراسی‌ها» دانست (!) و از متحدانش خواست تا با آن «مخالفت» کنند.

نتانیاهو به نوبه خود گفت که هدف از صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیل در صورت صدور، «تهدید فرماندهان و سربازان اسرائیل و به ویژه فلج کردن توانایی اسرائیل برای دفاع از خود» خواهد بود.

کد خبر 6102615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • یک ایرانی IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      1 0
      چقدرجای تاسّف است که یک جهان قدرت نمیتواندحریف یه عوضیِ کلّه شق شود،همه بایدخجالت بکشیدکه دم ازانسانیت وحقوق بشر میزنیدولی عملاً کاری نمیکنید@!@@.