۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۵۷

الزیتونه بررسی کرد؛

مؤلفه‌های سیاست خارجی ایران پس از عملیات «طوفان الاقصی» 

مؤلفه‌های سیاست خارجی ایران پس از عملیات «طوفان الاقصی» 

عملیات طوفان الاقصی مواضع راهبردی و اصولی جمهوری اسلامی ایران در تقابل با رژیم صهیونیستی و وحدت جبهه‌های مقاومت را تقویت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز مطالعاتی فلسطینی الزیتونه در گزارشی به بازخوانی مؤلفه‌های راهبردی سیاست خارجی ایران در قبال عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه پرداخته است.

مؤلفه‌های مواضع ایران در جنگ غزه

ایران از همان ابتدای جنگ در روز ۷ اکتبر در کنار مقاومت قرار گرفت و دستاوردهای مثبت عملیات طوفان الاقصی را مورد تاکید قرار داد. از مهمترین مؤلفه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از عملیات طوفان الاقصی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. تاکید بر اولویت موضوع فلسطین در سیاست خارجی به ویژه در حمایت از گروه‌های مقاومت و رد اشغالگری صهیونیستی.

۲. تقویت مناسبات راهبردی با جریان‌ها و گروه‌های نزدیک به خود در محور مقاومت و حفظ قدرت و موقعیت این گروه‌ها و جلوگیری از خروج آنها از عرصه تاثیرگذاری منطقه‌ای.

۳. حفظ قدرت بازدارندگی و تقویت این بازدارندگی در سطح منطقه به ویژه در مدیریت عرصه تقابل با رژیم صهیونیستی.

ماهیت مواضع ایران در قبال عملیات طوفان الاقصی

مهم‌ترین موضع‌گیری‌های ایران در قبال عملیات طوفان شامل موارد زیر است:

۱. ایران از همان ابتدای ۷ اکتبر تاکید کرد که جنبش حماس در تصمیم گیری‌های خود بر اساس ارزیابی‌ها و محاسبات داخلی خود مستقلانه عمل می‌کند.

۲. تمامی ارکان سیاسی ایران حمایت قوی سیاسی خود از مقاومت را مورد تاکید قرار داده و هیأت‌هایی از رهبران حماس و دیگر گروه‌های مقاومت را میزبانی کردند. ایران از گزینه‌ها و مواضع مقاومت فلسطین در محافل منطقه‌ای و بین‌المللی حمایت کرد.

۳. تهران از همان آغاز جنگ، تمایل خود برای پایان یافتن آن را اعلام کرد و رسیدن به آتش بس پایدار در سریع‌ترین زمان ممکن را جزو اولویت‌های اساسی دیپلماسی خود قرار داد.

۴. ایران در ماجرای واکنش به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری خود در دمشق، عملیات خود را بر اساس محاسبات دقیق انجام داد. عملیات ایران ضد رژیم صهیونیستی گسترده و دقیق بود و نوعی عرض اندام در برابر رژیم صهیونیستی به شمار رفت، موقعیت منطقه‌ای ایران را تقویت کرد و معادله بازدارندگی قدرتمندی برای ایران ایجاد نمود.

۵. افکار عمومی ایران تعامل قابل توجهی با موضوع فلسطین از خود نشان داده و راهپیمایی گسترده مردمی در حمایت از مقاومت و غزه در این کشور برگزار شد.

کد خبر 6104113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha