۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۲۸

نخستین جلسه ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی:

تحولات جهان، برنامه‌های هفته حقوق‌بشر آمریکایی را متمایز می کند

تحولات جهان، برنامه‌های هفته حقوق‌بشر آمریکایی را متمایز می کند

رییس ستاد افشای حقوق بشر آمریکایی با بیان اینکه ادعای دفاع از حقوق بشر از سوی آمریکا یک ابزار تبلیغی برای فشار به کشورها است، گفت: تحولات جدید جهان هفته حقوق بشر آمریکایی را متمایز می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین جلسه ستاد مرکزی هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی با حضور کاظم غریب‌آبادی، رییس ستاد برگزاری هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و بزرگداشت هفتم‌تیر و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد و رؤسای ستادهای استانی به صورت برخط در محل دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

غریب آبادی در ابتدا از اعتماد حجت الاسلام محمدحسین موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به وی برای تصدی مسئولیت خطیر ستاد تشکر و قدردانی کرد و گفت: هدف از برگزاری برنامه‌های این هفته صرفاً معطوف به گذشته و بیان و بازخوانی جنایات آمریکا در گذشته نیست بلکه بر رفتارهای اخیر این رژیم در حق ملت ایران و غزه و سایر نقاط جهان و داخل این کشور که در حال وقوع است، معطوف می‌باشد.

وی گفت: این برنامه‌ها باید هم برای داخل کشور و هم در سطح بین‌المللی و خارج از کشور طراحی و اجرایی شود.

غریب آبادی با اشاره به جنایاتی که در نوار غزه در حال وقوع است گفت: اگر حمایت و پشتیبانی آمریکا نبود اسرائیل نمی‌توانست این حجم از جنایت را در سکوت مجامع بین‌المللی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر انجام دهد.

وی اضافه کرد: در چند ماه اخیر بیش از ۱۱۰ هزار انسان در غزه شهید و یا مجروح شده‌اند که ۷۰ درصد آنان کودکان و زنان بی‌گناه بوده‌اند و در تمام این مدت آمریکا مانع از هر گونه اقدام بین‌المللی علیه اسرائیل و کمک رسانی به مردم غزه شده است.

غریب آبادی ضمن تشریح کمک‌های مالی، نظامی، سیاسی و امنیتی و اطلاعاتی آمریکا به اسرائیل گفت: لازم است سهم و نقش آمریکا در این جنایات برای مردم جهان و افکار عمومی از سوی رژیمی که بزرگ‌ترین مدعی دفاع از حقوق‌بشر در جهان است، بازگو و تبیین شود.

رییس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمایت دانشجویان و اساتید آمریکا از مردم غزه گفت: علیرغم سکوت کشورهای مدعی حقوق‌بشر نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، افکار عمومی و مردم این کشورها در صحنه هستند و دانشجویان و استاتید با اعتراضات خود این سکوت را جبران می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حرکت آزادی‌خواهان و دانشجویان، سرمایه‌ای عظیم و بی‌سابقه است چرا که صرفاً بر نقد سیاست‌های داخلی دولت‌مردان آمریکا معطوف نیست و اولین باری است که مردم آمریکا در حمایت و همبستگی با مردم مظلوم فلسطین دست به اقدام گسترده زده و نسبت به موضوع فلسطین و جنایات و اشغالگری اسرائیل این‌گونه واکنش نشان داده‌اند و هیچ وقت سابقه نداشته اینگونه حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کنند.

رییس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی اظهار داشت: نکته حائز اهمیت و کلیدی برخورد نامناسب و وحشیانه با دانشجویان و اساتید معترض و مخالفت با سیاست‌های آمریکاست که بسیار غیرانسانی است و نشان دهنده رفتار و گفتار متناقض آنان است که مدعی آزادی و دفاع از حقوق بشر هستند در حالی که بر خلاف ادعای خود هیچ ارزشی برای مجامع علمی، دانشجو، استاد و حقوق بشر قائل نیستند و حقوق بشر تنها یک کالا و ابزار تبلیغاتی است که برای فشار آوردن بر سایر کشورها از آن استفاده می‌کنند.

غریب آبادی افزود: حوادث اخیر، سیاست‌های دروغین آنان را در حوزه حقوق بشر بیش‌ازپیش افشا کرد و امروز این رفتارها پیش چشم همه مردم دنیا قرار دارد که لازم است در هفته حقوق بشر آمریکایی برجسته و بازگو شود.

وی با اشاره به انتشار تصاویر شکنجه اسرا در زندان ابوغریب توسط نظامیان آمریکا گفت: این وقایع و حوادث را نباید فراموش کرد. غریب آبادی تاکید کرد: مناسب است امسال به‌طور ویژه به حضور نظامی آمریکا در کشورهای مختلف جهان پرداخته شود. وی افزود: آمریکا ۷۵۰ پایگاه نظامی در بیش از ۸۰ کشور دنیا دارد و بیش از ۶۰ هزار نظامی وابسته به این کشور در نقاط مختلف جهان مستقر هستند. این حضور برای چه منظوری است؟

غریب آبادی با اشاره به استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در برخی کشورهای جهان گفت: این رفتارها خوی جنگ‌طلبی و سلطه‌گری و نظامی‌گری آمریکا را نشان می‌دهد. این درحالی است که بسیاری از مردم دنیا و اروپا از این مطالب مطلع نیستند چرا که آمریکا خود را مدعی صلح و آزادی و دفاع از حقوق بشر معرفی کرده است و به بهانه‌های مختلف نیروها و پایگاه‌های نظامی خود را در اقصی نقاط جهان از جمله انگلیس، آلمان، کره جنوبی و ژاپن مستقر می‌کند در حالی که تهدیدی متوجه این کشورها نیست.

وی خاطرنشان کرد: کشور و ملت ایران همواره آماج تهدیدات و تعرضات بوده و مشکلی به لحاظ دفاعی و نظامی نداشته است در حالی که نه تنها آمریکا کمکی به ایران نکرده بلکه خود عامل ناامنی و جنگ و تهدید و تحریم و ترور است.

رییس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و شهدای هفتم‌تیر اظهار داشت: این ابعاد باید توسط رسانه‌ها که در فضای مجازی فعالیت دارند، برای افکار عمومی اطلاع رسانی و روشنگری شود و هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی در صدر برنامه‌های هفته قرار گیرد.

وی با اشاره به جنایت مستقیم آمریکا در ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و شکایت ایران به مجامع بین‌المللی برای رسیدگی به این جنایت گفت: اولین جلسه کیفر خواست و رسیدگی به پرونده آمریکا در به شهادت رساندن شهید حاج قاسم سلیمانی ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و بیش از ۷۰ آمریکایی که در این جنایت ناجوانمردانه دست داشتند، با شکایت ایران بازخواست می‌شوند.

وجدان‌های خفته بیدار شده است

حجت الاسلام والمسلمین مهدی عرب انصاری معاون مراسم و استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ابتدای جلسه با تشکر از غریب آبادی برای قبول مسئولیت ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق‌بشر آمریکایی و بزرگداشت هفتم‌تیر گفت: تاکید حجت الاسلام موسی‌پور نماینده ولی فقیه در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این است که پیوندی میان برنامه‌های این هفته با مساله فلسطین و حوادثی که در غزه در حال وقوع است ایجاد شود و در این خصوص با ستاد انتفاضه و قدس نیز تعامل و همکاری صورت گیرد.

وی با اشاره به جنبش اساتید و دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا افزود: امروز دنیا شاهد تحولات بی‌سابقه و بی‌نظیری است. افکار عمومی نظاره گر برخورد غیرانسانی با دانشجویان و اساتید معترض حامی فلسطین در آمریکاست و همه دنیا امروز آمریکا را مظهر نقض حقوق بشر می‌شناسند و رفتارهای آنان نیز این دیدگاه را تائید می‌کند.

حجت الاسلام عرب‌انصاری اظهار داشت: در تاریخ رژیم سلطه‌گر آمریکا، موارد و مستندات زیادی از نقض حقوق‌بشر وجود دارد و حمایت آمریکا از نسل‌کشی و جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در نوار غزه بخشی از آنهاست که در حال وقوع است.

وی افزود امروز وجدان‌های خفته در جهان بیدار شده و شاهد حضور گسترده و میلیونی مردم دنیا در محکومیت این جنایات و کودک‌کشی و ظلم بی‌سابقه در غزه هستیم.

معاون مراسم و استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه برنامه‌های امسال در هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی باید متمایز از گذشته باشد، گفت: ما نیز باید با این موج بیداری همراه شده و از فرصت هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی برای تبیین و روشنگری افکار عمومی در داخل و خارج از کشور استفاده کنیم، بنابراین لازم است برنامه‌های طراحی و ارائه شده، متناسب با شرایط سیاسی روز و رویدادهای در حال وقوع در منطقه و جهان باشد.

قدر ارزشهای ملی و اسلامی خود را بدانیم

انسیه خزعلی معاون ریاست جمهوری نیز با اشاره به دهه کرامت و برنامه‌های ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر گفت: این برنامه‌ها در محیط‌های مختلف از جمله مدارس، دانشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها، بسیار خوب و با مشارکت دختران و بانوان برگزار شد و با برنامه‌های متنوع و تأثیرگذاری همراه بود و امیدوارم سایر برنامه‌های این دهه نیز به‌خوبی برگزار شده و عطر و بوی اهل بیت (ع) فضای کشور را معطر کند.

وی در خصوص برنامه‌های حوزه زنان و بانوان در هفته حقوق بشر آمریکایی گفت: از موارد نقض حقوق زنان در آمریکا مستندات زیادی وجود دارد که به‌طور ویژه در ایام هفته بازخوانی و حقوق بشر آمریکایی به‌آنها خواهیم پرداخت.

خزعلی با بیان اینکه حجاب در برخی مجامع بین‌المللی به‌عنوان موضوع نقض حقوق‌بشر در ایران مطرح و بزرگ‌نمایی می‌شود گفت: بانوان و زنان ایرانی قدر ارزش‌های ملی و اسلامی خود را می‌دانند. امروز برخی از جمعیت‌های آمریکایی غیرمسلمان، نسبت به سیاست‌هایی که در حوزه زنان و خانواده اعمال می‌شود، معترض هستند و مردم جهان شیوه‌های رفتاری مدعیان حقوق‌بشر را در صحنه‌هایی که در برخورد با دختران دانشجو و اساتید معرض در حوادث اخیر در آمریکا اتفاق افتاد، شاهد بودند.

در ادامه این جلسه، اعضای ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق‌بشر آمریکایی و بزرگداشت شهدای هفتم‌تیر به ارائه گزارش عملکرد و برنامه‌های خود پرداختند و مقرر گردید پیشنهادات اعضا برای شعار محوری و نام‌گذاری روزهای هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی در جلسه بعدی ستاد اعلام شود.

کد خبر 6107669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha