۱۱ دی ۱۳۸۶، ۱۶:۲۳

یوشکا فیشر:

سیاستهای آمریکا در پاکستان شکست خورده است

سیاستهای آمریکا در پاکستان شکست خورده است

وزیر امور خارجه سابق آلمان در مقاله ای، بر شکست سیاستهای آمریکا درباره پاکستان در پی ترور نخست وزیر اسبق این کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر،"یوشکا فیشر" وزیر امور خارجه سابق آلمان در مقاله ای که در هفته نامه "دی سایت" به چاپ رسیده است با اشاره به ترور بی نظیر بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان به تحلیل علل بحرانهای این کشور پرداخت و نوشت :  ترور بی نظیر بوتو می تواند عواقب فاجعه آمیزی برای پایداری پاکستان و همسایگان این کشور از جمله افغانستان در پی داشته باشد.

"فیشر" در ادامه با اشاره به اینکه پاکستان برای آمریکا در کنار عراق و افغانستان جبهه دوم جنگ علیه ترور بوده و از طرف دیگر این کشور پس از عربستان مهمترین متحد آمریکا در مبارزه علیه تروریسم و در عین حال یکی از خطرناکترین پایگاههای تروریستهای افراط گرا است، خاطر نشان کرد : از آنجایی که حکومت آمریکا از لحاظ دیپلماسی برای برگشت بی نظیر بوتو هزینه زیادی کرد، با ترور وی سیاستهای آمریکا در استفاده از این شخصیت سیاسی برای برقراری دموکراسی در پاکستان با شکست روبرو شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه با قتل بوتو امیدها برای برقراری دموکراسی و مدرنیزه کردن این سرزمین از بین رفته و پاکستان در لبه پرتگاه قرار گرفته است، افزود : برنده اصلی این تراژدی افراطیون این کشور هستند.

فیشر اعلام کرد: در سمت دیگر این عملیاتهای تروریستی و فقدان مشروعیت در حال رشد در پاکستان که مدرنیزه کردن و برقراری دموکراسی را در حال حاضر به شرایطی مایوس کننده دچار کرده است می توان به سه فاکتور ساختاری اشاره کرد : یکی گروههای افراط گرا از جمله القاعده و طالبان که از سال 1977 در این کشور شکل گرفته و امروزه در ارتش و نیروهای امنیتی این کشور نیز نفوذ کرده و ظاهرا روز به روز هم قوی تر می شود .

وزیر امور خارجه سابق آلمان در ادامه و از دلایل دیگر بحران در پاکستان به شرایط وخیم اجتماعی در این کشور اشاره کرد و اظهار داشت : از آنجایی که گروه انبوهی از زمین داران فئودال در شرایط اجتماعی  این کشور نفوذ دارند، بنابراین با هر گونه اصلاحاتی در این زمینه مخالفت می کنند. مقاومت این گروه در برابر اصلاحات اجتماعی به مانعی برای مدرنیزه شدن این کشور تبدیل شده است.

 فیشر دلیل سوم شرایط بحرانی در پاکستان را قدرت فزاینده ارتش در این کشور دانسته و خاطر نشان کرد : ارتش از زمان شکل گرفتن پاکستان نه تنها عملا قدرت را در این کشور در دست گرفت، بلکه همزمان با کمک شرکتهای متعدد خود، بر اقتصاد این کشور نیز حکومت می کند؛ این موضوع یکی از دلایل اصلی طولانی شدن اختلافات پاکستان و هند بر سر مسئله کشمیر است زیرا ارتش به این تضادها با همسایگان خود نیاز دارد تا بتواند نقش و امتیازات خود را توجیه کرده و از آن دفاع کند.

این مقام سابق آلمانی در پایان با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی یافتن راه حلی که در کوتاه مدت پاکستان را از بحران خارج کند بعید است، تاکید کرد : هسته اصلی بحران پاکستان بحران اجتماعی و قانونی است و بدون اصلاحات در این زمینه ها هرگونه تلاش در راستای برقراری دموکراسی با شکست روبرو می شود.    

کد خبر 614024

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha