پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۱۲

امیر مشهدی‌عباس مطرح کرد؛

جشنواره‌های تئاتر به بچه‌ها درس زندگی می‌دهند/ داوری با فاکتورها

جشنواره‌های تئاتر به بچه‌ها درس زندگی می‌دهند/ داوری با فاکتورها

یکی از اعضای هیئت داوری بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری معتقد است بچه‌ها با انجام‌دادن کار جمعی و حضور در جشنواره به‌نوعی وارد اجتماع می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر مشهدی‌عباس نویسنده و کارگردان و دبیر بیست‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان که یکی از اعضای هیئت داوران مرحله اول بخش نمایشنامه‌نویسی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری است، درباره کیفیت آثار بخش نمایش‌نامه‌نویسی گفت: نسبت به دوره قبلی کیفیت آثار در این دوره بسیار تغییر کرده است. به نظر می‌رسد در دوره قبلی خلاقیت بیشتری در آثار مشاهده می‌شد اما قطع ‌شدن کارگاه‌های آموزشی و دوره‌هایی که پیش‌ از این برای مربیان و کارشناسان کانون برگزار می‌شد باعث این مسئله شده است.

وی ادامه داد: با این‌ حال آثار قابل‌توجهی به دست‌مان رسید و از آن‌جایی ‌که همکاری من با کانون به گذشته‌های دور برمی‌گردد، می‌توانم بگویم کسانی که در دوره‌های مختلف آموزشی حضور داشتند و از کارگاه‌ها بهره بردند، ردپای حضورشان در این کلاس‌ها و آموخته‌ها، در آثارشان مشهود بود چرا که آثار درست و منطقی نوشته شده بودند.

کارگردان نمایش «اژدها، اولین حیوان خانگی» با اشاره به این‌که ساختار نمایشنامه، اصولی است و سلیقه‌ای نمی‌توان انتخاب کرد، درباره ملاک انتخاب آثار توضیح داد: کارها باید مناسب گروه سنی مخاطب باشد و دغدغه مخاطب داشته باشند. نمایشنامه نیز باید مناسب گروه سنی مخاطب هدف باشد، فن و ساختار با خلاقیت همراه شود و بهره‌برداری مناسب از فضای غیرمستقیم‌گویی و دراماتیک داشته باشد. حتی باید سنجید چه میزان مستقیم‌گویی دارد. در هیئت داوری با فاکتورهای نمایشنامه‌نویسی برای کودک و نوجوان آثار را بررسی کردیم و دست به انتخاب آثار زدیم.

مشهدی‌عباس همچنین با بیان این‌که برگزاری جشنواره برای کودک و نوجوان بسیار حایز اهمیت است، اظهار کرد: درس ریاضی، علوم، زبان و ... را همه‌جا می‌توان یاد گرفت. حتی نقاشی را نیز می‌توان همه‌جا یاد گرفت اما جشنواره‌های تئاتر به بچه‌ها درس زندگی می‌دهند و این نکته بسیار مهمی است. بچه‌ها با کار جمعی انجام‌دادن و حضور یافتن در جشنواره به‌نوعی وارد اجتماع می‌شوند و این اجتماعی‌شدن کمک می‌کند تا در آینده انسان‌های موفق و اجتماعی باشند. باید به همان اندازه که به انتخاب معلم ریاضی و علوم و دروس دیگر توجه و حساسیت نشان می‌دهید به معلم هنر و نمایش نیز اهمیت دهید.

وی در پایان یادآور شد: از این رو باید به مراکز کانون و پایگاه‌هایی که بچه‌ها را به‌عنوان تئاتر دور هم جمع و آن‌ها را مسئولیت‌پذیر و نقدپذیر می‌کنند و مهارت‌های بازیگری را که جزیی از مهارت‌های زندگی است، آموزش می‌دهند، توجه شود. حضور در تئاتر به کودک و نوجوان اجازه تحلیل می‌دهد و این بسیار ارزشمند است؛ بنابراین جا دارد دقت و وسعت نظر بیشتری به این امر داشته باشیم و بهای بیشتری برای این فعالیت‌ها بپردازیم.

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 6228332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha