۳ اسفند ۱۳۸۶، ۱۹:۳۷

پرونده هسته ای بسته شد -1

شورای امنیت در برابر علامت سوالی بزرگ/ بازگشت عملی پرونده به وین

شورای امنیت در برابر علامت سوالی بزرگ/ بازگشت عملی پرونده به وین

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز شورای امنیت سازمان ملل در برابر آزمونی بزرگ قرار دارد و انتظار می رود این شورا با حفظ استقلال خود مسیر بازگشت پرونده هسته ای کشورمان به آژانس را هموار سازد.

علاءالدین بروجردی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی برای رفع ابهام از فعالیت های هسته ای گفت: به طور قطع تدبیری که شورای عالی امنیت برای مذاکره با آژانس بین المللی انرژی اتمی اندیشید، بسیاری از ابهامات آژانس در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان را حل کرده است.

وی افزود: امروز آژانس بین المللی انرژی اتمی با توجه به همکاری های صادقانه جمهوری اسلامی ایران به این اقناع رسیده است که فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب مقررات آژانس و پیمان NPT بوده و ایران کوچکترین انحرافی از فعالیت های صلح آمیز هسته ای نداشته است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه ایران همواره آمادگی لازم برای پاسخگویی به ابهامات آژانس درباره فعالیت های هسته ای کشورمان را داشته است، به گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد و گفت: این گزارش بر ادعای دولت بوش مبنی بر غیرصلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشورمان خط بطلانی کشید.

بروجردی ادامه داد: امید است با توجه به گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا و نیز گزارش های البرادعی که بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران صحه گماشته اند، پرونده هسته ای کشورمان به مسیر اصلی خود یعنی آژانس بین المللی انرژی اتمی بازگردد.

این نماینده مجلس ضمن تقبیح اثرپذیری اعضای شورای امنیت سازمان ملل از آمریکا در بحث پرونده هسته ای ایران، گفت: امروز شورای امنیت در برابر آزمونی بزرگ قرار دارد. این شورا باید استقلال خود را در برابر فشارهای آمریکا حفظ کند و ضمن صحه گذاشتن بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشورمان، مسیر بازگشت پرونده هسته ای ایران به آژانس را هموار سازد.

وی دیدار البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با رهبر معظم انقلاب را در حل ابهامات آژانس بسیار سازنده توصیف کرد و گفت: احترام جمهوری اسلامی به البرادعی آن هم در عالی ترین سطح اقدام مثبتی بود که می تواند در رفع ابهامات آژانس موثر واقع شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: شخصیت رهبر معظم انقلاب و نیز دیدگاه های فقهی ایشان که برخواسته از متن اسلام است و اینکه اسلام اجازه استفاده غیرصلح آمیز از انرژی هسته ای را به مسلمانان نمی دهد، به نگاه البرادعی نسبت به فعالیت های هسته ای کشورمان کمک شایان توجهی کرد.

بروجردی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است، گفت: متأسفانه امروز کشورهایی که خود از پیمان NPT تخطی می کنند و برخلاف ماده 6 عهدنامه در جهت ساخت بمب هسته ای به خصوص بمب های نسل جدید گام برمی دارند در موضوع بازگشت پرونده هسته ای کشورمان به آژانس بین المللی انرژی اتمی کارشکنی می کنند و نمی گذارند پرونده هسته ای ایران به مسیر اصلی خود که همان آژانس است بازگردد.

کد خبر 643061

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha