۲۲ بهمن ۱۳۸۷، ۱۲:۴۹

وعده جدید یک مقام روسی؛

روسیه آماده اتمام نیروگاه بوشهر در موعد مقرر است

روسیه آماده اتمام نیروگاه بوشهر در موعد مقرر است

مدیر اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه از آمادگی کشورش برای اتمام نیروگاه بوشهر در موعد مقرر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، "الکساندر ماریاسف"  با اعلام این مطلب در ادامه گفت : بار دیگر باید بر آمادگی روسیه جهت به اتمام رساندن احداث نیروگاه اتمی بوشهر در موعد مقرر تاکید کنم. فکر می کنم که بعد از تحویل سوخت هسته ای طی سال گذشته برای نیروگاه، ایرانی ها نباید در این مورد تردیدی داشته باشند.

وی افزود که مسائل معین مربوط به اتمام احداث نیروگاه بوشهر، راه اندازی  و بهره برداری از آن و دیگر مسائل فنی مالی و اقتصادی در چارچوب تماس های موجود میان شرکت "روس اتم" و سازمان انرژی اتمی ایران حل و فصل خواهد شد.

خبرگزاری ریا نوستی نیز با اعلام این خبر گزارش داد : قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه 1995 در تهران امضا شده بود. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی-آبی "و.و. اِ.ار-1000" و سوخت هسته ای برای آن را به ایران عرضه نموده و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.

به گزارش نوستی، بر اساس اولین تاریخ مورد توافق میان تهران - مسکو قرار بود این نیروگاه در هشتم ژوئن 1999 میلادی تکمیل شود اما تاریخ بهره برداری از واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر تاکنون حدود 10 سال است به تعویق افتاده ، روسیه بارها یکی از دلایل تاخیر در تکمیل این نیروگاه را تبدیل سیستم غربی نیروگاه به سیستم شرقی اعلام کرده است.  

بر اساس این گزارش، حجم کل قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می شود که از این میان قیمت رآکتور حدود 850 میلیون دلار است. پیمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی "اتم استروی اکسپورت" است.

درماه فوریه 1998 فدراسیون روسیه وایران توافق کردند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه بطور کل ساخت آن را تکمیل کند. این پروژه می بایست 8 جولای 1999 تکمیل می شد، اما تاریخ بهره برداری از آن تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است. 

قرارداد احداث دو واحد نیروگاه اتمی آب سبک هرکدام با قدرت حدود یک هزار و 290 مگاوات در آبان ماه سال 1353 با شرکت آلمانی "کرافت ورک اونیون" که از شرکت های تابعه شرکت زیمنس بود، منعقد شد.

آلمانی ها احداث این دو واحد را در 15 کیلومتری جنوب شهر بوشهرآغاز کردند و تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 (1357) واحد اول حدود 75 درصد و واحد دوم حدود 60 درصد ساخته شد. با پیروزی انقلاب اسلامی، پیمانکار آلمانی حاضر به ادامه همکاری با جمهوری اسلامی ایران نشد و متخصصان خود را از نیروگاه اتمی بوشهر خارج کرد.

جمهوری اسلامی ایران ، سرانجام در 25 اوت 1992 موافقتنامه جامع همکاری های هسته ای را با مسکو امضا کرد و شرکت روسی " اتم استروی اکسپورت" هشتم ژانویه 1995 عملیات تکمیل واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر را به عهده گرفت .   

کد خبر 832293

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha