۱۸ مهر ۱۳۸۸، ۱۴:۲۹

طبق مطالعات پروژه یوز ایرانی/

یوزپلنگ های ایرانی از یوزهای آفریقایی کوچکترند

یوزپلنگ های ایرانی از یوزهای آفریقایی کوچکترند

تازه‌ترین دستاوردهای پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در زمینه ویژگیهای این گربه سان نشان می دهد بر خلاف آنچه که قبلا گفته شده یوزهای ایرانی نسبت به همتایان آفریقایی خود از جثه کوچکتری برخوردارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس مطالعات صورت گرفته، میانگین وزن یوزهای ایرانی حدود 30 کیلوگرم بوده و وزن آنها از 40 کیلوگرم تجاوز نمی کند حال آنکه میانگین وزن یوزها در آفریقا نزدیک به 40 کیلوگرم بوده و حتی مشاهده یوزهایی با وزن 60 کیلوگرم نیز چندان نادر نیست.

 گوشتخواران در طول تاریخ همراه با طعمه های خود تکامل یافته اند و جثه طعمه‌ها می‌تواند یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده اندازه گوشتخواران باشد. طعمه‌های یوزپلنگ در آفریقا عموما بزرگ جثه تر از طعمه یوزهای ایرانی هستند و از همین رو جثه بزرگتری نیز دارند ولی در ایران از آنجا که طعمه ها چندان بزرگ جثه نبوده و عمدتا در زیستگاههایی با شرایط محیطی سخت زیست می کنند یوزهای ایرانی به صورت طبیعی از جثه کوچکتری برخوردار خواهند بود.



این تصویر به وسیله دوربینهای تله ای در منطقه حفاظت شده توران شکار شده است

طبق مطالعات پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی وزن یکی از مهمترین پارامترهای زیستی در حیات وحش به شمار می رود و نتایج ارایه شده بر اساس بیش از پنج سال مطالعه و بررسی بیش از 60 نمونه یوزپلنگ و مقایسه اندازه های آنها به دست آمده است.

پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در حال حاضر مشغول مطالعه در زمینه میزان طعمه موردنیاز یوزها در هر زیستگاه بر اساس فراوانی طعمه قابل دسترس است که نتایج آن به زودی در یک ژورنال معتبر منتشر خواهد شد.

تا پیش از این در متون مختلف موجود یوزهای ایرانی از یوزهای آفریقایی بزرگتر بیان شده است و حتی یکی از مهمترین تفاوتهای یوزهای ایرانی و آفریقایی جثه بزرگتر یوزهای کشورمان اعلام می‌شده که با استناد به نتایج مطالعه فوق مشخص شد که این اظهارنظرها مبتنی بر واقعیت نیست.

کد خبر 961867

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha