۲۱ دی ۱۳۸۸، ۱۱:۳۸

با هدف ارتقای آگاهیهای عمومی/

مساجد آمریکا توجه ویژه‌ای به محیط زیست دارند

مساجد آمریکا توجه ویژه‌ای به محیط زیست دارند

در مساجد سراسر ایالات متحده آگاهی رو به رشدی از توجه به محیط زیست و تطابق شرایط زندگی و حتی نیایشی با محیط زیست ایجاد شده است که با همکاری گروه‌های مختلف دینی می‌تواند به تشویق جامعه برای حفاظت از محیط زیست مؤثر واقع شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسلام آنلاین، خالد اقبال نایب رئیس انجمن مسلمانان دالاس گفت: برای ما مسلمانان پیشرفت کردن در این زمینه و قرار گرفتن در خط اصلی جریان حمایت از محیط زیست حائز اهمیت تلقی می شود.

اقبال اعتقاد دارد که توجه به محیط زیست و التزامات اخلاقی آن بخشی از مسئولیت اخلاقی مسلمانان است و از نظر اخلاقی باری بر دوش همه مسلمانان است و ما تنها از آنجا که مسائل زیست محیطی این روزها بسیار مورد تأکید است به آن توجه نمی کنیم.

انجمن مسلمانان دالاس ستاد آموزشی را آغاز کرده و از اعضای خود برای بازیافت، کاشت بیش از 300 درخت و استفاده بهینه از منابع آبی و تغییر لامپ برق داخل مساجد را بسیج کرده است.

این انجمن با همکاری مدرسه دینی خود که روزهای یکشنبه فعال می شود پروژه مسجد سبز را آغاز کرده اند. آنها قصد دارند اثرات کربن را در امور مربوط به خود تا 13 درصد و مصرف انرژی خود را تا 21 درصد کاهش دهند.

امروز در مساجد بسیاری مسئله توجه و حفاظت محیط زیست در خطبه ها با عنوان برنامه های بازیافت، ثبات پذیری، حفظ انرژی به واسطه خاموش نگاه داشتن لامپهای اضافی و کاهش اثرات کربن اماکن دینی و نیایشی مورد تأکید قرار می گیرد.

برخی مساجد با سازمانهای بین ادیان محلی چون قدرت و نور بین ادیان برای اعمال این تغییرات دوستدار محیط زیست همکاری می کنند.

نخستین مسجدی که در ایالات متحده رویکردهای خود را براساس حفاظت از محیط زیست تغییر داد واقع در بریج‌ویو، ایلی نویز است که صفحات جذب انرژی خورشیدی را برای گرد کردن آب در سال 2008 نصب کرد و برای این تعهد خود جایزه قهرمان محیط زیست را دریافت کرد.

این مسجد عایق کاری خود را بهبود بخشیده و به عنوان بخشی از نوسازیهای خود از فرشی استفاده می کند که الیاف آن در فرآیند بازیافت تهیه شده است.

در جنوب کالیفرنیا، گروه هایی چون گروه اسلامی محیط زیستی ویسکوزین، مسلمانان سبز دی سی و دین سبز جامعه مسلمان و دیگری جوامع گسترده تر را به داشتن سبک زندگی سالم تر و ثبات پذیرتر دعوت می کنند.

اگرچه مسلمانان تصدیق می کنند به رغم اینکه تلاشهای مساجد دوستدار محیط زیست برای گسترش توجه زیست محیطی به شدت درحال پیگیری است، اما هنوز هم باید کارهای متعددی در این زمینه انجام داد.

زاهر سهلول رئیس شورای سازمانهای اسلامی شیکاگو و رئیس بنیاد مسجد در شیکاپو گفت: آگاهی بخشی درمیان مسلمان به خوبی صورت گرفته و اکنون آنها می دانند که با حافظ زمین هستیم اما نمی دانند این کار را چگونه باید انجام دهند.

امام جوهری عبدالمالک مدیر بخش ارتباطات مرکز اسلامی دارالهجرت در ویرجنیا اظهار داشت که درحالی که وجود افرادی و نهادهای که خود را در زمینه محیط زیست مسئول بدانند بخشی از گسترش اگاهی در این رابطه است، اما نهادهای دینی باید در این زمینه فعال شده و با جنبشی که به راه افتاده حرکت کرده تا سیاستهای عمومی در این رابطه تغییر کند.

عبدالمالک گفت: اگر همه ما در سطح فردی کار کنیم ایجاد تغییر واقعی میسر نمی شود. ما باید به سطح سیاست عمومی حرکت کنیم که صداهای ما هم نوا با دیگرانی که به جنبشهای دینی متعلق نیستند اما خواستار تغییر وضعیت محافظات از محیط زیست هستند به گوش برسد.

کد خبر 1015095

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha