۵ آبان ۱۳۸۹، ۲۰:۰۸

در دیدار آهنی مطرح شد؛

تاکید مقامات ایتالیا بر نقش ایران در منطقه/ امید به شکوفایی روابط اروپا با تهران

تاکید مقامات ایتالیا بر نقش ایران در منطقه/ امید به شکوفایی روابط اروپا با تهران

دبیرکل وزارت خارجه و معاون وزیر خارجه ایتالیا بر نقش، نفوذ و اهمیت والای ژئو پلتیکی و سیاسی ایران تاکید و نسبت به شکوفا شدن روابط اروپا با ایران ابراز امیدواری کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی آهنی معاون اروپای وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که بنا بدعوت همتای ایتالیایی‏ خود و بمنظور انجام یک دیدار رسمی سه روزه در رم بسر می برد، با ماسالو دبیرکل وزارت امورخارجه ایتالیا دیدار و گفتگو کرد.

دراین ملاقات که در محل وزارت خارجه ایتالیا برگزار شد، در خصوص چگونگی راههای تقویت مناسبات فیمابین و همکاری های دو کشور در عرصه های منطقه ای و بین‏المللی بویژه افغانستان تبادل نظر صورت گرفت.

آهنی ضمن اشاره به روابط صمیمانه و دیرینه دو کشور بر توسعه و تقویت بیش از پیش همکاری های فیمابین تاکید کرد.

وی با تشریح آخرین وضعیت حقوق بشر و اهمیت والای آن در ایران و همچنین فرایند برنامه مسالمت آمیز هسته ای ایران، از سیاست یک بام و دو هوای غرب در مواجهه با موضوعات حقوق بشری و برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد.  

ماسالو نیز ضمن تاکید بر اهمیت روابط دو کشور، جمهوری اسلامی ایران را یک قدرت منطقه ای دانست که به هیچ وجه نمی توان آن را با توجه به نفوذ و اهمیت والای ژئو پلتیکی و سیاسی اش، در عرصه بین المللی نادیده گرفت.

وی ضمن مهم خواندن حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده مسالمت آمیز از برنامه هسته ای ابراز امیدواری کرد که با حل و فصل مسائل موجود با گروه 1+5 ، شاهد نقش فعالتر و شایسته ایران در معادلات و مناسبات بین المللی باشد.

ماسالو با تاکید بر نقش جمهوری اسلامی ایران در حل بحران افغانستان، آمادگی دولت متبوع خویش برای همکاری مشترک در زمینه های سازندگی و تثبیت صلح و ثبات در افغانستان را اعلام داشت.
 
آهنی همچنین در ملاقات با خانم استفانو کراکسی معاون وزیر خارجه ایتالیا ضمن بررسی آخرین تحولات در روابط دوجانبه و مسائل مبتلابه منطقه ای و بین‏المللی به رایزنی‏های  اخیر بین وزرای خارجه دو کشور در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره و ضمن مثمر ثمر خواندن اینگونه گفتگوها و نقش مثبت آن در ایجاد درک بهتر و نزدیک سازی مواضع طرفین ، تحرک در روابط در زمینه های سیاسی ، پارلمانی و فرهنگی را با اهمیت خواند.
 
کراکسی نیز با دیرینه توصیف کردن ارتباطات و مراودات بین دو دولت و دو ملت ایتالیا و ایران، خواستار تقویت این مناسبات در سطوح سیاسی و بین المللی شد. وی گفت برغم پیچیده بودن شرایط موجود باید تلاش کنیم تا نه تنها این روابط حفظ شود بلکه توسعه هم بیابد.
 
کراکسی ابراز امیدواری کرد که با تدبیر طرفین، این معضلات حل و فصل شده و با حذف موانع فراروی ، مناسبات بین ایران و اروپا مجددا شکوفا شود.
کد خبر 1179945

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha