۱۰ آبان ۱۳۸۹، ۱۳:۵۳

چهارمین "سینما حقیقت"/

تقدیر از خسرو سینایی و ابراهیم کیهانی

تقدیر از خسرو سینایی و ابراهیم کیهانی

همزمان با برگزاری چهارمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت از دو مستندساز و تهیه‌کننده قدیمی سینمای مستند ایران تجلیل به عمل می‌آید.

به گزارش خبرگزاری مهر، خسرو سینایی ، از جمله هنرمندان عرصه‌ی سینمای مستند است که در چهارمین جشنواره سینماحقیقت، تقدیر می‌شود.

خسرو سینایی متولد سال 1319 در شهر ساری و فارغ‌التحصیل آکادمی هنرهای نمایشی وین در رشته کارگردانی و فیلمنامه نویسی و دانش‌آموخته‌ رشته تئوری موسیقی در کنسرواتوار موسیقی وین اتریش است.

وی پس از سال‌ها مستند سازی اولین  فیلم بلند سینمایی خود را سال  1358 با نام «زنده‌ باد» کارگردانی  کرد و طی سه دهه اخیر، فیلم‌هایی چون "هیولای درون"، "مرثیه‌ی گمشده"، "در کوچه‌های عشق"، "کوچه پاییز"، "عروس آتش"،  "گفت‌و گو با سایه"، "مثل یک قصه"، "کویر خون" و... را نویسندگی و کارگردانی کرده است.

سینایی در سال 1387، به خاطر کارگردانی مستند "مرثیه گمشده" که روایتگر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران طی سال‌های جنگ جهانی دوم است، نشان ویژه کشور لهستان را از سوی رئیس‌جمهور این کشور دریافت کرد.

وی لوح زرین بهترین کارگردانی دومین جشنواره فیلم فجر برای "هیولای درون"، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه هجدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلمنامه فیلم سینمایی "عروس آتش"، کتاب زرین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد برای فیلم "کوچه پاییز"، جایزه بهترین فیلم، فیلمنامه و بازیگر نقش اول مرد جشن خانه سینما برای فیلم "عروس آتش" و... را دریافت کرده است.


- ابراهیم کیهانی هم دیگر مستندساز و تهیه‌کننده سینمای مستند است که ستاد برگزاری جشنواره "سینماحقیقت" از وی تقدیر می‌کند.

کیهانی متولد سال 1325 است و تا پیش از انقلاب، در زمینه امور فنی سینما، به ویژه صدابرداری و مونتاژ سریال‌های تلویزیونی و... مشغول فعالیت بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و طی سال‌های 58 تا 68، همکاری خود را با گروه تلویزیونی جهاد به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان ادامه داد و در این مقطع زمانی، به تولید فیلم‌هایی چون "حج در قرآن"، "آری این چنین بود برادر"، "میعاد با ابراهیم"، "حکایت بشاگرد" و ... پرداخت.

کیهانی از سال 1372، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم‌ها و سریال‌های دفاع‌مقدس روی ‌آورد که از جمله می‌توان به آثاری چون "قطعه‌ای از بهشت"، "روزهای آتش"، "بهترین سال‌های زندگی"، "ما هنوز زنده‌ایم"، "آبی به رنگ گُلدسته‌ها" اشاره کرد.
وی از سال 1362 تاکنون به عنوان مدیر پروژه دفاع‌مقدس، مشغول جمع‌آوری فیلم‌های حوزه‌ی "دفاع‌مقدس" بود که در طی این سالها بیش از 120 هزار دقیقه فیلم جمع آوری شده کرد.

چهارمین جشنواره بین‏المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت، روزهای 17 تا 21 آبان‏ماه 1389 در سینما فلسطین و سینما سپیده برگزار می‌شود.


 
کد خبر 1182792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha