۳۰ آبان ۱۳۸۹، ۱۴:۴۱

پیروی از "نقشه راه " توسعه همکاری‌ها بین ایران و الجزایر

در دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران با وزیر مشاور در امور کشورهای آفریقایی الجزایر، طرفین بر پیروی از نقشه راه توسعه روابط دو کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدشمس الدین حسینی در دیدار با عبدالقادر مساهل، با اشاره به اراده توسعه روابط ایران و الجزایر در سطوح بالای سیاسی دو کشور، خواستار الگوبرداری مقامات اقتصادی طرفین از این اراده، برای توسعه روابط اقتصادی شد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه هر سه موافقتنامه گمرکی، مالیاتی و تشویق سرمایه گذاری بین دو کشور به امضاء رسیده است، گفت: زیر ساخت‌ها و زمینه های لازم برای همکاری دو کشور به وجود آمده است.

حسینی با تصریح این نکته که سطح روابط ایران و الجزایر هم شأن فرصت ها و ظرفیت های اقتصادی دو کشور نیست، اظهار داشت: ایران آمادگی کامل برای تاسیس صندوق مشترک سرمایه گذاری با الجزایر را دارد.

وزیر اقتصاد افزود: ما همچنین آمادگی داریم هر هیات مشترکی در حوزه مسایل بانکی و بیمه ای و در سایر موارد، جهت توسعه روابط با الجزایر تشکیل دهیم.

وی گفت: بدیهی است زمانی که قرار بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور باشد، باید روابط پولی طرفین بهبود و گسترش یابد و در همین راستا ایران آمادگی تاسیس بانک مستقل در الجزایر را دارد.

حسینی همچنین با اشاره به درک متقابل ایران از معذوریت ها و محدودیت های قانونی طرف الجزایری در زمینه قوانین پولی و بانکی گفت: همکاران ما انعطاف لازم را در مواجهه با محدودیت های شما دارند، اما به نظر می رسد در برخی موارد نیازمند بحث و رایزنی بیشتر برای حل برخی مشکلات باشیم.

عبدالقادر مساهل وزیر مشاور در امور کشورهای آفریقایی الجزایر نیز در ادامه این دیدار طی سخنانی با تایید سخنان وزیر اقتصاد کشورمان مبنی بر پائین بود سطح همکاری های دو کشور با توجه به ظرفیت های اقتصادی طرفین، بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی ایران و الجزایر تاکید کرد.

وی با استقبال از پیشنهاد تاسیس صندوق مشترک سرمایه گذاری ایران و الجزایر، از توافقات مثبت به عمل آمده با بانک مرکزی ایران برای توسعه همکاری های پولی و بانکی دو کشور خبر داد.

مساهل، ایران را کشوری دارای صنایع قوی و پیشرفته خواند و ضمن تحسین اقدامات به عمل آمده در خصوص برنامه های آموزشی و پژوهشی در کشور افزود: به همین سبب است که تصور می کنیم اگر قرار باشد کشوری نیازها و توانمندی های بازار الجزایر را درک کند، آن کشور جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده اخیر در راستای توسعه روابط دو کشور در قالب دیدارها و تشکیل کمیته های مشترک از جمله کمیته بازرگانی ایران و الجزایر اظهار داشت: در این خصوص ما گام به گام از نقشه راه توسعه همکاری ها با ایران تبعیت خواهیم کرد.

این مقام اقتصادی کشور الجزایر همچنین از امضای 9 قرارداد همکاری متقابل بین جمهوری اسلامی ایران و الجزایر طی روزهای حضور خود در ایران خبر داد.

کد خبر 1195729

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha