۱۲ بهمن ۱۳۸۹، ۱۱:۲۴

النشره مطرح کرد:

تعلیق کمپ دیوید با سقوط مبارک/ خط پایان رژیمهای به اصطلاح میانه رو

تعلیق کمپ دیوید با سقوط مبارک/ خط پایان رژیمهای به اصطلاح میانه رو

پایگاه خبری النشره امروز نوشت: تحولات سریع این روزها در پایتخت مصر تنها به خود این کشور مربوط نمی شود بلکه مسئله ای منطقه ای و بین المللی است که از لحاظ حجم و پیامدهایش بر تمامی کشورهای عرب میانه رو اثرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، "آنتوان حایک" امروز در مقاله ای برای پایگاه خبری النشره نوشت: مصر دروازه کشورهای عربی موسوم به اعراب میانه رو محسوب می شود، آنان همچنین نخستین امضا کنندگان پیمان صلح با رژیم اسرائیل بودند. از طرفی مصر همواره در صدر کشورهای عربی قرار گرفته که "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را با آغوش باز پذیرفته است.

این تحول را می توان سرآغاز سقوط دیگر رژیمهای عربی میانه رو دانست که از اردن و لیبی آغاز شده و به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می رسد.
 

اما سرنگونی این رژیم، سقوطهای پشت سرهم دیگر رژیم های عربی را فراهم آورده و از سوی دیگر رژیم اسرائیل را به مخاطره انداخته و آنان را مجبور به بازنویسی کامل معادلاتشان در منطقه می کند.

النشره در ادامه می نویسد: در همین راستا است که دیپلماتهای اروپایی تحولات مصر را زیر ذره بین گرفته اند. چه آنکه آنان رژیم "حسنی مبارک" را به عنوان مرکز ثقل استراتژیک و محور سیاستهای منطقه ای می دانند. پس هر گونه تزلزل در ساختار رژیم مبارک که به سقوط منجر شود تنها به داخل این کشور منحصر نخواهد شد، بلکه کل خاورمیانه را در بر می گیرد.

بر این اساس، علاوه بر اینکه سرنگونی مبارک احتمال لغو پیمانهای مصر با رژیم اسرائیل را تقویت می کند، این تحول را می توان سرآغاز سقوط دیگر رژیمهای عربی میانه رو دانست که از اردن و لیبی آغاز شده و به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می رسد که در خطر بالقوه و شدید تغییر قرار می گیرند.

النشره در ادامه با اشاره به اینکه خروج اتباع خارجی از مصر بیانگر مخاطره آمیز شدن وضعیت در این کشور است، تاکید کرد: تحلیلگران معتقدند نباید از کنار تسلسل حوادث و تحولات اخیر منطقه به سادگی گذشت. دیپلماتهای ارشد و خبره غربی تاکید دارند که این تحولات اتفاقی نیست بلکه در ادامه تحولاتی دیگر را رقم خواهد زد.

بر این اساس، گرفتاری آمریکا در عراق و افغانستان هم اکنون به شاخ آفریقا امتداد پیدا کرده است و کاخ سفید می داند که رهایی از این گرداب راه حل های سریع و جسورانه را می طلبد. راه حلهایی که کشورهای هم پیمان با آمریکا را همچنان سر پا نگه داشته و از طرفی منابع سرشار نفتی آنها را همچنان در دسترس قرار دهد.

کد خبر 1243998

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha