۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۵:۱۲

بورس زعفران به تنهایی مشکل زعفران ایران را حل نمی کند

بورس زعفران به تنهایی مشکل زعفران ایران را حل نمی کند

بیرجند - خبرگزاری مهر: نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: بورس زعفران به تنهایی نمی تواند مشکل گشای مشکل زعفران ایران باشد.

به گزارش خبرنگار مهر در بیرجند، محسن احتشام در بازدید از مجتمع تولید، فرآوری و صادراتی تروند زعفران قاین در جمع خبرنگاران اظهارداشت: تجربه بورس تخصصی در مشهد نشان داد در تالار بورس تنها دست واسطه ها کوتاه می شود و تغییری در فله ای فروختن زعفران حاصل نمی شود.

احتشام بیان داشت: زعفران کالایی با درجه و عیارهای مختلف است و خوشبینانه است اگر تصور کنیم در بورس تخصصی می توان بر اساس این معیارها، زعفران را نرخ گذاری نمود.

وی گفت: زعفران یک کالای لوکس است با مشتریان خاص و نباید آن را مانند گندم یا کنجاله، به صورت فله ای و در بورس خرید و فروش نمود.

وی درخصوص راه اندازی بورس زعفران در بیرجند گفت: اگر بورس تخصصی زعفران بتواند به منطقی کردن و ثبات قیمت این محصول کمک کند، تشکیل آن یک اقدام مثبت است ، در غیر این صورت به تنهایی نمی تواند مشکل گشای مشکل زعفران ایران باشد.

حمایت از واحدهای تخصصی صادراتی زعفران ضروری است      

 نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران بر ضرورت حمایت از واحدهای تخصصی صادراتی زعفران تاکید و افزود: بعد از مرحله برداشت زعفران این واحدهای تخصصی صادراتی هستند که با دانش و تجربه خود قادرند فرایند تولید، فرآوری و صادرات را تکمیل و حاصل تلاش کشاورزان را ارج بگذارند.

 احتشام بر ضرورت حمایت دولت از این واحدهای تخصصی اشاره کرد و گفت: اگر دولت قصد دارد از زعفران کشور حمایت نماید، لازم است تا دست این واحدهای تخصصی برای قیمت گذاری باز باشد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان جنوبی افزود: همانطور که اتحادیه سکه و طلای کشور قیمتها را بروز تعیین و اعلام می کنند و هر چیزی که آنها اعلام کنند، برای کل کشور حجت است، تعیین قیمت زعفران نیز باید به عهده بخش خصوصی و متخصصین گذاشته شود

به گفته احتشام متخصصین می توانند بر اساس حمایت از کشاورز و منافع مصرف کننده، قیمت و سود منصفانه را تعیین کنند تا هیچ یک از طرفین دچار خسران نشوند.

کد خبر 1308689

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha