۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۵:۳۸

ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن موجب رشد صنعت کشور می‌شود

ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن موجب رشد صنعت کشور می‌شود

زنجان - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان بازرگانی زنجان گفت: با محوریت صادراتی ‌شدن تولیدات داخلی ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن نه ‌‌تنها منجر به رونق تولید، فعالسازی ظرفیتهای خالی و رشد صنعت کشور می‌شود بلکه افزایش اشتغالزایی و توسعه صادرات غیرنفتی به‌عنوان جایگزینی مناسب برای نفت را به‌دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار مهر در زنجان، حمید صدری ظهر شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن و تشکیل یک وزارتخانه تخصصی افزود: با تصویب ادغام این وزارتخانه‌ها از سوی دولت، اجرای این طرح، سرآغازی برای جهش بزرگ اقتصادی در حوزه تولید و تجارت خواهد بود.
 
وی به تجربیات مشابه در این خصوص در برخی کشورهای صنعتی، اشاره کرد و افزود: تجربه چنین ادغامی در برخی کشورها وجود دارد و در آنها بخش صنعت و تجارت از نظر سیستم مدیریتی و تعیین خط مشی‌‌های کلان در یکدیگر ادغام شده و توسط یک وزارتخانه اعم از وزارت تجارت و صنعت و سایر نام‌های مشابه، هدایت و مدیریت می‌شوند که در زمره قطب‌های تجاری ـ صنعتی بزرگ قاره آسیا و حتی دنیا محسوب می‌شوند تولیدات آنها صادرات ‌محور است و سهم کالاهای مبتنی بر فناوری پیشرفته و دانش پایه در ترکیب صادرات این کشورها بسیار بال است.
 
صدری بهبود فضای تجاری، توسعه اشتغال‌زایی، توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و پرشدن خلاء میان تولید تجارت را از جمله اهداف دیگر ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن دانست و افزود: هدف تولید باید صادرات ماندگار و پایدار باشد تا از این طریق، تولید و صنعت بتواند به نقطه تکامل خود دست یابد، از این‌رو هدف ادغام باید سهولت حرکت تولید به سمت صادرات یا همان تولید صادراتی باشد.
 
رئیس سازمان بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه با این تصمیم، نگرانی فعالان حوزه تولید و صنعت کشور پایان می‌یابد، افزود: با محوریت صادراتی ‌شدن تولیدات داخلی، این امر نه ‌‌تنها منجر به رونق تولید، فعالسازی ظرفیتهای خالی و رشد صنعت کشور می‌شود بلکه افزایش اشتغال‌زایی و توسعه صادرات غیرنفتی به‌عنوان جایگزینی مناسب برای نفت را نیز به‌دنبال خواهد داشت.
 
صدری ادامه داد: در این‌صورت نه تنها تولیدات ما در داخل کشور صحنه رقابت خواهد بود بلکه در بیرون از مرزها نیز با ماندگاری و پایداری بیشتری حضور خواهند یافت.
 
وی  کوچک‌سازی دولت را هدف ثانویه این ادغام دانست و افزود: بهبود تراز تجاری، یکی از دستاوردهای ارائه مدل مناسب ادغام است که منجر به بهبود وضعیت صادرات نسبت به واردات می‌شود.
کد خبر 1316917

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha