۲ مهر ۱۳۹۱، ۱۱:۴۰

محمدی در گفتگو با مهر:

سفره‌های آب‌ زیرزمینی استان اصفهان همچنان فقیر است

سفره‌های آب‌ زیرزمینی استان اصفهان همچنان فقیر است

اصفهان ـ خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان گفت: با وجود افزایش بارندگی‌ها در سال‌ جاری، هنوز با فقر منابع آبی در سفره‌های آب زیرزمینی استان اصفهان مواجه هستیم.

علی محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه کمبود منابع آبی در اثر خشکسالی‌های اخیر موجبات بروز بحران آب در برخی از روستاهای استان اصفهان را فراهم آورده، افزود: برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد که بارندگی‌های سال آبی جاری نزدیک به 67 درصد افزایش یافته اما به دلیل فقر منابع آبی بر اثر خشکسالی سال‌های گذشته، مجبور به آبرسانی به صورت سیار به روستاهای استان اصفهان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه لازم است روستاییان الگوی مصرف آب پیش بینی شده را رعایت کنند، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم در صورت رعایت الگوی مصرف توسط روستاییان، مشکلات آبرسانی 40 درصد از روستاهای استان اصفهان مرتفع شود.

‌آبرسانی به 638 هزار روستایی

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تعداد مشترکین شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان گفت: هم‌اکنون 206 هزار و 817 مشترک با جمعیتی بالغ بر 638 هزار و 132 نفر در روستاهای سراسر استان اصفهان از خدمات این شرکت بهره‌مند شده‌اند.

محمدی مجموع اعتبارات سال گذشته شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان را 28 میلیارد و 420 میلیون تومان عنوان کرد و ادامه داد: با استفاده از این میزان اعتبار، 228 کیلومتر خط انتقال احداث و 315 کیلومتر اصلاح شبکه نیز انجام شده است.

وی افزود: همچنین 120 کیلومتر احداث شبکه، 10 هزار و 700 متر احداث مخازن ذخیره آب، حفر و تجهیز 31 حلقه چاه با افزایش 188 لیتر آب در ثانیه، احداث 17 واحد ایستگاه پمپاژ آب و آبرسانی سیار به 400 روستا از دیگر اقدامات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان در سال گذشته بوده است.

قیمت هر متر مکعب آب روستایی 585 تومان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان با اشاره به اینکه مبلغ دریافتی از مشترکان آب روستایی بسیار کمتر از قیمت تمام شده است، گفت: قیمت تمام شده هر متر مکعب آب در سال گذشته 585 تومان برآورد شده که از این میزان تنها 5/78 تومان از مصرف کنندگان بخش خانگی دریافت شده است.

وی افزود: در مجموع متوسط فروش هر متر مکعب آب روستایی، 5/125 تومان است که مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و نرخ فروش توسط دولت پرداخت می‌شود.

محمدی با اشاره به میزان آب بهای مصرفی هر مشترک آب و فاضلاب روستایی در استان اصفهان، اظهار داشت: نرخ آب بها در روستاها، 30 درصد نرخ آب نزدیک‌ترین شهر محسوب می‌شود که در استان اصفهان به صورت متوسط نزدیک به 70 درصد مشترکین کمتر از پنج هزار تومان قبض آب بها را دریافت کرده‌اند.

احداث 26 مجتمع آبرسانی روستایی

وی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای آبرسانی به روستاهای استان اصفهان، احداث مجتمع‌های آبرسانی است، گفت: فلسفه احداث مجتمع‌های آبرسانی روستایی این است که برای تعدادی از روستاهای نزدیک به یکدیگر، یک منبع مشترک آب پایدار ایجاد می‌شود و توسط این منبع، آب روستاها تامین می‌شود.

محمدی با اشاره به اعتبار مورد نیاز به منظور تکمیل این مجتمع‌های آبرسانی روستایی، افزود: 42 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این مجتمع‌ها به اتمام برسند و در چرخه خدمت‌رسانی به خانوارهای روستایی قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان تاکید کرد: در صورتی که این 26 مجتمع آبرسانی به بهره‌برداری برسند، مشکل آبرسانی به 200 روستای استان اصفهان به صورت بلندمدت رفع خواهد شد.

کد خبر 1702799

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha