۲۴ آبان ۱۳۹۱، ۸:۵۷

مهر گزارش می دهد؛

قشلاق گذرانی عشایر/ گلستان؛ بهار عشایر در زمستان

قشلاق گذرانی عشایر/ گلستان؛ بهار عشایر در زمستان

مراوه تپه - خبرگزاری مهر: دیدن کوچ عشایر، رمه های دامی که پشت سر هم قطار شده اند و مردمانی که همه زندگی شان را به دوش کشیده اند تا پاییز گلستان را به بهار خراسان پیوند زنند، جلوه هایی بکر و تماشایی از کوچ عشایر را خلق کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با سرد شدن هوا، عشایر دامهای خود را با طی مسیر بیش از 400 کیلومتری به سوی مراتع گرمسیری و دشتهای مراوه‌ تپه واقع در استان گلستان کوچ داده اند و قشلاق گذرانی شان را در این استان کرانه خزر آغاز کرده اند.

هرساله در فصل پاییز، کوچ عشایر از مناطق، مانه ‌و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و کالیمانی و میاندشت در غرب و جنوب غربی خراسان شمالی و بخش هایی از خراسان رضوی به گلستان انجام می شود و دیدن این صحنه های قشلاق گذرانی و کوچروی نیز از جمله مظاهر گردشگری در گلستان به شمار می رود.

از مجموع عشایر کوچنده به گلستان، سه هزار و 265 خانوار عشایری از خراسان شمالی هستند که با 18 هزار و 389 نفر جمعیت همه ساله حدود 700 هزار راس دام خود را بین چراگاههای ییلاقی و قشلاقی کوچ می دهند.

سه هزار و 265 خانوار عشایری با جمعیتی حدود 20 هزار نفر در قالب دو ایل و ‎ 38طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو خراسان شمالی به گلستان کوچ کرده اند.

جامعه عشایری کوچنده مدت پنج ماه از سال را در مناطق قشلاقی استان گلستان و مابقی سال را در مناطق ییلاقی استان خراسان شمالی بسر می برند و 1.5 درصد جمعیت گلستان را جامعه عشایری تشکیل می دهند که نقش مهمی در تولیدات دامی و پروتئینی دارند.

سهم عشایر در تولید

کارشناس امور عشایر گلستان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: جمعیت عشایر گلستان شامل ترکمن واکراد می شود که جمعیت ترکمن هزار و 552 خانوار و اکراد هزار و 978 خانوار است که در مجموع 20 هزار و 678 نفر جمعیت دارند.

محمدصادق عرب قائنی، شمار دام سبک عشایر استان را 745 هزار و 457 راس و دام سنگین را 17 هزار و 695 راس اعلام کرد و گفت: مساحت آبی ییلاقی هزار و 552 هکتار، دی 9 هزار و 858 هکتار، قشلاقی در بحث آبی 975 هکتار و دیم 11 هزار و 565 هکتار است.

وی درباره تولیدات صنایع دستی قالی و قالیچه گفت: 13 هزار و 929 متر مربع قالی و قالیچه، پنج هزار و 634 متر مربع گلیم و زیلو، 530 پلاس جاجیم، هفت هزار و 258 متر مربع حصیر، هزار و 894 متر مربع خورجین، هزار و 66 متر مربع چوقا و ... تولید می کنند.

عرب قائنی درباره تولیدات دامی گفت: عشایر استان شش هزار و 419 تن شیر، چهار هزار و 425 تن گوشت، هزار و 125 تن پشم تولید می کنند.

وی وسعت مراتع عشایری گلستان را 37 هزار و 100 هکتار مراتع درجه یک، 75 هزار و 400 هکتار مراتع درجه دو و 258 هزار و 165 هکتار مراتع درجه سه اعلام کرد و گفت: در مجموع بیش از 370 هزار هکتار قلمرو زیستی عشایر است.

کارشناس امور عشایر گلستان به میزان تولید علوفه در مراتع عشایر اشاره و اضافه کرد: در تولید علوفه نیز در مراتع درجه یک 11 هزار و 130 تن، درجه دو 15 هزار و 80 تن و درجه سه 30 هزار و 980 تن و در مجموع 57 هزار و 190 تن علوفه تولید می شود.

به گزارش مهر، عشایر، مردمانی از جنس طبیعت هستند که همواره با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند که بسته شدن ایل راهها، کاهش منابع، تبدیل مراتع و چراگاهها به اراضی زراعی و مسکونی، نبود امکانات رفاهی مناسب رنج سفر این قشر را افزایش داده است.

آسیب پذیری زندگی عشایری، گسترش حاشیه نشینی، از بین رفتن مراتع و گرانی علوفه دستی، بالا بودن هزینه ها و مقرون به صرفه نبودن دامداری از دیگر مشکلاتی است که عشایر گلستان با آن دسته و پنجه نرم می کنند.
 
گرانی کرایه کامیونها برای حمل و نقل، مشکلات عدیده ای از جمله بهداشت، آموزش و همچنین تامین ارزاق عمومی و آب شرب، کمبود، ایستگاه های انتظار دام در مسیر کوچ عشایر از دیگر مسائل فراروی عشایر گلستان بشمار می رود.

کد خبر 1743297

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha