۷ آذر ۱۳۹۱، ۱۰:۰۶

مواد دندانی معروف به "هیدروکسی آپاتیت" استخوان سازی را تحریک می کند

مواد دندانی معروف به "هیدروکسی آپاتیت" استخوان سازی را تحریک می کند

دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی بیومواد دندانی گفت: دسته ای از بیوسرامیکها (مواد سرامیکی زیست سازگار) معروف به "هیدروکسی آپاتیت" علاوه بر سازگاری با بدن، پروسه استخوان سازی را هم تحریک می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر تبسم هوشمند اظهار کرد: بیومواد دندانی (زیست مواد دندانی) موادی هستند که برای جایگزینی تا ترمیم و بازسازی انساج تخریب شده دندانها و بافتهای مجاور به کار می روند. به همین دلیل است که امروزه در این زمینه حیطه ای به نام "دندانپزشکی رژنراتیو" یا بازسازی شونده مطرح شده است. همچنین اخیرا با بکارگیری تکنولوژی نانو بسیاری از بیومواد دندانی به صورت نانو مواد تهیه می گردند.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی تهران این دسته مواد را شامل انواع گوناگونی از مواد مورد استفاده در پروتزهای دندانی، ترمیمهای دندان، ارتودونسی، معالجه ریشه، ایمپلنتهای دندانی و انواع گرفت ها برشمرد و افزود: انواع داربست های مورد استفاده  در مهندسی بافت نیز از این دسته هستند.

این متخصص مواد دندانی در ادامه توضیح داد: بیومواد دندانی (زیست مواد دندانی) برای محیط دهان و بدن بیمار سازگار است و با قرار گرفتن در محیط دهان پاسخ بیولوژیک مناسب را ایجاد می کند.

هوشمند گفت: بیومواد دندانی به صورت موضعی و سیستمیک در بدن بیمار التهاب، آلرژی و یا سمیتی ایجاد نمی کند. گاه در گرفت ها (پیوندها)، این مواد از استخوان خود بیمار، استخوان گاو یا سایر گونه های حیوانی تهیه می شوند.

وی با بیان اینکه طیف وسیعی از مواد، زیست مواد دندانی (بیومواد دندانی) را تشکیل می دهند، افزود: این مواد شامل سرامیک، فلزات (تیتانیوم) و نیز موادی به اسم کامپوزیت هستند.

دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی مواد دندانی ادامه داد: بیوسرامیک ها (زیست سرامیکها) مواد سرامیکی خنثی هستند که هیچ ماده ای را آزاد و جذب نمی کنند و سازگار با بدن هستند که امروزه با مشخص شدن خواص مطلوب آنها به عنوان بیو مواد کاربرد وسیعی در زمینه های مختلف بیوپزشکی یافته اند. دسته ای از بیوسرامیکها به اسم "سمان های کلسیم فسفات" علاوه بر دندانپزشکی درارتوپدی هم کاربرددارند که سبب تحریک استخوان سازی می شوند و معروفترین آنها "هیدروکسی آپاتیت" است.

این دندانپزشک و متخصص مواد دندانی از دانشگاه شفیلد انگلستان افزود: این مواد برای بدن قابل تحمل هستند و در بدن واکنشهای ناخواسته، آلرژی و سمیتی ایجاد نمی کنند. از مواد "هیدروکسی آپاتیت" علاوه بر ساخت انواع گرفتها، در تهیه پوششهای ایمپلنت برای استخوان سازی مطلوب تر و نیز ساخت داربست در مهندسی بافت استفاده می شود.

نخستین کنگره بین المللی مواد دندانی ایران از 15 تا 17 آذر ماه جاری با همکاری دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجمن دندانپزشکی ایران و مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی در پزشکی در سالن شهید دکتر هدایت دانشکده دندانپزشکی تهران برگزار می شود.
 
علاقه مندان جهت کسب مطالب علمی بیشتر و ثبت نام می توانند به سایت  کنگره به نشانی www.idmcongress2012.com مراجعه نمایند.
کد خبر 1752255

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha