۹ بهمن ۱۳۹۱، ۹:۵۰

زمانی خبر داد:

غربالگری سرطان روده بزرگ و راست روده در مشهد شروع شد

غربالگری سرطان روده بزرگ و راست روده در مشهد شروع شد

مشهد - خبرگزاری مهر: مسئول سرطان مرکز بهداشت خراسان رضوی از اجرای برنامه غربالگری سرطان روده بزرگ و راست روده در مشهد خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مینا زمانی بعد از ظهر شنبه در حاشیه نشست خبری هفته مبارزه با سرطان در شهرک سلامت مشهد اظهار کرد: برنامه غربالگری‌ سرطان روده بزرگ و راست روده از نیمه دوم سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در افرادی که در اعضای فامیل درجه یک خود سابقه ابتلا به سرطان راست روده و روده بزرگ داشته باشند طرح غربالگری انجام می شود.

مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت خراسان‌رضوی بیان کرد: اولین آزمایش‌های ژنتیکی است که احتمالات ارثی ابتلا به سرطان را در افراد بررسی می‌کند

وی افزود: بعد از انجام آزمایش های لازم در صورت مثبت بودن نتایج، آزمایشات دیگری برای اطمینان از ابتلا به سرطان انجام می‌شود.

زمانی افزود: در مراحل بعد در صورت احتمال شانس ابتلا به سرطان در افراد اعمال کلونوسکوپی نیز انجام می‌شود تا میزان شیوع سرطان روده بزرگ و راست روده در آنان بررسی شود.

مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت خراسان‌رضوی گفت: تا کنون 30 نفر از اعضای درجه یک افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ و راست روده بررسی شده‌اند.

وی یادآور شد: برنامه غربالگری سرطان پستان و سرطان دهانه رحم در برنامه کار مرکز بهداشت قرار دارد اما به علت مشکلات اعتباری فعلا اجرایی نمی‌شود.

زمانی با اشاره به اهمیت تشخیص زودرس سرطان پستان توسط خود افراد گفت: آموزش تشخیص سرطان پستان در مراکز بهداشتی انجام می شود اما به علت هزینه های بالا مامو گرافی عملی نیست.

وی تصریح کرد: از ظرفیت رابطان سلامت در حوزه‌های آموزش برای عموم استفاده شده به این طریق که رابطان سلامت آموزش‌ها را و آنها را به اعضای زیر پوشش خود انتقال دادند.

وی با اشاره به اینکه رابطان سلامت به صورت افتخاری با مراکز بهداشت همکاری می کنند گفت: بهورزان نیز آموزشهای لازم را در زمینه سرطان دریافت کرده و در روستاها این مفاهیم را آموزش می دهند.

کد خبر 1802153

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha