۶ اسفند ۱۳۹۱، ۱۷:۲۳

فلاح زاده مطرح كرد:

مشکل آب انتقالی یزد ظرف 10 روز برطرف می شود

مشکل آب انتقالی یزد ظرف 10 روز برطرف می شود

یزد - خبرگزاری مهر: استاندار یزد پس از مذاکره و نشست با معاون وزیر نیرو گفت: مشکل خط انتقال آب یزد ظرف 10 روز آینده برطرف می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا فلاح زاده عصر يكشنبه در نشستی با خبرنگاران با اشاره تخریب تاسیسات انتقالی آب به یزد در پی تهاجم معترضان اظهار داشت: اگر امنیت کامل در محل های آسیب دیده برقرار شود تا 10 روز آینده مشکل به کلی رفع و عملیات آبرسانی از سرگرفته می شود.

وی ادامه داد: البته پمپ آب نیز در این مدت باید تامین شود تا عملیات تعمیر و بازسازی خطوط زمان کمتری نیاز داشته باشد.

استاندار یزد در این نشست که با حضور معاون وزیر کشور برگزار شد با تشریح مسیر خط انتقال آب و نحوه و میزان برداشت آب گفت: خط انتقال از روستای چم‌ استان آغاز شده و با عبور از جرغویه، ورزنه و اژه به یزد می رسد.

وی میزان برداشت قانونی استان یزد از این خط لوله را 98 میلیون مترمکهب در طول سال اعلام کرد و بیان داشت: هرگز در این مدت بیش از 55 میلیون متر مکعب آب به استان انتقال داده نشده است.

فلاح زاده با اشاره به شایعات مطرح شده پیرامون مصرف آب برای صنعت و کشاورزی و صادرات محصولات گلخانه ای گفت: مردم چهارمحال بختیاری و اصفهان بدانند که قطره ای از این آب به مصارف خارج از شرب اختصاص ندارد و تمامی این شایعات کذب محض است.

وی با اشاره به دلیل اعتراضات مردمی در این زمینه گفت: بی تدبیری و عدم اقدام به موقع مسئولان در اصفهان منجر به بروز چنین حادثه ای شده اما استاندار اصفهان و مسئولان مربوطه در این استان از روز جمعه تا کنون وارد عمل شده و اقدامات خوبی داشته اند.

استاندار یزد با تاکید بر اینکه آب انتقالی به یزد از حق آبه مردم اصفهان نیست تصریح کرد: در طول دولت نهم و دهم میزان آب زاینده رود با استفاده از آب کوهرنگ سه به میزان 300 میلیون مترمکعب در سال و 145 میلیون مترمکعبی از چشمه لنگان اضافه شد و آبی هم که به یزد می آید از افزایش همین مقدار آب است که باید از سیلاب ها به باتلاق گاوخونی می آمد.

وی بیان داشت: آبی که وارد باتلاق گاوخونی می شده و سفره زیرزمینی یزد را هم تامین می کرده است مرتفع نشده و یزد نیز حق آبه داشته است.

فلاح زاده با اشاره به پیگیری های استان در این دو روز اضافه کرد: مکاتبات و تماس های تلفنی با رئیس جمهور، وزیر کشور، وزیر اطلاعات و وزیر نیرو داشتیم که با پیگیری آنها و شخص رئیس جمهور این مشکل حل شد و عملیات بازسازی خط از همین امروز آغاز می شود.

وی تاکید کرد: به عنوان مدیریت استان یزد در این زمینه خواستار برخورد جدی با محرکان این موضوع هستم.

وی همچنین خواستار بازسازی و تامین بودجه برای تامین تجهیزات و تعمیر خطوط شد و ادامه داد: باید امنیت پایدار برای این خطوط و خطوط دیگر از جمله گاز و نفت و ... تامین شود که در غیر این صورت سنگ روی سنگ بند نمی شود.

وی با اشاره به اینکه سنگ آهن یزد هم به اصفهان می رود گفت: اگر قرار باشد در هر موردی که حرف از منافع کشور به میان است مردم اعتراض بکنند و خودشان وارد عمل شود کشور را هرج و مرج می گیرد.

فلاح زاده افزود: آب، نفت، معادن و حتی سنگ آهن یزد منافع ملی است و حق همه کشور است نه استان و شهری خاص در کشور.

وی بیان داشت: مردم یزد متدین، مومن و نجیب هستند و قرار نیست که جلوی سنگ آهن را بگیرند، بی قانونی کنند و خسارت به بار بیاورند اما از حق خودشان هم بر اساس قانون مصوب شده کوتاه نمی آیند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه وزارتخانه های اطلاعات، کشور، نیرو و حتی استاندار اصفهان سعی در برقراری امنیت و آرامش داشتند اما توقع داشتیم که پیش از این مجموعه مدیریت اصفهان با رصد اخبار منطقه خود رویدادها را به گونه ای مدیریت می کردند که به چنین فاجعه ای ختم نشود.

وی بیان داشت: این موضوع از 10 روز گذشته تاکنون ادامه داشته است و اینطور که به اطلاع ما رسیده فرصت برای اقدام بوده است اما کوتاهی شده است.

فلاح زاده همچنین خواستار برخورد جدی وزارت نیرو با این مسئله شد و تصریح کرد: مسئولان وزارت نیرو باید مردم اصفهان را روشن کنند که آب انتقالی به یزد از افزایش سهم اب زاینده رود در دولت است نه از سهمیه و حق آبه مردم اصفهان.

وی از آغاز بازسازی خط انتقال آب به یزد خبر داد و گفت: بازسازی و راه اندازی خط با پیگیری مستقیم وزیر نیرو و شخص رئیس جمهور آغاز شده و با تامین امنیت کامل در سایر نقاط آسیب دیده کار به سرعت انجام خواهد شد.

کد خبر 2005445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha