۱۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۷:۰۶

در همایش کرم ابریشم مطرح شد؛

مرکز توسعه نوغانداری ایران ایجاد می شود/ ساخت 110 دارو از کرم ابریشم

مرکز توسعه نوغانداری ایران ایجاد می شود/ ساخت 110 دارو از کرم ابریشم

مینودشت - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت پرورش کرم ابریشم ایران گفت: مرکز توسعه نوغانداری ایران به مرکزیت رشت ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزام پوررمضان بعد از ظهر سه شنبه در همایش ملی کرم ابریشم در مینودشت افوزد: این طرح باید تا پایان سالجاری اجرایی شود و پیشنهاد این است که حلقه زنجیره ای نوغانداری در استانهای شمالی از تولید پیله تر تا پارچه استمرار یابد.

مدیرعامل شرکت سهامی پرروش کرم ابریشم ایران با اشاره به همایش ملی کرم ابریشم گفت: از همایش منطقه ای سال 90 تاکنون کارهای زیادی صورت گرفت که افزایش 28 درصدی قیمت تضمینی پیله تر کرم ابریشم از جمله آن 
است.
 
وی اظهار داشت:  قیمت تضمیمی پیله تر از هشت هزار و 800 تومان به 25 هزار تومان رسیده است و برآورد می شود که 11 میلیارد تومان گردش نقدینگی داشته باشیم.
 
تولید یک میلیون اصله نهال
 
وی در زمینه افزایش تولید نهال گفت: یک میلیون اصله نهال در این بخش تولدی شد و گلستان از جمله استانهای پیشرو در این بخش است و آمادگی داریم که امسال 50 هزار اصله نهال را تامین کنیم.
 
پورمضان افزود: بیمه کرم ابریشم در دو سال اخیر تغییر نیافته و نوغانداران با پرداخت چهار هزار و 500 تومان می توانند نسبت به بیمه جعبه نوغان اقدام داشته باشند.
 
وی آموزش نوغانداری را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: در تمامی اسانهای توانستیم آموزشهای خوبی را ارائه دهیم و بعد از 53 سال در کمیسیون اقتصاد بین المللی کرسی نوغانداری برای کشور ایجاد شد.
 
غلامرضا کرد افشار عضو ستاد فناوری طب سنتی ریاست جمهوری گفت: کرم ابریشم و پیله آن در درمان بسیاری از بیماریها موثر است و در هند از پیله کرم ابریشم و عصاره آن برای تهیه شربت استفاده می کنند.
 
ساخت 110 دارو از کرم ابریشم
 
وی اظهار داشت: در تحقیقات جهانی مشخص شد که کرم ابریشم و عصاره آن در رمان بسیاری از بیماریها موثر بوده و 110 نوع دارو از کرم ابریشم ساخته شده است.
 
سبحانی مسئول پژوهشی مرکز علمی کاربردی گلستان گفت: این مرکز متولی نظام ملی فناوری است که در این راستا فعالیت می کند و برای نیروی کارآمد بازار کار ایجاد می کند.
 
وی عنوان کرد: دانشگاه علمی کاربردی رشته هایی را ایجاد می کند که متناسب با نیاز بازار کار باشد و در این راستا رشته های جدیدی را تدوین می کند و هدف این است که نیازهای صنعتی نوغانداری را شناسایی کنیم و پژوهش های خاصی در این رابطه انجام دهیم.
 
سبحانی، ایجاد مراکز رشد و خوشه های فناوری را از دیگر اهداف اعلام کرد و گفت: مرکز علمی و کاربردی مینودشت همچنین درخواست خوشه نوغانداری را کرده است.
 
ارسال 49 مقاله به دبیرخانه همایش
 
دبیرعلمی همایش ملی ابریشم گفت: 49 مقاله به این همایش ارسال 25 مقاله پذیرفته شد و از این تعداد 9 نمقاله در زمینه سخنرانیف در زمینه کارهای تحقیقاتی، اصلاح نژاد کرم ابریشم، کاشت توت در اراضیب شیبدار و .... است.
 
حمزه مهاجر اظهار داشت: تقویت هر بخش نیازمند برگزاری همایش دارد و همچنین در زمنیه ارقام توت باید تحقیقات لازم صورت گیرد.
 
معرفی برترینهای همایش
 
در این همایش، در بخش پورستر، محمد حسن پناه، کیومرث ناظمی، ابوطالب قزلسفلی و محمد عباسی برتر شدند. همچنین در بخش سخنرانی، شهلا نعمت اللهیان از رشت، امید احمدی از خراسان رضوی و غلامعل یهلاکو از خراسان برتر شدند.
کد خبر 2133070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha