۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۴۲

گزارش مهر/

عطر علوی فضای استان سمنان را فرا گرفت/ محبت رهبري تتمه حب علي(ع) است

عطر علوی فضای استان سمنان را فرا گرفت/ محبت رهبري تتمه حب علي(ع) است

سمنان – خبرگزاری مهر: فضای سراسر استان سمنان بمناسبت عید سعید غدير خم، عيد ولايت و امامت حضرت علي ابن ابيطالب (ع) غرق در نور و شادي و عطر علوی شد و مردم ولايت مدار استان اين عيد بزرگ را گرامي داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم جاي جاي استان سمنان به مناسبت غدير اين عيد بزرگ، كوچه ها و خيابان‌ها را چراغاني و به پخش شيريني و شربت پرداختند و این عید سعید را به هم تبريک گفتند.  

همچنین حضور در امامزاده ها و بقاع متبرکه از دیگر رسوم مردم این استان است، اماکن متبرکه‌ای که در این ایام بهانه‌ای می‌شوند برای جلای روح و تجدید دیدار با دوستان و آشنایانی که شاید خیلی فرصت دیدنشان را نداشته‌ایم.

اماکن مذهبي استان سمنان از جمله آستانه مقدسه حضرت يحيي ابن موسي (ع) و امامزاده محمد (ع) بسطام نيز در اين روز بزرگ شاهد برپايي جشن بودند.

ديدار با خانواده سادات و تبريک آغاز ولايت حضرت علي (ع) از برنامه هايي است که مردم استان سمنان در عيد سعيد غدير به آن اهمیت ویژه ای مي دهند.   

سادات نیز با پذیرایی از میهمانان به هر کدام هدیه‌ای می‌دهند، هدیه‌ای که در روزگار حال بیشتر اسکناسی نو و تا نخورده است، این اسکناس تحت عنوان تبرک از سوی میهمانان گرفته می‌شود و بنا بر اعتقاد آن را تا سال دیگر خرج نکرده و به عنوان برکت مال نگه می دارند.

به غیر از دیدار سادات، مردم این استان در روز عید غدیر به دیدار آشنایان و خویشان خود نیز می‌روند، دست دادن در این روز با گرمی و اشتیاق خاصی برگزار می‌شود، چرا که دست دادن در روز عید غدیر که عید ولایت است جلوه دیگری دارد و از گذشته نیز همواره مورد تاکید و سفارش بوده است.

مراسمات جشن و عروسی نیز در روز عید غدیر زیاد است، جوانانی که پیمان زندگی خود را با غدیر همراه می‌کنند، به این امید که پیوندشان جاودانه باشد و گذشت زمان را یارای وارد کردن خللی در این پیمان مقدس نباشد.

محبت رهبري تتمه حب علي(ع) و آل علي(ع) است

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با اشاره به جايگاه ويژه واقعه غدير در تاريخ اسلام اظهار داشت: عيد غدير روزي است که نعمت بر مسلمانان تمام شد، دين کامل و دشمنان اسلام مايوس و نا اميد شدند.

آیت الله سيد محمد شاهچراغي با بیان اینکه محبت سه مرحله دارد مرحله اول محبت قلبي، مرحله دوم اقرار به زبان و مرحله سوم اعلام به عمل گفت: بايد علي و خاندان ایشان را در عمل دوست داشته باشيم و اين محبت را در اعمال خود نيز نشان دهيم چيزي که متاسفانه امروز کمتر شاهد آن هستيم.

وی با اشاره به اینکه محبت رهبري تتمه حب علي(ع) و آل علي(ع) است افزود: بايد در زبان و عمل از مقام معظم رهبري تبعيت کنيم و اگر روز عيد غدير را روز بيعت با ولايت بدانيم امروز تبعيت از رهبري همين بيعت با ولايت است. اگر امام راحل نبود انقلاب نبود و اگر رهبري نبود انقلاب تداوم نداشت،لذا بايد قدر اين نعمت را دانست.

غدیر فرصتی براي تبليغ امامت و ولايت است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برای این روز شریف اعمال زیادی از جمله گرفتن روزه، غسل کردن، خواندن زیارت حضرت علی(ع) که یکی از آنها زیارت "امین الله" است، خواندن دعای "ندبه" سفارش شده اظهار داشت: روایت شده در صورتیکه چون مؤمنی را ملاقات کند، این تهنیت را بگوید: "الحمد الله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیر المومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام."

آیت الله شاهچراغی پوشیدن لباسهای نیکو - زینت کردن - استعمال بوی خوش - شادی کردن و شاد کردن شیعیان امیر المومنین - گذشت از تقصیر شیعیان - برآوردن حاجت آنان - صله رحم - اطعام اهل ایمان - شکر و سپاس به خاطر نعمت بزرگ ولایت و ... را از دیگر موارد سفارش شده در روز عید غدیر ذکر کرد.

به گفته وی این روز بهترين زمان و فرصت براي تبليغ در خصوص ولايت فقيه، دهه امامت و ولايت است.

ولايت فقيه بالاترين رکن اسلام و راه گشاي همه کارهاست

عضو مجلس خبرگان رهبري ضمن تاکيد بر اينکه برترين اعياد مسلمانان، عيد غدير است، اضافه کرد: مسئله غدير به ولايت منتهي مي شود در غدير امام مشخص شد و بعد از وجود نازنين پيامبر (ص) تا حضرت وليعصر (عج) ولايت ادامه دهنده خط نبوت و امامت خواهد بود.

آیت الله شاهچراغی با تاکيد بر اين که اصل و اساس دين ولايت است، عنوان کرد: ولايت فقيه بالاترين رکن اسلام و راه گشاي همه کارها در کشور است.

وي تصريح کرد: هر کس مي خواهد غدير را بشناسد بايد نسبت به حضرت علي (ع) معرفت و شناخت پيدا کند.

مقام معظم رهبري شاني از شئون ولايت حضرت علي(ع) را دارند

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز دهه ولايت و عيد غدير را بهترین زمان برای بيعت با ولايت دانست.

حجت السلام علی شکری با اشاره به جایگاه ویژه امر رهبري در نظام مقدس جمهوری اسلامي ايران، افزود: در حال حاضر مقام معظم رهبري شاني از شئون ولايت حضرت علي(ع) را دارند.

وی با تاكيد بر اهميت حفظ بيعت، تصریح کرد: پس از رحلت پيامبر عظيم الشان اسلام حضرت محمد(ص)، بيعت كنندگان با امام علي(ع) بيعت خود را شكستند، اما در جمهوري اسلامي همه بر بيعت خود استوار هستند.

غدیر آئینه تمام نمای اسلام ناب است

عضو شورای فرهنگ عمومی استان سمنان عيد غدير را از مهمترين اعياد دانست و مردم را به هرچه باشكوه تر برگزار شدن اين عيد سعيد دعوت كرد.

شکری ضمن تاکید بر اینکه غدیر آئینه تمام نمای اسلام ناب است، گفت: ولایت و وحدت کلمه مهم‌ترین درس غدیر است.

وی با بیان اینکه غدیر، تنها نه به عنوان "روزى تاریخى"، بلكه به عنوان یك "عید اسلامى" مطرح است افزود: عید بودن آن نیز، مراسم و سنت هاى خاصى را مى‏طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلكه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن را بزرگ داشت و بر شكوه آن افزود، تا ارزش هاى نهفته در این روز عظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین علیهم السلام احیا شود.

مهمترین پيام غدير همان امامت حضرت علي(ع) و ولايت است

رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان سمنان نيز با اشاره به اين نکته که مهمترین پيام غدير همان امامت حضرت علي(ع) و ولايت است، خاطر نشان کرد: اهميت اين مساله و چگونگي وقوع آن و سختي و مشکلاتي که بر سر راه امامت آن حضرت قرار داشت بايد براي نسل جوان بازگو شود.

حجت الاسلام يدالله تقوي نيا افزود: غدير خط سير امامت را از حضرت علي (ع) تا امام عصر (عج) تعيين و مشخص کرد.

وی با بیان اینکه واقعه غدیر خم باید برای نسل جوان تبیین شود افزود: برنامه فرهنگی، هنری و تاریخی بازخوانی واقعه غدیر خم در سطح مناطق مختلف استان باید برای نسل جوان تبیین شود.

ضرورت توجه به عمق عید سعید غدیر خم

رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان سمنان با تبریک هفته ولایت و امامت، عید سعید غدیر خم را از بزرگترین اعیاد برای مسلمانان و بخصوص شیعیان ذکر کرد که باید به عمق آن توجه کرد.

تقوی نیا با اشاره به اینکه در تاریخ اسلام هیچ مسئله ای به اهمیت و منزلت روز عید غدیر خم نیست، بر برگزاری جشن های مختلف و اثر بخش تاکید کرد.

وی گفت: روز غدیر روز بزرگ امامت و ولایت است و باید با همکاری مردم و تشکل های مذهبی بنحو شایسته برگزار شود.

تقوی نیا یکی از مهمترین وقایع تاریخ پرفراز و نشیب اسلام که در بین عامه مسلمانان، واقعه ای مسلم، پذیرفته شده و قطعی تلقی می شود را واقعه غدیر خم دانست.

برگزاری جشن "ولایت علوی، اکمال دین نبوی" در سمنان

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان گفت: همزمان با دهه ولایت ،جشن "ولایت علوی، اکمال دین نبوی" در جوار 42 امامزاده استان برگزار می شود.

حجت الاسلام عبدالله واحدی گفت: هدف از برگزاری این جشن این است که با معرفی حضرت علی (ع) به عنوان الگوی انسان کامل، اعتقادات عموم مردم را نسبت به امامت و ولایت تعمیق دهیم.

وی اظهار کرد: تبیین و جایگاه امامت و ولایت فقیه در ادامه فعالیت ائمه معصومین از دیگر اهداف برگزاری این جشن ها است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان افزود: در دهه ولایت و از عید سعید قربان تا عید سعید غدیر خم، برنامه‏های متنوعی در بقاع متبرکه استان سمنان در حال برگزاری است.

واحدی همچنین به برگزاری نماز جماعت، پاسخگویی به سئوالات شرعی، مشاوره مذهبی در امامزادگان و برگزاری مسابقات فرهنگی در این ایام اشاره کرد و افزود: هم‏زمان با عید سعید غدیر خم، مراسم جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی شامل خطبه‏خوانی، سخنرانی و مولودی‏خوانی در بقاع متبرکه شاخص شهرستان‏های استان برگزار شد.

مهم‏ترین هدف دشمن، آسیب زدن به اصل ولایت فقیه و رهبری است

فرماندار شهرستان سمنان نیز با اشاره به اهمیت ماه ذی‏الحجه و مناسبت‏های آن اظهار داشت مناسک با شکوه حج تمتع، دعای عرفه، عید قربان، عید سعید غدیرخم، روز مباهله و روز خانواده در این ماه فرصت مناسبی برای گسترش فرهنگ علوی است.

حسن سعدالدین با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری که فرمودند "دشمن را کوچک نشمارید"، ادامه داد: مهم‏ترین هدف دشمن، آسیب زدن به اصل ولایت فقیه و رهبری است.

وی گفت: دشمنان اسلام و انقلاب از جمله در واقعه مهم عید غدیرخم با ایجاد شبهه به دنبال تحقق این موضوع هستند.

فرهنگ غدیر همچون فرهنگ عاشورا و فرهنگ مهدویت ترویج شود

فرماندار شهرستان سمنان با بیان اینکه عید غدیر خم بزرگ‏ترین عید شیعیان است، بیان کرد: همه شیعیان باید در ترویج فرهنگ غدیر همچون فرهنگ عاشورا، فرهنگ فاطمی و فرهنگ مهدویت تلاش و همت داشته و با ایجاد شور و نشاط اجتماعی، توطئه‏های دشمنان را همچون گذشته خنثی کنند.

وی واقعه غدیر را تفضل باری‌تعالی به بشریت برای اکمال دین اسلام دانست و گفت: با استمرار فعالیت ستاد جشن‏های غدیر شاهد ترویج فرهنگ غدیر در شهرستان سمنان خواهیم بود.

سعدالدین تصریح کرد: عید غدیر عیدی است که مسلمین از خطر گمراهی نجات پیدا کردند و امامت همچون شمعی در شب تاریک باعث پیدا کردن راه ها در بین مسلمین قرار داده شد و عبور از راه های خطرناک و پر پیچ و خم که همراه با پرتگاه های خطرناکی است بدون استفاده از نور امامت امکان پذیر نیست و جهان بدون امامت نیست و نابود خواهد شد.

غدیر یک تفکر ناب است

معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان نیز گفت: آنچه که بر گونه غدیر، رنگ جاودانگی می زند، و اهمیت این واقعه را مضاعف می گرداند، نزول دو آیه از قرآن کریم، یکی آیه 67 و دیگری آیه سه سوره مائده، در ارتباط با این رویداد بزرگ است که بر طبق نظر مفسران نام آور شیعه و سنی، شأن نزول این آیات، مربوط به واقعه غدیر خم است.

علیرضا خلخالی گفت: جای هیچ تردیدی وجود ندارد که روز عید غدیر خم یک امر مهم و خطیر که بدین واسطه، روز اکمال دین و رضایت پروردگار محسوب می شود، دارای اهمیت بسزایی در میان مسلمین خواهد بود.

وی تصریح کرد: واقعه غدیر حادثه ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود، غدیر یک تفکر ناب است، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت حکایت می کند، غدیر نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است.

رئیس شورای اطلاع رسانی استان سمنان تصریح کرد: غدیر روز حماسه جاوید، روز ولایت، روز امامت، روز وصایت، روز اخوت، روز رشادت و شجاعت و شهامت و حفاظت و رضایت و صراحت شناخته شده است.

سیره امام علی و معارف اهل بیت (ع) برای مردم تبیین شود

 فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) سپاه استان سمنان نیز با تاکید بر اینکه هرچه و هر که در راستای ولایت نباشد بی ارزش است و امروز باید ولایت‌پذیری را در تبعیت از ولی فقیه زمان جستجو کرد، اظهار داشت: روز غدیر بزرگ‌ترین فراز تاریخ عالم و روزی است که با نصب حضرت علی (ع) به عنوان امیرالمؤمنین اکمال دین و اتمام نعمت و رضایت پروردگار به دین اسلام شده است.

سردار علی استادحسینی بزرگداشت عید سعید غدیر را بزرگداشت ارزش های الهی و ولایت ائمه اطهار (ع) دانست و افزود: باید روز عید غدیر را بسیار پرشکوه دانست و آن را گرامی داشت.

وی تصریح کرد: پاسداران مفتخر به پیروی و تبعیت از ولایت فقیه هستند و منزلت و ارزش پاسداری تابع همین موضوع مهم است و اگر این ارزش از سپاه حذف شود، سپاه هیچ ارزشی ندارد.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) سپاه استان سمنان در خاتمه افزود: باید در این روز، سیره امام علی و معارف اهل بیت (ع)به خوبی برای مردم تبیین شود تا آنها بیش از این با راه و رسم زندگی و منش اهل بیت آشنا شوند.

.........................................
گزارش از عصمت سالار

کد خبر 2161576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha