۲۸ مرداد ۱۳۸۴، ۱۳:۴۹

به انتخاب علي اشرف درويشيان

جلد پنجم از " داستانهاي محبوب من " منتشر شد

خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب : جلد پنج از مجموعه كتاب هاي « داستان هاي محبوب من » به انتخاب " علي اشرف درويشيان " و نقد و بررسي " رضا خندان مهابادي " ، به تازگي توسط نشر چشمه به پيشخوان كتابفروشي ها راه يافته است .

به گزارش خبرنگار كتاب مهر ، جلد اول از مجموعه كتاب هاي « داستان هاي محبوب من » با گزينش " علي اشرف درويشيان " و نقد و بررسي " رضاخندان " در سال 1380 توسط " نشر چشمه " منتشر شد و پس از آن تاكنون چهار جلد ديگر نيز به پيشخوان راه يافته و چهار مجلد ديگر از اين مجموعه نيز در دست انتشار است .

رضا خندان ، از مولفان اين كتاب در پاسخ به اين سوال خبرنگار مهر كه ضرورت انتشار اين كتاب در اين زمان چه بود ؟، گفت : ضرورت  انتشار اين كتاب از دو وجه قابل بررسي است اول اينكه باعث آشنايي جوان هايي كه به ادبيات داستاني رو مي آورند با بهترين داستان هاي ادبيات معاصر مي شود و در وجه دوم بررسي ادببيات از زاويه اي كاملا با نقد هايي كه تاكنون صورت گرفته ، است  .

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا انتشار اين كتابها مصداق كتابسازي نيست ؟، گفت : گرچه ما نقد ادبي با سابقه نيم قرن داريم اما آنطور كه بايد و شايد داستان هاي معاصر مورد نقد و بررسي قرار نگرفته است و به اين ديليل بود كه ما تصميم گرفتيم كه اين داستان ها را دوباره به صورت دهه به دهه نقد و بررسي كنيم .

خندان تصرح كرد : البته كتابسازي مقوله اي كاملا مشخص است ولي چنين كارهايي در همه جاي دنيا صورت مي گيرد و اصلا يكي از ضرورت هاي شكوفايي ادبيات داستاني انتشار چنين كتابهايي است كه باعث مي شود نويسندگان با نظر منتقدان درباره آثارشان آشنا شوند .

خندان در ادامه افزود : كتابسازي بيشتر به بازار نگاه دارد و به دنبال كسب در آمد بيشتر از راه ساختن كتابهاي دم دستي است و معمولا از طرف كساني صورت مي گيرد كه معيارهاي اوليه در نقد را هم رعايت نمي كنند . كاري كه ما در اين مجموعه انجام مي دهيم و تفات اين كتاب با ديگر آثاري از اين دست اين است كه من و آقاي درويشيان به نويسندگان شناخته شده در ادبيات معاصر بسنده نكرده ايم و به دنبال معرفي برخي از چهره هاي تازه و مستعد هم بوده ايم  .

وي در پاسخ به اين سوال كه اين داستان ها تا چه مقطعي را شامل مي شود به مهر ، گفت : مقطع پاياني بررسي داستان هاي معاصر در اين كتاب دهه هاي ابتدايي بعد از 1300است ولي چون در اين مقطع داستان هاي زيادي در ادبيات معاصر وجود ندارد حجم اين بخش از كتاب كمتر از دهه هاي بعد است .

به گزارش خبرنگار كتاب مهر ، « داستان هاي محبوب من » جلد ششم از اين كتاب شامل داستان هاي فارسي مربوط به دهه هاي 1300 تا 1310 ،1320 و 1330 است و جلد هفتم از اين مجموعه نيز به داستان هاي منتشره در دهه چهل مي پردازد و اين مجموعه در اين هفت جلد به بررسي داستان هاي معاصر فارسي از ابتدا تا امروز پايان مي دهد .

به گفته خندان ، دو جلد ديگر از اين كتاب به معرفي و نقد بهترين داستان هاي ادبيات غير ايراني و بهترين داستان هاي ادبيات مهاجرت مي پردازد .

مولف اين كتاب درباره ملاك بررسي داستان هاي نويسندگان مهاجر به مهر گفت : نويسندگان ايراني كه در خارج از كشور نويسندگي را آغاز كردند و به زبان فارسي و درباره موضوعاتي مانند مهاجرت و مسائل ايرانيان مي نويسند و داستان نويس هاي بعد از دهه شصت را معرفي خواهيم كرد .

گفتني است ، كل اين مجموعه بالغ  بر 4000صفحه است و " رضاخندان " ، تاكنون 135 داستان فارسي را بررسي و نقد كرده و تاپايان اين مجموعه 250 داستان را نقد و بررسي خواهد كرد .

کد خبر 219030

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha