۲۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۴:۱۹

بلوری خبر داد:

اهدای 45 جلد کتاب و 51 برگ سند قدیمی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی همدان

اهدای 45 جلد کتاب و 51 برگ سند قدیمی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی همدان

همدان - خبرگزاری مهر: مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور گفت: در سه ماه نخست سال جاری 45 جلد کتاب قدیمی خطی و چاپ سنگی و 51 برگ سند تاریخی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در همدان اهدا شده است.

سید قاسم بلوری در گفتگو با مهر گفت: در سه ماهه نخست سال جاری 45 جلد کتاب قدیمی دارای ارزش آرشیوی با موضوعات مختلف مذهبی، علمی و هنری به این مرکز اهداء شده است که قدیمی ترین آنها کتاب "سر الحکمه" مربوط به سال 1278 قمری و با 158 سال قدمت است.

بلوری افزود: کتاب های طب النبی 1304 ق، شرح بیست باب ملامظفر، شعر نصاب 1341ق، عیون ضیاء، کتب فقهی 1313ق، تحفه الرضویه 1402ق، کلیله و دمنه، مفتاح النبوه 1348ق، کتاب های درسی مربوط به سال های 1349 تا 1352ش و کتاب های خطی دستورات پزشکی بزرگ خاندان خسروی مربوط به سال 1307 ق از جمله کتب اهدایی در این ایام است.

وی از اهداء 53 برگ سند و عکس تاریخی با موضوعات مختلف سیاسی و اجتماعی نظیر مکاتبات اداری، عقدنامه ها، گواهی های آموزشی، مکاتبات تجاری و تحولات اجتماعی همدان خبر داد.

بلوری ضمن اشاره به اهمیت نگهداری صحیح از اسناد و کتب قدیمی به عنوان اسناد ماندگار تاریخ کشور افزود: تنها مرجع تخصصی نگهداری از اسناد تاریخی سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

وی از مرذم خواست اسناد، مکاتبات، گواهی های آموزشی، عکس ها و اسناد شناسایی قدیمی، کتاب های درسی قدیمی، کتاب های خطی و چاپ سنگی با موضوعات مختلف و هرگونه کاغذ و کتاب قدیمی را به این سازمان اهداء کنند تا به طور صحیح در آرشیو ملی ایران نگهداری و تصویر آن در اختیار محققین و تاریخ پژوهان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه آثار اهدایی مردم به اسناد ملی با ذکر نام صاحب اسناد و رعایت امانتداری مادی و معنوی به نمایش گذاشته شده و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار داده خواهد شد، افزود: این مدیریت برای هرچه غنی‌تر شدن آرشیو ملی ایران اسلامی و همچنین شناسایی و مستندسازی اسناد و تصاویر موجود در آرشیو خود به کمک محققان و پژوهشگران و به ویژه افراد با تجربه استان احتیاج دارد.

مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با زیر پوشش قرار دادن استان‌های لرستان، کردستان، ایلام، کرمانشاه و همدان از سال 1371 فعالیت خود را به مرکزیت همدان آغاز کرده و تاکنون بیش از دو میلیون و 500 هزار سند دارای ارزش تاریخی را شناسایی و به آرشیو پرافتخار ملی ایران اسلامی منتقل کرده است.
 

کد خبر 2329838

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha