۲۰ مهر ۱۳۹۳، ۸:۴۱

برنامه نامزدهای اتحادیه ناشران/11

ثابت: تبلیغات حوزه کتاب باید فراگیر شود/ نظام‌مند کردن ممیزی در اولویت اول کار

ثابت: تبلیغات حوزه کتاب باید فراگیر شود/ نظام‌مند کردن ممیزی در اولویت اول کار

مدیر انتشارات لوح‌نگار که برای انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نامزد شده است، با اعلام برنامه‌های خود گفت: یکی از برنامه‌هایی که دارم، این است که بتوانیم هم اعضای صنف و هم ناشرانی را که خارج از صنف هستند، با قانون صنفی و مزایایش آشنا کنیم تا بتوانیم خواسته‌های گروهی را بهتر پیش ببریم و مشارکت حداکثری دوستان را داشته باشیم.

علی ثابت مدیرمسئول انتشارات لوح‌نگار و یکی از کاندیداهای انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره برنامه‌های خود در صورت پیروزی در این انتخابات گفت: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم مانند هر نهاد صنفی دیگری، دو سطح برای بررسی و برنامه‌ریزی دارد، اول سطح بیرونی و اجتماعی و دوم، سطح درونی‌اش. در بحث انتخابات، با چند نامزد دیگر همفکری داشته و با شعار «اتحادیه توانمند و قانونمدار» در این انتخابات شرکت خواهیم کرد. به این ترتیب سعی داریم برنامه‌های خود را با این نگاه پیش ببریم و خواسته‌ها را هم حول قانونمداری پیگیری کنیم. بدیهی است که با این رویکرد، پیگیری‌های اتحادیه هم برای اعضا، به صورت توانمندانه دنبال خواهد شد. به هر حال، حاکمیتی که می‌خواهد برای ساز و کار نشر تصمیم بگیرد، نیازمند این است که اتحادیه‌ای با حضور مستمر و پیگیر داشته باشد.

وی درباره اولویت‌های خود در صورت پیروزی در انتخابات گفت: من 21 برنامه برای خودم تعریف کرد‌ه‌ام و اولین اولویت من، بحث نظام‌مند کردن ممیزی برای جلوگیری از اعمال سلیقه‌های فردی است. ممیزی عاملی است که لازم است از طرف دولت اعمال شود ولی با نظام‌مند کردنش می‌توانیم از اعمال سلیقه‌های گروهی و فردی جلوگیری کنیم؛ چیزی که در قانون اساسی هم به آن اشاره شده است. به این ترتیب، هم ناشران و مولفان تکلیف خود را می‌دانند، هم کارها به صورت مدون پیش خواهد رفت.

این مدیر نشر ادامه داد: نکته دیگر، عضوگیری برای اتحادیه است. برنامه‌ای که در این زمینه دارم این است که بتوانیم هم اعضای صنف و هم ناشرانی را که خارج از صنف هستند، با قانون صنفی و مزایایش آشنا کنیم تا بتوانیم خواسته‌های گروهی را بهتر پیش ببریم و مشارکت حداکثری دوستان را داشته باشیم. تصمیم‌گیری و بینش اتحادیه هم نباید فقط به نظر اعضای هیئت مدیره‌اش خلاصه شود، بلکه اتحادیه باید به صورت کلی، قوی و محکم در مورد خواسته‌هایش نظر بدهد.

ثابت گفت: اصلاح نگرش شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی کتاب از دیگر برنامه‌های من است. در داخل، بحث این است که سیاستگذاری ما چه در نمایشگاه تهران و چه نمایشگاه‌های شهرستان، از این وضعیت بازار فروش بیرون بیاید. یعنی شرایط فعلی مبنی بر انجام خرید یک ساله مردم از یک نمایشگاه چند روزه، تغییر پیدا کند. ضمن این، نگرش جدیدی هم برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی داشته باشیم و سعی کنیم حضورمان، فقط به نمایش آثارمان خلاصه نشود. از اولویت‌های دیگرم، هم ارائه خدمات مشاوره به اعضای صنف است. این یکی از مسائل مبتلابه ناشران و کتابفروشان است. ما نیاز داریم بدنه نشر به‌روزی داشته باشیم و با نگاه بازتری به حوزه کارمان نگاه کنیم.

مدیر انتشارات لوح‌نگار در بخش دیگری از سخنانش گفت: بحث دیگر، موضوع تبلیغات کتاب است که با حجم و میزان فعالیت فعلی در این زمینه،‌ کتاب اصلا دیده نمی‌شود. در این زمینه باید ارتباطی با مدیران برقرار شود و در سطح شهر تابلوهایی برای این کار در نظر گرفته شود. تبلیغات تلویزیونی و رسانه‌های شنیداری هزینه‌های سنگینی دارد و اکثریت ناشران توانایی تقبل این هزینه‌ها را ندارند. اما نباید صورت مساله را پاک کرد و گفت چون هزینه تبلیغات بالاست، باید از آن صرف‌نظر کنیم. بلکه اگر نگاه حمایتی وجود داشته باشد، نیاز هست که این بحث را از طرق مختلف پیگیری کنیم.

وی گفت: در این اتحادیه، باید منافع ملی را بر منافع صنفی، و منافع صنفی را بر منافع فردی ارجحیت بدهیم. این تا پایان کار مانیفست ما خواهد بود. به علاوه بحث‌های جدیدی مانند نشر الکترونیک هم این روزها مطرح می‌شود که باید با نگاه کارشناسانه به آن‌ها نگاه کرد. بعضی از دوستان، نسبت به این موضوع، نگاه سلبی دارند. بهتر است در چنین زمینه‌ای، به خوبی بشناسیم و بشناسانیم و به وزارت ارشاد و نهادهای قانون‌گذار در تدوین قوانین برای نشر الکترونیک، کمک کنیم تا در نتیجه، این مقولات جدید، برای نشر مکتوب،‌ ایجاد مشکل نکرده و جایگاه خودش را هم حفظ کند؛ البته نه به عنوان رقیب.

ثابت در پایان گفت: یکی از مسائلی هم که ذهن من را مشغول کرده، موضوع پیگیری صادرات نشر است و در این زمینه به دنبال راه‌هایی هستم که بتوانیم کتاب‌هایمان را در کشورهای دیگر بفروشیم یا اصلا پروژه‌هایی برای تولید کتاب برای آن کشورها داشته باشیم.

عضویت و دبیری کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان و انتشار کتاب‌های عمومی و حوزه هنر از جمله فعالیت‌های مرتبط علی ثابت با حوزه نشر و این انتخابات است.

کد خبر 2387206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha