۲۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۵:۰۷

آیت‌الله حسینی بوشهری:

طلاب در ادبیات عرب کم سرمایه‌گذاری می‌کنند

طلاب در ادبیات عرب کم سرمایه‌گذاری می‌کنند

قم - خبرگزاری مهر: مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: طلاب در حوزه‌های علمیه نسبت به ادبیات عرب کم‌توجه هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر پنج شنبه در مراسم رونمایی از دو نرم‌افزار جدید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به تهیه نرم‌افزار قواعد عربی در این مرکز اظهار داشت: این نر‌م‌افزار می‌تواند منابع غنی قواعد عربی را در اختیار طلاب قرار دهد تا آنان در این زمینه بهتر مطالعه کنند.

وی دروس حوزوی در زمینه ادبیات عرب را ناکافی دانست و افزود: به دلیل حجم دروسی که در حوزه باید تدریس شود، ما نمی‌توانیم چندان به ادبیات عرب بپردازیم درحالیکه فهم متون اسلامی بدون تسلط به ادبیات عرب ممکن نیست.

عضو هئیت رئیسه جامعه مدرسین اظهار داشت: با وجود همین نقصی که وجود دارد ولی طلاب به اندازه همین دروس ناکافی هم در زمینه ادبیات عرب تلاش نمی‌کنند و سرمایه‌گذاری‌شان در این عرصه کم است.

وی ادامه داد: تمام این نقایص در سطوح بالاتر وقتی قرار است طلاب مکاسب، لمعه و دیگر کتب را فرابگیرند، ایجاد مشکل خواهد کرد چرا که کسی که تسلط به ادبیات عرب نداشته باشد نمی‌تواند این دروس را خوب فرابگیرد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به بزرگانی که در گذشته در زمینه ادبیات عرب تبحر داشتند اضافه کرد: در همین قم امروز تعداد افرادی که در این عرصه حرفی برای گفتن دارند شاید به تعداد انگشت‌های دست نرسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: این مرکز می‌تواند تحولی در امر تحصیل و تدریس در حوزه‌های علمیه به وجود بیاورد.

رقابت میان استاد و طلبه در مطالعه منابع مختلف

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به در دسترس قرار گرفتن تمام متون به وسیله این نر‌م‌افزارها عنوان داشت: این موضوع موجب می‌شود طلبه پیش از رفتن به کلاس درس بتواند در متون مختلف موضوع را مطالعه کند و استاد هم مجبور است برای حاضر شدن در کلاس بیشتر وقت بگذارد و مسئله را عمیق‌تر مطالعه کند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه دو رکن دارد که یکی طلبه و دیگری استاد است. هر یک از این دو رکن اگر خوب کار کنند بر دیگری تاثیر می‌گذارند و تهیه این نرم‌افزارها می‌تواند مشوق فعالیت بیشتر در هر دو رکن شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: تهیه نرم افزارهای علوم اسلامی یک کتابخانه دیجیتال را در اختیار طلاب قرار می‌دهد که موجب می‌شود در هر نقطه و مکانی به کتب مختلف دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به مشکلات مالی طلاب حوزه‌های علمیه اضافه کرد: با شهریه‌های کنونی تهیه کتاب برای یک طلبه کار بسیار مشکلی است که این نرم‌افزارها این مشکل را نیز برطرف کرده است.
 

کد خبر 2390285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha