۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۰۸

مهر گزارش می دهد:

درمانگاه تامین اجتماعی گرمسار تخصصی شود/ سلامت مردم نیازمند تحول

درمانگاه تامین اجتماعی گرمسار تخصصی شود/ سلامت مردم نیازمند تحول

گرمسار – هزینه های بالای درمان تخصصی باعث شده تا مردم گرمسار از علاج درد خود صرف نظر کنند و به همین دلیل تخصصی شدن درمانگاه تامین اجتماعی این شهر تبدیل به یکی از خواسته های مهم مردم شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رشد جمعیت، تغییر سطح انتظارات و افزایش آگاهی ها مردم سبب گرایش روز افزون به استفاده از خدمات بهتر در امر بهداشت و درمان شده است و متاسفانه کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز درمانی می تواند دردی بر دردهای بیماران بیفزاید.

چه بسا افرادی که حتی با اجرای طرح تحول نظام سلامت، به دلیل هزینه های بالای درمان تخصصی، از علاج پذیری درد خود صرف نظر می کنند و یا به دلیل نبود متخصص مورد نظر تشخیص بیماریشان در حد درمان اولیه باقی مانده و درد خود را ریشه یابی و درمان قطعی نمی کنند.

بیماران شهرستان گرمسار، قربانی کم کاری و بی توجهی متولیان بهداشت و درمان

درست است که برای رسیدن به اهداف طرح تحول نظام سلامت کشور هنوز فاصله زیادی باقی مانده اما ارائه خدمات بهداشتی درمانی در شهرها و مراکز درمانی کوچک تر باید در اولویت کارها قرار گیرد چرا که شهرهای کوچک از امکانات درمانی شهرهای بزرگ برخوردار نیستند و بیماران برای رسیدن به آن باید با هزینه های بالا و صرف وقت به شهرهای بزرگ تر مراجعه کنند.

تامین امکانات درمانی بخصوص تشخیصی، اولویت نخست مردم بالاخص بیمه شدگان تامین اجتماعی شهرستان گرمسار است؛ این شهرستان با تعداد بالای جمعیت بیمه شدگان تامین اجتماعی و با فاصله ای حدود صد کیلومتر از پایتخت کشور همانند بسیاری از شهرهای دور از مرکز در ابعاد گوناگون از کمبود خدمات بهداشتی و درمانی و پزشکی در تنها درمانگاه تامین اجتماعی این شهرستان رنج می برد.

بیماران این شهرستان قربانی کم کاری و بی توجهی متولیان بهداشت و درمان شهرستان گرمسار شده و کمبود خدمات درمانی چه از لحاظ کیفیت و چه از نظر خدمات تشخیصی و دارویی به چالشی بزرگ در نظام سلامت و درمان برای شهروندان این شهرستان تبدیل شده است.

همچنین یکی از شاخصه های توسعه در هر کشوری، ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به افراد آن جامعه است که در این رابطه نیز نباید نقش سازمان های حمایتی و به ویژه سازمان تامین اجتماعی را نادیده گرفت چون این نهاد توانسته با ایجاد درمانگاه در سطح شهرهای مختلف خدماتی قابل توجه را به افراد تحت پوشش ارائه کند.

متاسفانه خدمات این مجموعه در شهرستان گرمسار نتواسته رضایت شهروندان را آن چنان که شایسته این سازمان و بیمه شدگانش است جلب کرده و مردم از ارائه خدمات درمانی دراین مجموعه گلایه دارند. جمعی از مراجعه کنندگان به این درمانگاه در گفتگو با خبرنگار مهر حضور پزشکان متخصص در درمانگاه، افزایش ارائه خدمات و ارائه داروهای مختلف، توسعه فضای این درمانگاه و تخصصی شدن آن را از مسئولان این سازمان خواستار شدند.

بیماران گرمساری به دلیل کمبود امکانات و خدمات باید به شهرهای دیگر سفر کنند

محمدی از بیمه شدگان تامین اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که کمبود امکانات و فضاهای درمانی، یکی از مشکلات مهم مردم شهرستان گرمسار است که تاکنون به صورت جدی و عملی به آن رسیدگی نشده گفت: این درمانگاه امکانات و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات کافی به بیمه شدگان را ندارد.

حسن جعفری دیگر شهروند گرمساری هم با بیان این مطلب که مشمولان بیمه تامین اجتماعی، حق بیمه قابل توجهی می پردازند اما سهم قابل توجهی از خدمات درمانی نصیبشان نمی شود افزود: عدم وجود امکانات پیشرفته و به روز در درمانگاه تامین اجتماعی گرمسار، تعداد زیاد مراجعه کنندگان و کمبود تجهیزات پزشکی و درمانی، بیماران را به ناچار برای درمان راهی شهرهای دیگر می کند.

حسین علی دولتیان از دیگر بیمه شدگان تامین اجتماعی است که با نارضایتی از کمبود امکانات و خدمات تامین اجتماعی خاطر نشان کرد: با وجود حجم بالای بیمه شدگان تامین اجتماعی در این شهرستان شایسته نیست که تنها درمانگاه این شهر فاقد پزشکان متخصص باشد.

وی با تاکید بر این که اصولا بیماران این مرکز برای تشخیص های مختلف به متخصصان ارجاع داده می شوند و به علت نبودن پزشک متخصص در این درمانگاه باید به بیمارستان ها و درمانگاه های تامین اجتماعی شهرهای هم جوار مسافرت کنند تصریح کرد: این وضعیت جدای از تألم روحی، وقت و هزینه بسیاری را برای آنان در بر دارد.

نسخه پیچی داروها طبق اقلام موجود در درمانگاه است نه نیاز بیماران

فرهاد سهرابیان شهروند اصفهانی ساکن گرمسار هم اذعان داشت: خدمات درمانگاه تامین اجتماعی این شهرستان در بسیاری از موارد برای درمان های ابتدایی و ساده مناسب است اما در موارد بیماری های مزمن و تخصصی هیچ گونه خدماتی ارائه نمی شود.

وی تاکید کرد: پزشکان این درمانگاه در زمان نسخه پیچی داروها تنها طبق اقلام دارویی موجود در درمانگاه برای بیمار دارو تجویز می کنند و ظاهرا به موجود بودن داروها بیشتر از نوع داروی مورد نیاز بیمار توجه دارند.

شهروند دیگری با یادآوری این مطلب که بسیاری از داروهای مورد نیاز بیماران خصوصا داروهای خارجی در داروخانه درمانگاه تامین اجتماعی گرمسار وجود ندارد و تنها شامل داروهای ساده و ابتدایی است اظهار داشت: خدمات محدود دارویی این داروخانه فقط زمانی شامل حال بیماران می شود که پزشک درمانگاه بیمار را ویزیت کرده باشد در غیر این صورت باید داروها را از داروخانه های سطح شهر تهیه کرد.

تماس ها به اپراتوری ختم می شود که می گوید:"متخصص مورد نظر شما در مرکز حضور ندارد"

خانم سعیدی یکی از بیماران مراجعه کننده به این درمانگاه است که با ابراز نارضایتی از خدمات این درمانگاه شامل دندانپزشکی، آزمایشگاه، پزشکان عمومی، موارد بسیار ساده رادیولوژی و عملیات ابتدایی پزشکی توضیح داد: خدمات دندان پزشکی فقط چند روز در هفته بسیار محدود و منحصر در پر کردن و کشیدن دندان است آن هم به دلیل کثرت بیماران به سختی می توان نوبت گرفت.

سحر فرزانگان دانشجوی یکی از دانشگاه های گرمسار با اشاره به تعدد مراکز آموزش عالی این شهرستان افزود: با توجه به اینکه جمع کثیری از دانشجویان بیمه شده این سازمان هستند، ارائه خدمات کامل تر کیفی و کمی برای این درمانگاه شدیدا احساس می شود.

رضا شاه حسینی شهروند دیگر گرمساری هم درباره آزمایشگاه این مرکز درمانی با اشاره به این مطلب که هر بار برای تعیین وقت و انجام آزمایشات مورد نیاز با این مرکز تماس می گرفتم بعد از کلی انتظار، اپراتور دستگاه اعلام می کند متخصص مورد نظر شما در مرکز حضور ندارد خاطر نشان کرد: در مراجعه حضوری هم گرفتن نوبت را منوط به تماس تلفنی کردند و ناگزیر شدم به آزمایشگاه های خصوصی مراجعه کنم.

عبدالله مستوفی کارگر یکی از مراکز صنعتی شهرستان گرمسار هم با اشاره به این که تعداد زیادی از کارگران و کارکنان شرکت ها زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند تصریح کرد: با توجه به حجم بالای این افراد بهتراست درمانگاه تامین اجتماعی این شهرستان تخصصی شده و خدمات بیشتری به مردم ارائه کند.

 علی حسنی با اشاره به این که مردم از مسئولین حوزه سلامت خصوصا سازمان تامین اجتماعی انتظار عمل و رفع کمبود های این شهرستان را دارند عنوان کرد: طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه درکشورمان اجرا شده است و مدام از رسانه ها درباره این طرح از زبان مسئولان سخن می گویند؛ اما بهتر است سری به درمانگاه ها و مراکز درمانی شهرستان گرمسار هم زده و شرایط بیماران را مشاهده کنند و از عدم رضایت ما و کمبود امکانات و تخصص های لازم با خبر شوند.

سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان گرمسارنتوانسته کاری شایسته انجام دهد

نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان این شهرستان نتوانسته کاری شایسته انجام دهد اذعان داشت: گرمسار تعداد زیادی بیمه شده تامین اجتماعی دارد و در این بین حق مردم تضییع شده است.

 غلامرضا کاتب با ابراز تاسف از اینکه علی رغم صدور بیش از یک سال از چارت سازمانی به منظور راه اندازی درمانگاه شبانه روزی تامین اجتماعی گرمسار، تاکنون اقدامی صورت نگرفته ابراز داشت: با تخصصی شدن این درمانگاه و ارائه خدمات بیشتر به بیماران از فشار مضاعف به تنها بیمارستان شهرستان کاسته و باعث رضایتمندی بیشتر شهروندان و بیمه شدگان تامین اجتماعی خواهد شد.

برای تامین داروی درمانگاه های تامین اجتماعی استان هیچ مشکلی وجود ندارد

مدير كل درمان تامين اجتماعي استان سمنان نیز چندی پیش در گفتگو با رسانه ها مهمترين علل عدم وجود بيمارستان تامين اجتماعي در شهرستان هاي استان را نداشتن پزشك متخصص بيان کرده و گفته بود: از ابتداي سالجاري تاكنون يك ميليون و ۶۰۰ هزار نفر در درمانگاه هاي این سازمان تحت درمان و ويزيت قرارگرفتند.

دکتر سيد مجتبي اكرم با تاکید بر اینکه براي تامين دارو در درمانگاه های تامین اجتماعی هيچ مشكلی وجود ندارد افزوده بود: در صورت دریافت گزارشی مبنی بر كمبود داروهاي مورد نياز، برای تهیه آن اقدام مي شود.

خدمت رسانی به ۴۵۰ نفر در طول روز توسط پزشکان تامین اجتماعی گرمسار

رئیس درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان گرمسار هم درباره شرایط این درمانگاه خاطر نشان کرد: درمانگاه از هفت صبح تا هشت شب به بیمه شدگان با خدماتی از قبیل پزشک عمومی در دو شیفت کاری، آزمایشگاه، رادیولوژی ساده، مامایی، دندان پزشکی، تزریقات، پانسمان و نوار قلب خدمت رسانی می کند.

علیرضا رمضان پور با اشاره به این مطلب که برای افزایش خدمات و توسعه درمانگاه درخواست هایی شده و منتظر صدور مجوزهای لازم هستیم عنوان کرد: در حال حاضر ۴۵۰ نفر در روز توسط پزشکان درمانگاه تامین اجتماعی گرمسار، در بخش های مختلف پذیرش می شوند و این آمار در نیمه دوم امسال تا ۵۵۰ مورد افزایش یافته است.

وی با یادآوری این نکته که در حال حاضر در این درمانگاه بسیاری از آزمایشات انجام می شود ولی آزمایشات هورمونی به دلیل هزینه بالا و عدم مقرون به صرفه بودن آن برای سازمان انجام نمی شود اذعان داشت: این آزمایشات نیاز به امکاناتی از قبیل کیت و دستگاه های خاص دارد که در حال حاضر موجود نیست.

احتمال نبود دارو در درمانگاه موردی است

رئیس درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان گرمسار با بیان این مطلب که داروهایی موجود در درمانگاه عمومی بوده و برخی داروهای تخصصی در فارکوپه دارویی مطرح می شود که پزشک عمومی مجوز تجویز آن داروها را ندارد ابراز داشت: داروهای خارجی جزو تائیدیه بیمه نیستند و به خاطر صیانت از پول بیمه شدگان آزاد محسوب می شوند و احتمال نبود داروها در درمانگاه موردی است.

رمضان پور با تاکید بر این که بیمه شدگانی که خارج از درمانگاه به پزشک مراجعه کرده اند می توانند از خدمات آزمایشگاه درمانگاه تامین اجتماعی برخوردار شوند اظهار داشت: به دلیل نبود رادیولوژیست در این مرکز، برای بیماران عکسبرداری و رادیولوژی ساده انجام می شود اما خدمات عکس رنگی وجود ندارد.

وی با اشاره به این که در حال حاضر وضعیت تجهیزات پزشکی این درمانگاه با شرایط فعلی و سطح بندی آن سازگار است یادآور شد: با اضافه شدن امکانات پزشکی این مرکز می توانیم خدمات بیشتری به بیمه شدگان ارائه دهیم و این امر نیز نیازمند بازنگری در تشکیلات این درمانگاه از سوی سازمان تامین اجتماعی است.

مجوز تامین ۱۵ نفر نیروی کار جدید برای درمانگاه تامین اجتماعی گرمسار صادر نشد

رئیس درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان گرمسار با اشاره به درخواستها برای شبانه روزی شدن درمانگاه توضیح داد: برای انجام این امر هم اکنون چارت درمانگاه صادر شده است اما باتوجه به اینکه برای شبانه روزی شدن آن حداقل ۱۵ نفر نیروی جدید نیاز است تاکنون مجوز تامین نیرو برای این درمانگاه صادر نشده است.

رمضان پور ادامه داد: برای اجرای طرح تحول سلامت در این درمانگاه به تغییر خاصی نیاز نبوده و تنها تعرفه های پزشکان تعرفه ها مطابق با نظام سلامت است هر چند که تامین اجتماعی برای بیمه اجباری فرانشیز ندارد و فقط بیمه شدگان خویش فرما درصد جزئی فرانشیز پرداخت می کنند.

وی یادآور شد: بیمارانی که توسط پزشکان درمانگاه تامین اجتماعی گرمسار نیازمند مداوای بیشتر تشخیص داده شوند برای دریافت خدمات پزشکی تکمیلی به بیمارستان امام انتقال داده شده و اعزام بین شهری به دلیل مجهز نبودن آمبولانس درمانگاه به "آی سی یو" در این مرکز درمانی صورت نمی گیرد.

رئیس درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان گرمسار میزان استقبال بیمه شدگان از سامانه نوبت دهی تلفنی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از بیماران برای تعیین وقت از این سامانه استفاده می کنند و با اقداماتی از قبیل اطلاع رسانی بیشتر به مخاطبان، در تلاشیم در آینده نزدیک حجم بالای مراجعات بیماران را به این درمانگاه با این سامانه پوشش دهیم.

سلامتی بزرگترین نعمتی است که خداوند به هرانسانی در زندگی عطا کرده و لازم است در هر قدم اجرای مراحل طرح تحول نظام سلامت، کیفیت و حفظ این سرمایه عظیم را تضمین و جامعه را برای درمان و خدمات پزشکی دچار پریشانی و یاس نگرداند.

گزارش از داوود عبدی

کد خبر 2508573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha