۲۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۱۲

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

بی توجهی به معماری شهری سر آغاز ایجاد مشکلات فرهنگی است

بی توجهی به معماری شهری سر آغاز ایجاد مشکلات فرهنگی است

مشهد- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بی توجهی به معماری شهری و کپی برداری از الگوهای غربی بدون توجه به معنا موجب ایجاد مشکلات فرهنگی در جامعه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن رحیم پور ازغدی ظهر پنج شنبه در نشست تبیین جایگاه باغ موزه در حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس با تاکید بر تجمیع زیبایی معقول با زیبایی محسوس گفت: ترکیب زیبایی با اخلاق، حقوق و معنویت از نشانه های هنر الهی است.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) بعد از اتمام جنگ پیشنهاد دادند که برخی از مناطق جنگ زده کشور به عنوان آثار جنگ تحمیلی برای نسل های بعد به همان شکل باقی بماند اظهار کرد: در حال حاضر برخی از کشورها آثار خرابی جنگ را در شهرهای خود برای شناساندن هویت و فرهنگ خود به جهانیان نگاه داشته اند.

وی با بیان اینکه یک بعد از معماری و شهرسازی تکنیک هایی است که شاید بتوان گفت ربطی به فرهنگ ندارد افزود: در حال حاضر مساجدی ساخته می شوند که از لحاظ ظاهری نمی توان به ماهیت آن پی برد و از طرفی هر چند همه مردم مساجد را با گنبد و گلدسته ها می شناسند اما گاهی شکوه ظاهری در چنین فضاهایی از شکوه معنوی آن می کاهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه در شهرسازی و معماری نباید به وسواس بیمارگونه دچار شویم تصریح کرد: در آیات و روایات ما توصیه یا حکمی مبنی بر واجب و حرام بودن شکل و شمایل ظاهری ساختمان ها داده نشده است اما در این مقوله باید بر اثری که ساختمان از لحاظ پیام اخلاقی و حقوقی بر بیننده می گذارد توجه کرد.

وی بیان داشت: یک نوع شهرسازی، شهرسازی توده ای است به این معنا که جمعیت را تبدیل به توده می کند و این مسئله از آن جهت که در مردم حس هماهنگی و تعاون ایجاد می کند اثر مثبت و از آن جهت که بی تفکر و عقل تصمیم گرفتن را در توده ایجاد می کند اثر منفی می گذارد.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه در شهرسازی و ساختمان سازی هایمان از لحاظ تکنیک و ابزار و محتوا با غرب و شرق اشتراکاتی داریم ابراز کرد: بحث معماری یا هنر کپی برداری تکنیکی اشکالی ندارد اما کپی برداری معنایی مشکلاتی را با توجه به فرهنگ ما به وجود می آورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ساخت مجسمه هایی که منتقل کننده مفاهیم اخلاقی و خاطرات انقلاب و جنگ باشد گفت: گاهی یک مسجمه می تواند امر به معروف داشته باشد و گاهی نیز با تماشای یک مجسمه حس پوچ گرایی و نیهیلیزم به انسان دست می دهد.

وی با بیان اینکه همه کشورهایی که تجربه جنگ را داشته اند در موزه های جنگ خود شجاعت، غیرت، تحمل مشکلات را به بیننده نشان می دهند افزود: ما نیز باید در باغ موزه های جنگ شاهکارهای هنری را خلق کنیم که آزاد مردی ها و رشادت های جوانانمان را به همگان، به خصوص به توریست هایی که وارد کشور می شوند نشان دهیم.

وی کیفیت ساختمان ها، سبک شهرسازی و ساختمان سازی هنر و زیبایی را مسئله ای فرهنگی دانست و گفت: رنگ ها و شکل ها در معماری و ساختمان سازی کاملا معنا پیدا می کنند و در استفاده از رنگ ها باید به اثرگذاری آن بر مخاطب توجه داشت برای مثال گنبد به مفهوم توحید و آرامش است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ترکیب زیبایی با اخلاق، حقوق و معنویت را از نشانه های هنر  الهی دانست و تاکید کرد: هنر اصیل و الهی هنری است که به میزان توجه به فرم و زیبایی، بر روح هنر نیز توجه داشته و حساس است.

هنری که ایمان را تضعیف کند غیر الهی است

وی با تاکید بر تجمیع زیبایی معقول با زیبایی محسوس گفت: هنری که ایمان را تضعیف کرده و اخلاق را زیرسوال ببرد، هنر غیرالهی است.

وی تاکید کرد: اینکه در پارک ها شهدای گمنام را دفن می کنند و برای آن ها مزاری درست می کنند خوب است اما بهتر از آن به خاک سپردن این شهدا در مقابل مراکز دولتی، در مجلس شورای اسلامی و در ساختمان ریاست جمهوری است تا برای آن ها این مسئله هر روز مرور شود که به برکت خون چه افرادی در این جایگاه قرار گرفته اند.

رحیم پورازغدی خاطرنشان کرد: حماس و جهاد با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران بود که توانستند صهیونیست را بعد از ۶۰ سال شکست دهند و ابهت این رژیم غاصب را بریزند و پیروزی فلسطین و لبنان بود که توانست خون غیرت را در رگ های کشورهای عربی به جوش آورد و آن ها را نیز به پیروزی هایی برساند.

 

کد خبر 2521404

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha