۱۲ دی ۱۳۸۴، ۱۲:۳۳

در پي قطع گاز اوكراين توسط روسيه مطرح شد؛

اعلام كاهش فشار گاز در برخي كشورهاي اروپايي / آمريكا اقدام روسيه را سياسي خواند

پس از اعلام قطع گاز اوكراين توسط شركت گاز پروم روسيه برخي كشورهاي اروپايي از كاهش فشار گاز در لوله هاي گازي خود خبر دادند و اين مسئله واكنش آمريكا را در پي داشت.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، شركت گازي اس. پي .پي اسلوواكي گفت كه پس از اعلام قطع گاز توسط شركت گازپروم روسيه به علت مشاجرات دو طرف بر سر بهاي گاز ، اين كشور نيز افت اندكي را در فشار گاز خود احساس كرده است.

"دانا كرساكووا" سخنگوي اين شركت در گفتگو با خبرگزاري فرانسه گفت:" با وجود كاهش فشار در خط لوله گاز اين كشور ، قطع گاز توسط شركت گازپروم نبايد بر موقعيت اسلوواكي تاثير بگذارد."

شركت گازي جمهوري چك از كاهش فشار گاز در لوله هاي خود گزارشي نداده است.

 شركت گازي لهستان نيز از كاهش فشار در لوله هاي خود گزارش كرد. 90 درصد گاز طبيعي صادر شده به لهستان از طريق شرق تهيه مي شود؛ سال گذشته لهستان 13.633 ميليون متر مكعب گاز طبيعي مصرف كرده است ، 42 درصد آن از طريق روسيه تامين مي شده است.

بر پايه اين گزارش با قطع گاز توسط شركت گاز پروم روسيه ،شركت گازي لهستان اعلام كرد كه اين كاهش فشار در مرز اوكراين و لهستان احساس شده است.

وزير اقتصاد روماني نيز روز گذشته از روسيه خواست كه به اين كشور اطمينان دهد كه با وجود  قطع گاز خود به اوكراين ، انتقال گاز طبيعي به روماني را همواره ادامه دهد.  

كشورهاي اتحاديه اروپا طي نامه اي از روسيه و اوكراين خواستند كه به آنها اطمينان داده شود با وجود توقف قطع گاز توسط روسيه به اوكراين، جريان طبيعي انتقال گاز هچنان ادامه داشته باشد.

وزاري انرژي آلمان، ايتاليا، فرانسه و اتريش طي نامه مشتركي كه به مسكو و كي يف پيش از قطع گاز ارسال شد از دو طرف خواستند كه به آنها اين تضمين را بدهند.

آمريكا اعلام كرده است كه  قطع گاز اوكراين توسط روسيه سوالات زيادي را در مورد استفاده از انرژي به عنوان يك سلاح سياسي مطرح كرده است و كشورهاي اروپايي نگراني خود را در مورد تهيه گاز طبيعي در فصلي سرد زمستان اعلام كردند.

"شون مك كورمك "سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا طي بيانيه اي گفت:" چنين توقفي در انتقال گاز طبيعي، نا امني را در بخش انرژي منطقه به وجود مي آورد و سوالات زيادي را در مورد استفاده از انرژي به عنوان ابزاري براي فشار سياسي مطرح مي كند."

وي در ادامه گفت:" آمريكا خواستار يك راه حل مسالمت آميز است و ما اميدواريم كه دو طرف به يك راه حل دست پيدا كنند كه امنيت انرژي را با خود به همراه بياورد و نگراني ها را از بين ببرد."

در پي اعلام قطع انتقال گاز روسيه به اوكراين، رئيس جمهوري اوكراين از همتاي روسي خود خواست زمينه از سرگيري مذاكرات براي حل اختلافات ميان دو كشور بر سر انتقال گاز را فراهم كند.

با وجودي كه روسيه اعلام كرد كه از ساعت 10 به وقت محلي قطع انتقال گاز به اوكراين را آغاز كرده است، اما مقامات اوكرايني اعلام كردند كه هنوز اين مسئله را احساس نكرده اند.

با آغاز رياست روسيه در گروه صنعتي 8 مسكو انتقال گاز خود به كي يف را امروز ( يكشنبه) متوقف كرد.

شركت بزرگ گازپروم حدود 25 درصد ازگازاروپاي غربي را تامين مي كند كه بيشتر آن از طريق اوكراين منتقل مي شود.

کد خبر 272885

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha