۳ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۴۷

احمدی در گفتگو با مهر مطرح کرد:

آخرین وضعیت فرودگاه و راه آهن دهلران/ پیگیری پروژه های آبرسانی

آخرین وضعیت فرودگاه و راه آهن دهلران/ پیگیری پروژه های آبرسانی

ایلام- نماینده مردم دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس آخرین وضعیت پروژه های شهرستانهای جنوبی ایلام از جمله فرودگاه و راه آهن دهلران را تشریح کرد.

علی محمد احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستانهای جنوبی استان ایلام شامل چهار شهرستان دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره است که هم اکنون در هر یک از این شهرستانها طرحها و پروژه های مختلفی در دست اجرا است.

وی بیان داشت: شهرستان دهلران به عنوان مهمترین شهرستان استان شناخته می شود چراکه این شهرستان در بحث کشاورزی و انرژی ظرفیتهای بزرگی دارد و نمونه آن تولید نیمی از محصولات کشاورزی استان در این شهرستان است.

احمدی ادامه داد: علاوه بر این ظرفیت های نفت و گاز در این شهرستان به گونه ای است که هم اکنون روزانه بیش از ۱۳۰ هزار بشکه نفت از این شهرستان برداشت شود و علاوه بر این دارای پروژه های بزرگ نفتی است.

وی حجم ذخائر گاز و نفت در این شهرستان را معاد ۸۰ درصد از کل ذخائر غرب کشور عنوان کرد و گفت: در آینده پروژه های بزرگی در این شهرستان در حوزه نفت و گاز اجرایی می شود و این منطقه به یک عسلویه دیگر تبدیل می شود.

فرودگاه دهلران اجرایی می شود

وی عنوان کرد: یکی از مباحث مهم در حوزه شهرستان دهلران بحث عملیاتی کردن فرودگاه این شهرستان است که با توجه به ظرفیتهای شهرستان و دوری از مرکز استان و همچنین وجود شرکتهای متعدد نفتی کاملا توجیه پذیر است.

این نماینده بیان داشت: هم اکنون مکاتبات لازم برای راه اندازی فرودگاه این شهرستان که در گذشته نیز فرودگاه داشته، انجام شده و امیدواریم این مهم هرچه زودتر در شهرستان محقق شود.

وی ادامه داد: هم اکنون مجوزهای ابتدایی برای اجرایی کردن پروژه اخذ شده و به طور معمول باید طرحهای مطالعاتی و اختصاص اعتبارات در مرحله بعدی پیگیری شود.

وضعیت راه آهن دهلران

نماینده مردم دهلران در ادامه بیان داشت: علاوه بر فرودگاه، بحث راه آهن در شهرستان از مهمترین اولویتهای شهرستان است چراکه این شهرستان با شهرستان اندیمشک فاصله ای چندانی ندارد و می تواند ار طریق خط اندیمشک به راه آهن متصل شود که البته با توجه به بیایانی بودن شهرستان این قضیه نیز از توجیه اقتصادی برخوردار است.

وی بیان داشت: بحث راه آهن شهرستان به دلیل ظرفیتهای شهرستان در بخش نفت و گاز از اهمیت بالایی برای کل استان برخوردار است چراکه اگر این مهم محقق شود می توان از طریق این خط راه آهن، شهرستان مهران نیز متصل کرد.

احمدی بیان داشت: راه آهن برای دو شهرستان مرزی دهلران و مهران بسیار حائز اهمیت است و می توان حجم زیادی از زائران به خصوص در ایام مذهبی سال از طریق این خط وارد شهرستان مهران شوند.

وی ادامه داد: البته ما درصدد هستیم تا مرز دهلران با استانهای عراق را بازگشایی کنیم و ظرفیتهای خود شهرستان نیز در تحقق صادرات و تردد زائر استفاده کنیم که قطعا وجود راه آهن برای توسعه زیرساختهای شهرستان بسیار ضروری است.

نماینده مردم دهلران عنوان کرد: به طور کلی با توجه به نفت خیز بودن استان ایلام و شهرستان دهلران، اعتبارات سهم مناطق نفت خیز باید در جهت توسعه استان استفاده شود که اولویت با کارهای زیرساختی است.

چهار بانده کردن محور دهلران به اندیمشک

احمدی توسعه راه های شهرستان دهلران را نیز از دیگر پروژه های مهم عنوان کرد و گفت: هم اکنون پروژه مهم چهار بانده کردن محور دهلران به اندیمشک در ردیف اعتباری گرفته و بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال نیز برای پروژه در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: این مسیر یکی از مهمترین محورهای استان ایلام است و مسیر اصلی تردد بین ایلام و خوزستان است که چهار بانده کردن این محور نقش مهم از نظر اقتصادی برای استان دارد.

شهرستانهای حوزه جنوب ایلام نیازمند امکانات در بخش پزشکی، ورزشی و فرهنگی

نماینده مردم دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس بیان داشت: چهار شهرستان استان ایلام نیازمند توزیع عادلانه امکانات در بخشهای مختلف ورزشی، پزشکی، آموزشی و فرهنگی هستند که باید مسئولان کشوری به این شهرستانها توجه ویژه داشته باشند.

وی عنوان کرد: هم اکنون در بخش پزشکی شهرستانهای حوزه جنوبی استان نیازمند دستگاه سی تی اسکن هستند که پیگیری های زیادی برای این کار انجام شده و قرار است در سال جاری این مهم نیز محقق شود.

احمدی اظهار داشت: پیگیری آبرسانی به روستاهای شهرستان آبدانان با توجه به گرمای هوا از دیگر اولویتهای شهرستانهای حوزه جنوبی استان است که این مهم نیز در سال جاری اجرایی شده و برای اتمام پروژه اعتباراتی نیاز است.

وی بیان داشت: در بخش آبرسانی هم اکنون پروژه مختلفی در سطح شهرستانهای حوزه جنوب از جمله در آبدانان و بدره در حال اجراست که اعتبارات خوبی همه برای آنها اختصاص یافته و امیدواریم بخشی از مشکلات کم آبی در این شهرستانها و به خصوص روستاها حل شود.

وی افزود: مشکلات واحدهای صنعتی در شهرستانهای حوزه جنوبی استان ایلام نیز زیاد شده و امیدواریم بانکهای عامل با صاحبان این واحدهای صنعتی همکاری لازم را داشته باشند تا بخشی از مشکلات حل شود.

استان ایلام هم اکنون دارای یک فرودگاه است که روزانه دو پرواز به تهران در انجام می شود و شهرستان دهلران در فاصله ۲۲۰ کیلومتری مرکز استان نیازمند توجه ویژه برای راه اندازی فرودگاه است.

استان ایلام از معدود استانهایی است که از وجود راه آهن برخوردار نیست که با توجه به موقعیت شهرستان دهلران و نزدیک به بودن به خوزستان، به طور قطع راه آهن کمک بزرگی به کل استان خواهد بود.

شهرستان دهلران دارای یک مطالبه جدی و قدیمی نیز است، آن هم بحث فرمانداری ویژه شدن این شهرستان است که مردم شهرستان سالهاست منتظر ابلاغ وزارت کشور هستند.

خبرنگار: لیلا کایی

کد خبر 2758611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha