۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۱

در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد:

امنیت روانی جامعه موسیقی فراهم شود/ چشم‌انداز روشن نداریم

امنیت روانی جامعه موسیقی فراهم شود/ چشم‌انداز روشن نداریم

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد باید برای امنیت روانی و آرامش جامعه موسیقی تلاش کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه گزارش مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وضعیت موسیقی در كشور برگزار شد و اعضای كمیسیون نظرات دیدگاه های خود را بیان كردند.

محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: در حوزه موسیقی نظرات و مباحث متعدد و گوناگونی وجود دارد و هماهنگی لازم بین نهادها وجود ندارد. سند موسیقی با نظر كارشناسان و هنرمندان موسیقی بر اساس ضرورت و نیاز این حوزه در كمیسیون هنر و معماری تهیه شده است و امیدواریم با تصویب این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی با برطرف شدن مشکلات، هنر موسیقی اثربخش تر به راه خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی عالی ترین نهاد فرهنگی است كه مصوبات آن برای همه دستگاه ها و نهادها لازم الاجرا است و امیدواریم از این ظرفیت قانونی برای حمایت از موسیقی استفاده شود و در این زمینه كمیسیون هنر و معماری با بررسی وضعیت موسیقی و جلسات و نشست هایی با هنرمندان، كارشناسان و مسوولان نهادهای مختلف سعی می كند حمایت و همكاری كند.

رییس كمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به اهمیت و نقش موسیقی توضیح داد: هنرمندان موسیقی سرمایه های فرهنگی هستند و نقش موسیقی در جامعه پررنگ است و در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی نیز موسیقی نقش مهمی داشته است بنابراین ضرورت دارد كه برای امنیت روانی و آرامش جامعه موسیقی، فكر و تلاش شود.

سند بالادستی در موسیقی نداریم

پیروز ارجمند مدیركل دفتر موسیقی در این جلسه گفت: برای سیاستگذاری در حوزه موسیقی به اسناد بالادستی نیاز است اما سند بالادستی موسیقی نداریم و این امر باعث می شود مدیران و مسوولان با نگاه شخصی امور را اداره كنند. ارائه گزارش كامل و دقیق از وضعیت موسیقی كشور مستلزم كار پژوهشی آماری و دقیق است كه هنوز چنین كاری انجام نشده است اما براساس آمار و اطلاعات و گزارش های حوزه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توان تا اندازه ای مسایل هنر موسیقی را مشاهده و بررسی كرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به وضعیت موجود برای موسیقی چشم اندازی را نمی توان تصور كرد و ضرورت دارد كه دفتر موسیقی به یك مركز سیاستگذاری و نظارتی تبدیل شده و از كار اجرایی فاصله بگیرد و مانند برج مراقبت برای موسیقی باشد.

ارجمند بیان کرد: موسیقی بالاترین میزان مصرف را در بین كالاهای فرهنگی دارد و مصرف آن صد در صدی است اما برنامه ریزی و بودجه برای موسیقی نداریم. بودجه سال گذشته دفتر موسیقی برابر با بودجه سال ۱۳۷۶ و كمتر از سه میلیارد تومان بود كه از آن میزان هم كمتر از دو میلیارد تومان اختصاص داده شد.

مدیركل دفتر موسیقی با اشاره به گردش مالی موسیقی گفت: در زمینه برگزاری كنسرت های موسیقی و گستردگی جغرافیایی آنها رشد كمی وجود دارد و سال گذشته حدود ۳۵۰ میلیارد تومان فروش بلیت كنسرت های موسیقی بوده اما واقعیت این است كه دفتر موسیقی در تعیین این مسیر و سیاستگذاری نقشی نداشته و بخش خصوصی است كه در این زمینه موثر است.

ارجمند با اشاره به آیین نامه ها و دستورالعمل های دفتر موسیقی گفت: آیین نامه ها و دستورالعمل های دفتر موسیقی مبتنی بر واقعیت های موجود نیست و نیازهای امروز را جوابگو نیست. بنابراین با اصلاح بعضی از آیین نامه های قضایی صدور مجوز و انتشار تك آهنگ ها و كلیپ ها نیز میسر شد. جریان موسیقی زیرزمینی سیال و فعال است اما بر اساس تحقیقی بیش از ۵۰ درصد موسیقی زیرزمینی سالم و بدون مشكل است و ما با اصلاح آیین نامه ها به طور موقت سعی كردیم مسایل و موانع موسیقی های زیرزمینی سالم را شناسایی کنیم و افرادی كه تمایل داشتند در چارچوب قانون فعالیت كنند، به سمت اخذ مجوز هدایت کنیم.

مدیركل دفتر موسیقی همچنین درباره حضور گروه های موسیقی ایرانی در خارج از كشور گفت: در تعامل با دیگر كشورها در زمینه اعزام گروه های موسیقی به خارج از كشور رشد خوبی داشته ایم اما برای حضور گروه های خارجی هنوز مسایلی وجود دارد.

سال گذشته تنها ۱۴ مجوز کنسرت لغو شد

وی ادامه داد: سال گذشته برای ۱۶۰۰ كنسرت موسیقی مجوز صادر شد كه ۱۴ مجوز از سوی خود موسسات و شركت های برگزاركننده یا گروه ها لغو شد و چند كنسرت هم با ممانعت لغو شد. سال گذشته مجوز ۴۸۰ آلبوم موسیقی صادر شد اما دفتر موسیقی هیچ نقش حمایتی و تولیدی در آنها ندارد.

ارجمند با اشاره به برنامه دفتر موسیقی برای راه اندازی سامانه برای صدور مجوز گفت: حدود ۵۰ درصد از اختیارات دفتر موسیقی را به استان ها تفویض كردیم و دستور العمل ها و آیین نامه ها نیز بازنویسی شده است تا برنامه های دفتر موسیقی در روند مناسب تر و با سرعت بیشتری پیش برود.

مدیركل دفتر موسیقی با اشاره به اینكه آثار موسیقی ارزشمند و ماندگار با شعر و ملودی خوب در شرایطی كه هنرمندان موسیقی آرامش داشته باشند تولید می شود گفت: در نظر داریم تا زمینه هایی برای حمایت از موسیقی سنتی فراهم کنیم.

مدیركل دفتر موسیقی با اشاره به اینکه تصویب سند موسیقی بخشی از مسایل موسیقی برطرف شود و هماهنگی بین نهادها در حوزه موسیقی فراهم شود، گفت: قرار است شورایی با حضور مدیران موسیقی نهادهای گوناگون تشكیل شود.

در این جلسه حسن ریاحی، حمیدرضا نوربخش، حسن بلخاری، محمدرضا جعفری جلوه، امیر اسماعیل آذر، غلامرضا اسلامی، محمدعلی خبری، عباس اخوین، محمدعلی خبری، حسین پارسایی، محمدحسین نیرومند، محمد خزاعی، عبدالمجید شریف زاده، مجتبی آقایی و رحمت امینی از اعضای كمیسیون هنر و معماری حضور داشتند و نظرات خود را درباره گزارش دفتر موسیقی و وضعیت موسیقی بیان كردند.

کد خبر 2765543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha