۲۱ دی ۱۳۸۴، ۱۱:۴۱

آموزش عالي در هرمزگان (1)

دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان به فضاي كافي نيازمند است / كمبود اعضاي هيئت علمي فرصت پژوهش را از اساتيد سلب كرده است / توسعه خوابگاه هاي دانشجويان دختر ضروري است

دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان به فضاي كافي نيازمند است / كمبود اعضاي هيئت علمي فرصت پژوهش را از اساتيد سلب كرده است / توسعه خوابگاه هاي دانشجويان دختر ضروري است

مدير امور آموزشي و پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان گفت: دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان با وجود 1500 دانشجو به فضاي كافي نياز دارد كه هم اكنون اين فضا تامين نشده است. ضمن اينكه تقويت دانشگاه در بعد اعضاي هيئت علمي و خوابگاه هاي دانشجويي ضروري به نظر مي رسد.

دكتر "شهرام زارع" در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي "مهر" افزود: دانشگاه علوم پزشكي بندرعباس از سال 65 به عنوان دانشكده پزشكي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي شيراز تاسيس شد و دو سال بعد در سال 67 با تاسيس چهار دانشكده استقلال پيدا كرد. اين دانشگاه 1500 دانشجو در رشته هاي مختلف علوم پزشكي و علوم وابسته دارد.

وي اضافه كرد: دانشكده هاي پزشكي پرستاري و مامايي، پيراپزشكي و بهداشت، چهار دانشكده اين دانشگاه هستند كه 107 نفر عضو هيات علمي ثابت را در خود جاي داده اند.

مدير امور آموزشي و پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان ادامه داد: چهار بيمارستان آموزشي درماني در اختيار اين دانشگاه است. بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي شهيد "محمدي"، بيمارستان تخصصي زنان دكتر "شريعتي"، بيمارستان تخصصي كودكان و بيمارستان روان پزشكي ابن سينا از مراكز آموزشي درماني دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان است.  اين دانشگاه در رده دانشگاه هاي تيپ 2 قرار دارد.

وي خاطر نشان كرد: اين دانشگاه در زمان نقل و انتقال به علت وجود 50 درصد دانشجويان بومي با مشكلاتي چنداني مواجه نشده است اما تا آنجايي كه امكان داشته درخواست هاي نقل و انتقال مورد پذيرش دانشگاه قرار گرفته است.

اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان با حجم كاري بالايي مواجه هستند كه اين مساله موجب شده ظرفيت آموزشي بالا رود اما در مقابل فرصت پژوهشي از اساتيد به ويژه در دانشكده پرستاري و پيراپزشكي كاسته شود

" زارع " با اشاره به موفقيت هاي اخير اين دانشگاه تصيح كرد: عليرغم حضور دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان در منطقه محروم از نظر فضا و هيات علمي در ميان دانشگاه هاي ديگر در رتبه بهتري قرار دارد و سال گذشته توانسته رتبه اول بورد رشته تخصصي زنان و زايمان را بدست آورد.

وي كمبود هيات علمي را در اين دانشگاه از مشكلات اين دانشگاه عنوان كرد و افزود: اعضاي هيات علمي اين دانشگاه با حجم كاري بالايي مواجه هستند كه اين مساله موجب شده ظرفيت آموزشي بالا رفته اما در مقابل فرصت پژوهشي از اين اساتيد به ويژه در دانشكده پرستاري و پيراپزشكي بكاهد.

مدير امور آموزشي و پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان اظهار داشت: فضاي آموزشي اين دانشگاه محدود است البته اقدامات خوبي انجام شده و ساختمان جديد دانشكده پزشكي در حال ساخت است اما همين مسئله موجب كمبود جا براي دانشجويان پزشكي شده است.

در حال حاضر 80 درصد دانشجويان دانشگاه را دختران تشكيل مي دهند و به همين علت خوابگاه ها براي دختران فضاي كمتري دارد

وي ادامه داد: مشكلات خوابگاهي از بارزترين مشكلات اين دانشگاه است. در گذشته تعداد دانشجويان دختر و پسر به نسبت مساوي بود اما در حال حاضر 80 درصد دانشجويان دانشگاه را دختران تشكيل مي دهند و به همين علت خوابگاه ها براي دختران فضاي كمتري دارد. اين مساله در دراز مدت به ضرر جامعه پزشكي و خدمات به مناطق محروم است زيرا دختران در امكانات محدود روستاها و مناطق محروم امكان كمتري براي ارايه خدمات پزشكي دارد.

" زارع " همچنين با اشاره به موفقيت هاي پژوهشي اين دانشگاه از تاسيس مركز اطلاع رساني و كتابخانه الكترونيكي اين دانشگاه نام برد و يادآور شد: اين مركز اطلاع رساني از دو كتابخانه به شيوه سنتي و كتابخانه ديجيتالي تشكيل شده كه در آن كتابخانه امكان جستجوي ژورنالهاي علمي تا ميزان 800 ژورنال را از بانك هاي اطلاعاتي معتبر در خارج از كشور دارد.

وي در خصوص فعاليت هاي پژوهشي دانشگاه تصريح كرد: اعضاي هيات علمي اين دانشگاه در مقاطع مختلف در سمينارهاي خارجي و داخلي شركت كردند و امسال در 9 ماهه سال 84 ، هفده نفر در سمينارهاي خارجي و 22 نفر به سمينار داخلي اعزام شده اند و تاكنون 7 مقاله در مجلات خارجي ايندكس كردند كه نسبت به سال گذشته عملكرد مناسبي بوده است.

کد خبر 276722

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha