۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۱۱

در پاسخ به مهر مطرح شد؛

خانه خوانین‌زاده واجد شرایط ثبت ملی/وجودپرونده‌های مهمتر در اشکذر

خانه خوانین‌زاده واجد شرایط ثبت ملی/وجودپرونده‌های مهمتر در اشکذر

یزدـ سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، ‌ صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر با اشاره به ثبت ملی خانه خوانین‌زاده گفت: این خانه واجد شرایط ثبت ملی بود اما پرونده‌های مهمتری در اشکذر برای ثبت ملی وجود داشت.

سید محمدجعفر میرجلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به گزارش منتشر شده در خبرگزاری مهر مبنی بر ثبت ملی خانه خوانین زاده در اشکذر بدون داشتن شرایط لازم و ارزش تاریخی اظهار داشت: خانه خوانین زاده یکی از آثار تاریخی مربوط به دوران پهلوی است و با توجه به اینکه بیش از ۵۰ سال قدمت دارد، واجد شرایط برای ثبت ملی بوده است.

وی با اشاره به روند ثبت شدن آثار تاریخی در فهرست میراث فرهنگی کشور عنوان کرد: تحقیق در مورد اینکه خانه خوانین زاده یا هر اثر تاریخی دیگر، ارزش ثبت ملی دارد یا نه، بر عهده شورای ثبت استان است و پس از آن نیز پرونده به سازمان میراث فرهنگی ارجاع می‌شود تا مورد تایید قرار گیرد.

میرجلیلی تصریح کرد: مدیر میراث فرهنگی می‌تواند نقش تاثیرگذاری در اولویت دار کردن بناهای دارای شرایط ثبت ملی داشته باشد که مدیر سابق میراث فرهنگی یزد نیز بنا به دلایلی، ثبت این خانه را در اولویت قرار داده بود.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، ‌ صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر با بیان اینکه یکی از دلایل اولویت دار کردن ثبت این بنا، موقعیت جغرافیایی آن بود، خاطرنشان کرد: بنا در بلوار مهدیه اشکذر قرار گرفته ضمن اینکه کاربری این خانه اداری شد و نمایندگی میراث فرهنگی اشکذر اکنون در این خانه قرار دارد.

میرجلیلی عنوان کرد: هر چند که می شد بناهای دیگری با قابلیت بیشتر و ویژگی‌های شاخص‌تر در اشکذر به ثبت رساند اما به نظر می رسد دلایل دیگری برای سرعت ثبت این بنای تاریخی دخیل بوده زیرا این بنا ویژگی معماری خاص، شاخص و منحصر به فردی نداشته که آن را برای ثبت، دارای اولویت کند.

کد خبر 2915426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha