۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۷:۵۶

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

سومین همایش اعجاز قرآن خردادماه سال آینده برگزار می‌شود

سومین همایش اعجاز قرآن خردادماه سال آینده برگزار می‌شود

منصور پهلوان، دبیر سومین همایش اعجاز قرآن با اعلام تاریخ برگزاری این همایش گفت: اعجاز قرآن به منزله مطالعات میان رشته ای، محور ویژه سومین همایش ملی اعجاز قرآن، است.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور پهلوان، دبیر سومین همایش اعجاز قرآن در پاسخ به اینکه همایش اعجاز قرآن چه زمانی برگزار می شود و محورهای آن چیست، گفت: زمان این همایش چهارشنبه ۵ خرداد ۹۵ است. آخرین مهلت ارسال مقاله ۲۵ بهمن ۹۴ است و نتایج داوری مقالات ۳۰ فروردین ۹۵ اعلام می شود. این همایش به همت پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

وی افزود: مقدمات کار فراهم شده و محور ویژه این همایش که سومین همایش ملی اعجاز قرآن کریم است، با عنوان اعجاز قرآن به منزله مطالعات میان رشته ای است که یک سری مباحث نظری و یک سری مباحث کاربردی دارد. مباحث نظری آن که می توان در این زمینه کار کرد و مقاله نوشت و ارائه کرد عبارتند از: مفهوم شناسی اعجاز قرآن به منزله مطالعه میان رشته ای، پیش فرض ها، آسیب شناسی، رویکردها، رابطه اعجاز با مطالعات میان رشته ای، روش شناسی پژوهش در اعجاز قرآن. قسمت دیگر هم مباحث کاربردی است که شامل اعجاز محتوایی در علوم پایه و فنی و پزشکی و علوم انسانی، مباحث اعجاز تشریعی، فلسفی، شناختی اعجاز لفظی، ادبی، ریاضی و موسیقیایی و... است.

پهلوان تاکید کرد: امیدواریم که این همایش مانند دوره های قبل که برگزار شده است، در ۵ خرداد ماه سال آینده در دانشگاه شهید بهشتی با موفقیت برگزار شود و مقالاتی که علمی – پژوهشی باشد حتما در مجلات علمی – پژوهشی دانشگاهی چاپ خواهند شد. علاوه بر اجر معنوی کار اجر ظاهری هم خواهد داشت و مقالات خوب علاوه بر ارائه شدن جوایزی هم دریافت خواهند کرد.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه تفاوت این دوره با دوره های قبل در چیست و آیا مطالعات میان رشته ای در این دوره اضافه شده است یا اینکه در دوره های قبل هم بوده است؟ گفت: مطالعات میان رشته ای یکی از مباحث مهم کنونی دانشگاه های دنیاست. سال ها بلکه ده ها سال راجع به موضوعاتی مانند رشته های فیزیک و رشته های دیگر علوم به طور مستقل کار شده است. اما مطالعات میان رشته ای در واقع با پیوند برقرار کردن بین این رشته ها به آن واقعیت عملی و آن نیازی که در اجتماع است، بهتر رسیدگی می کند. مطالعات میان رشته ای در این زمینه راهگشاست و مورد تشویق و تائید وزارت علوم است که این مطالعات توسعه پیدا کند.

دبیر سومین همایش اعجاز قرآن گفت: از طرف دیگر با توجه به مباحث علوم انسانی که پیرامون علوم قرآنی و تفسیر و دین و مذهب است، اقتضا می کند ارتباط این رشته های مختلف و به ویژه رشته های علوم انسانی با قرآن کریم در نظر گرفته شود و مورد بررسی قرار گیرد. در این بررسی ها یکی از ابعاد قرآن کریم که اعجاز آن است نمودار می شود. مثلاً ارتباط قرآن را با علم نجوم و ستاره در نظر بگیرید. اگر در اینجا قرآن کریم می فرماید که آسمان ها و زمین را آفریدیم و انالموسعون و ما در حال وسعت دادن به منظومه هستی و دنیا هستیم، در اینجا کلمه موسعون جمع است و اسم فاعل است. موسع به معنای وسعت دهنده است. انا موسعون یعنی ما در حال حاضر در حال توسعه دادن جهان آفرینش هستیم. نظریه بیگ بنگ می گوید در یک تاریخ خیلی دور جهان از یک نقطه شروع به توسعه پیدا کرده است.

وی در پایان افزود: یعنی به همین صورت در حال حاضر اجرام آسمانها در حال دور شدن از هم هستند. همانطوری که کره زمین از خورشید در حال دور شدن است و جهان آفرینش در حال وسعت پیدا کردن است. این نظریه مهم در رابطه همین بحث توسعه جهان است. مطالعات میان رشته ای در حقیقت از این تحقیقاتی که در علوم مختلف صورت گرفته است استفاده می کند و همچنین علومی که در قرآن کریم وجود دارد و در نتیجه اعجاز قرآن کریم هم از این حیث اثبات می شود.

کد خبر 2992683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha