۲۸ فروردین ۱۳۸۵، ۱۳:۱۶

از اين هفته در دستور كار مجلس قرار مي گيرد :

بررسي لايحه الحاق يك تبصره به قانون حقوق مولفان و مصنفان / مخالفت كميسيون فرهنگي با سپردن اختيار كتابهاي ملي به دولت

بررسي لايحه الحاق يك تبصره به قانون حقوق مولفان و مصنفان / مخالفت كميسيون فرهنگي با سپردن اختيار كتابهاي ملي به دولت

اين هفته ، مجلس شوراي اسلامي بررسي لايحه الحاق يك تبصره به قانون حقوق مولفان و مصنفان را در دستور كار قرار داد .

به گزارش خبرنگار كتاب مهر ، اين لايحه كه بررسي آن در صحن علني مجلس از روز چهارشنبه 16فروردين 1385 باقي مانده است ، در دستور كار اين هفته مجلس به عنوان دستور نهم قرار گرفته است.

اين لايحه كه پس از بررسي آن در كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي رد شده است ، به كميسيوني مركب از سه وزير دولت اين اجازه را مي دهد كه در مورد برخي از آثاري كه مولفان آنها در قيد حيات نيستند تصميم گيري و با اعلام آنها به عنوان آثار ملي انتشار اين كتابهاي را به دولت واگذار كند.

به گزارش مهر ، رونوشت متن كامل اين لايحه از اين قرار است :

بسمه تعالي

لايحه الحاق يك تبصره به ماده ( 12)قانون حمايت (از) حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 1348

ماده واحده - متن زير به عنوان تبصره (2) به ماده ( 12)قانون حمايت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان - مصوب 11-10-1348 الحاق گرددو عنوان تبصره فعلي به تبصره (1) تغيير يابد :

تبصره (2) - مدت استفاده از حقوق مادي لغتنامه دهخدا و ساير فرهنگها و آثاري كه ارزش ملي آنها به تاييد كميسيوني مركب از وزراي علوم ، تحخقيقات و فناوري ، فرهنگ و ارشاد اسلامي ، و دادگستري مي رسد ، از حكم اين ماده مستثني بوده و توسط كميسيون مزبور تعيين خواهد شد .

رئيس جمهور ، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ، وزير علوم و تحقيقات و فناوري ، وزير دادگستري

اين تبصره در تاريخ 6-4-1383 در جلسه هيات دولت ( سيد محمد خاتمي ) به تصويب مي رسد و يك ماه بعد به كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ارجاع مي سود ، اين كميسيون با حضور كارشناسان دستگاه هاي اجرايي ذيربط اين لايحه را بررسي و گزارش ان طي دو جلسه در كميسيون فرهنگي مورد بحث قرار مي گيرد و كليات آن در جلسه 26-7-1383 كميسيون رد مي شود.

اين لايحه بعد از گذشت حدود دو سال دوباره از اين هفته در دستور هفتگي جلسات علني مجلس قرار گرفت و نماينده وزارت علوم هم به عنوان مدافع لايحه قرار است از آن دفاع كند .

اين در حالي است كه كميسيون فرهنگي به شدت با اين لايحه مخالف است . از طرفي مطرح شدن دوباره اين لايحه در مجلس علي رغم اينكه احتمال راي آوردن آن بسيار كم است واكنش هاي منفي را در ميان ناشران و فعالان اين صنف بوجود آورده است .

اين مخالفت ها همانند دلايل رد اين لايحه در كميسيون فرهنگي مجلس بر اساس گزارش شور اول كميسيون فرهنگي به مجلس شوراي اسلامي كه به شماره 131 چاپ شده بر سه محور كلي استوار است :

1 - اين تبصره ابهاماتي دارد ، چون اختيار مي تواند زير 30 سال را هم شامل شود و طبعا ضايع كردن حق وراث است.

2- شبهه سلب مالكيت از صاحب اثر را دارد .

3 - نسبت به اصل ماده ( 12) نيز اشكالاتي وجود دارد كه پيشنهاد بازنگري در قانون حقوق مولفان و هنرمندان مصوب 1348 و تدوين قانوني جديد براي حمايت از حقوق مادي و معنوي آنها است.

به گزارش مهر ، قانون حمايت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 1-10-1348 هم به اين شرح است :

فصل سوم - مدت حمايت از حق پديد آورنده و حمايتهاي قانوني ديگر

ماده 12- مدت استفاده از حقوق مادي پديد آورنده موضوع اين قانون كه به موجب وصايت با وراثت منتقل مي شود از تاريخ مرگ پديد آورنده 30 سال است و اگر وارثي وجود نداشته باشد يا بر اثر وصايت به كسي منتقل نسده باشد ، براي همان مدت به منظور استفاده عمومي در اختيار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار خواهد گرفت.

تبصره - مدت حمايت اثر مشترك موضوع ماده (6) اين قانون 30 سال بعد از فوت ، آخرين پديد آورنده خواهد بود.

کد خبر 312951

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha