۶ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۰:۲۷

يك نويسنده و محقق ادبيات در گفتگو با مهر :

سفرنامه نويسي عضو زنده اي از پيكره ادبيات فارسي است

سفرنامه نويسي عضو زنده اي از پيكره ادبيات فارسي است

دكتر محمد شهري - نويسنده و استاد ادبيات ، گفت : برخلاف اعتقاد گروهي از اهل ادب ، بايد بپذيريم كه عمر سفرنامه نويسي در ايران به پايان نرسيده و مي تواند بارز تر از پيش در حوزه ادبيات نمايشي مورد استفاده قرار بگيرد .

اين نويسنده درگفتگو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، با بيان اين مطلب افزود : سفرنامه نويسي در زبان فارسي سابقه هزار ساله دارد و اولين كسي كه به نگارش سفرنامه اقدام كرد ناصر خسرو قبادياني بود . ايرانيان ازسده هاي دور تا به امروز به سير و سياحت رفته اند و حاصل ديدارهاي خود را در كتابهاي با ارزش به يادگار گذاشته اند .

وي ادامه داد : حاصل اين ديده ها و شنيده ها به نام سفرنامه در ادبيات ما عنوان مي شود كه از ديدگاه هاي گوناگون قابل بررسي و كنكاش است . دليل اين امر به تنوع مسافران هزار ساله ما مربوط مي شود كه از شاعر و حكيم و نقاش تا بازرگان و سياست مدار و اهل علم را شامل مي شود .

شهري تصريح كرد : هركس با سفر به يك سرزمين جديد بر اساس ديدگاه اجتماعي و حرفه اي خود به نگرشي خاص و متفاوت از آداب و رسوم و وضعيت اجتماعي و سياسي آن سرزمين دست پيدا مي كند . بنابراين سفرنامه ها از نظرموضوعي و ادبي قابل تقسيم هستند .  

وي درتبيين جايگاه سفرنامه نويسي درادبيات فارسي ، گفت : جذابيت سفرنامه ها از ادبيات داستاني نيزبيشتر است ، زيرا فضاي گفتگوها درآن واقعي تر است .  حتي برخي سفرنامه ها به شكل قصه عرضه مي شوند  و با توجه به تكنولوژي نوين مي توانند به صورت فيلم و نمايش در ادبيات نمايشي جاي بگيرند .

اين نويسنده خاطرنشان كرد : با تحول وسايل جمعي در زمان حاضر سفرنامه نويسي نيز متحول شده است  و امروز سفرنامه  حج را كه امين الدوله در400 صفحه نوشت مي توان در 25 صفحه خلاصه كرد .  سفرنامه نويسي خود به خود با كوتاه شدن طول سفركوتاه شده و بر اساس نياز مخاطب امروزي شكل گرفته است .

به گزارش مهر ،  دكتر محمد شهري متولد سال 1331 در تربت حيدريه  و داراي درجه دكتراي زبان و ادبيات فارسي  از دانشگاه تهران است . وي سالها در دانشگاه هاي فردوسي مشهد ، دانشگاه آزاد ، پيام نور تدريس كرده و هم اكنون در دوره بازنشستگي به همكاري خود با دانشگاه علمي - كاربردي و دانشگاه آزاد مشهد ادامه مي دهد .

وي صاحب يك مجموعه دو جلدي سفرنامه حج شامل ديداردوست ( سفرنامه مدينه ) و درآستان جانان ( سفرنامه مكه ) ونيز دو سفرنامه به نام هاي " از صوفيه تا قونيه " و " سفر به سرزمين گل سرخ " است .

کد خبر 316971

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha