۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۰

سراب حقوق بشر آمریکایی/ ۳

نوریان: حقوق بشر برای آمریکا، ابزار است/امیدی به مجامع جهانی نیست

نوریان: حقوق بشر برای آمریکا، ابزار است/امیدی به مجامع جهانی نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه امروز حقوق بشر به یک ابزار برای آمریکایی‌ها تبدیل شده است، گفت: نباید نسبت به نتایج زودهنگام پیگیری موضوع در مجامع جهانی، امیدوار بود.

اردشیر نوریان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تداوم اقدامات خصمانه و ضدبشری دولت آمریکا علیه دولت و ملت ایران در دوره های مختلف اظهار داشت: چرایی این مساله جای بحث و بررسی فراوان دارد و می‌توان در این رابطه دهها کتاب و مقاله علمی ارائه کرد.

وی در عین حال افزود: می‌توان گفت که مقوله حقوق بشر امروز برای ایالت متحده آمریکا به یک ابزار در سیاست خارجی برای رسیدن به منافع ملی تبدیل شده است؛ یعنی حقوق بشر ذاتا برای آنها ارزش ندارد بلکه ابزاری برای کسب منافع است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: امروز حقوق بشر برای آمریکایی ها ابزاری برای تضمین امنیت کشورهای حامی و دست نشانده، برقراری امنیت برای گروه های همگرا و تقویت گروههای مخالف و منکوب کردن دولت های حق‌طلب و مخالف سیاست های آمریکاست و حقوق بشر به معنای کرامت انسان، اساساً در سیاست داخلی و خارجی آمریکا جایی ندارد.

نوریان با اشاره به نگاه دوگانه آمریکا نسبت به موضوع حقوق بشر در سطح جهان تصریح کرد: آنها علاوه بر این نگاه دوگانه و عمل بر مبنای آن، ابزارهای کنترلی مقوله حقوق بشر را نیز در اختیار خودشان گرفته اند که از جمله آنها می‌توان به سازمان ملل و نهادهای تابعه آن از قبیل شورای حقوق بشر و دیده‌بان حقوق بشر اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که نتیجه گزارش های این نهادها در رابطه با موضوع حقوق بشر، عمدتا با آنچه که در واقعیت جریان دارد، تفاوت قابل ملاحظه ای دارد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تسلط آمریکایی ها بر ابزارهای انتقال، انتشار و تضمین حقوق بشر اظهار داشت: کشوری مانند ایران که خودش قربانی تروریسم است، با یک تفسیر غلط و ابزاری از حقوق بشر، به نقض حقوق بشر متهم می‌شود و از سوی دیگر کشورهایی مانند عربستان سعودی که کرامت انسانی در آنها رعایت می‌شود و حتی مفاهیم شکلی حقوق بشر مثل مجلس نیز در آنها وجود ندارد، نه تنها محکوم نمی‌شوند، بلکه از آنها حمایت نیز می‌شود.

مکانیزم‌های حقوق بشری تحت سلطه آمریکاست/ امیدی به مجامع جهانی نیست

نوریان در پاسخ به این سوال که پیگیری های دولت جمهوری اسلامی ایران در دوره های مختلف برای استیفای حقوق ملت ایران در برابر اقدامات آمریکا چقدر موثر بوده است، تصریح کرد: اصل پیگیری و نتایج حاصل از آن دو مقوله جداگانه است؛ واقعیت این است که مکانیزم‌های پیگیری حقوق، در اختیار غربی‌هاست و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار استیفای حق داشت.

وی تاکید کرد: دولت ایران تلاش خود را کرده است اما ابزارهای نظارتی در اختیار غربی‌هاست که نمونه آن را در خروج عربستان از فهرست حامیان تروریست مشاهده کردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه از کانال های رسمی پیگیری حقوق ملت ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی نباید غفلت کرد، در عین حال تاکید کرد: نباید نسبت به نتایج زودهنگام در این پیگیری‌ها امیدوار بود.

ضرورت استفاده از ظرفیت دیپلماسی عمومی و پارلمانی علیه اقدامات آمریکا

نوریان گفت: علاوه بر این باید از ظرفیت دیپلماسی عمومی و ارتباط با نهادهای مردمی در سطح جهان استفاده کرد و مقابله با اقدامات ضد بشری آمریکا را به یک گفتمان تبدیل کرد.

وی به ظرفیت مجلس شورای اسلامی برای پیگیری این مساله اشاره کرد و گفت: مجلس می‌تواند از طریق گروه های دوستی پارلمانی و اتحادیه های بین‌المجالس اقدامات ضد بشری آمریکا را پیگیری کند و قطعا یکی از دستور کارهای مهم مجلس در دوره جدید همین مساله خواهد بود.

کد خبر 3696114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha