۲۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۸

نظام‌الدین کیایی در گفتگو با مهر:

صدابرداری «بی سایه» را در دل کویر انجام دادم/ پیوستن به «انزوا»

صدابرداری «بی سایه» را در دل کویر انجام دادم/ پیوستن به «انزوا»

نظام الدین کیایی از انجام کار صدابرداری فیلم «بی سایه» در دل کویر و در میان باد و طوفان و پیچیدگی‌های کاری با چنین ویژگی‌ها سخن گفت.

نظام الدین کیایی صدابردار سینما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت های جدید خود گفت: هفته آینده صدابرداری فیلم سینمایی «انزوا» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی را انجام خواهم داد. هنگامی که سناریو این اثر را خواندم بسیار مورد پسندم واقع شد زیرا دارای یک مضمون اجتماعی است و با توجه به اینکه در کشور ما مسائل اجتماعی تاریخ مصرفی ندارد به نظرم فیلم خوبی از آب در می آید و امیدوارم با انجام کار صدابرداری این اثر، امسال یک فیلم خوب در کارنامه کاری ام داشته باشم.

وی افزود: انتخاب چنین موضوعی از سوی عباس میرزایی نشان دهنده اهمیت داشتن مسائل اجتماعی برای اوست. برخی به دلیل ساختن فیلم های پرفروش شهرت کاذبی به دست می آورند اما این کارگردان جوان مرعوب این موضوع نشده است و می دانم که او هر روز تغییراتی در فیلمنامه ایجاد می کند تا ملموس تر باشد. با توجه به اینکه من هم کلمه به کلمه فیلمنامه را خوانده ام، گفتگوهایی با او داشتم و به نقاط مشترکی رسیده ایم.

کیایی درباره لوکیشن‌هایی که فیلم در آن ساخته می‌شود، توضیح داد: من هیچگاه به بازبینی مکان های فیلمبرداری نمی پردازم زیرا معتقدم این امر مختص کارگردان و تهیه کننده است و من به عنوان صدابردار باید خودم را با تمامی فضاها تطبیق دهم. من موظم در بدترین مکان های دنیا هم کار خود را به خوبی انجام دهم زیرا صدابردار نمی تواند بگوید برای انجام کار خوب لوکیشن ها را تغییر دهید، معتقدم وقتی یک مکان آرام و بی سر و صدا باشد دیگر همه می توانند صدابرداری کنند.

این صدابردار درباره دیگر کارهایش نیز عنوان کرد: صدابرداری فیلم سینمایی«بی سایه» به کارگردانی ابوالفضل صفاری را نیز من انجام دادم. با توجه به اینکه تمام مکان های فیلمبرداری این اثر در کویر واقع شده بود و فیلم به طور کلی در وسط کویر روایت می شد تقریبا تمام صدابرداران سینما انجام کار صدابرداری این فیلم را رد کرده بودند، زیرا در چنین مکانی باد و طوفان مانع کار می شود. ضمن اینکه فیلمبرداری در صدمتری جاده ترانزیت تهران-بندرعباس و کرمان انجام شد که اتفاقا این جاده نباید در فیلم دیده می شد. من نمی توانستم بگویم چنین مکانی را به خاطر کار من تغییر دهید. در این فیلم یک کاروانسرا هم بود که ماشین ها از کنار آن رد می شدند و صداهای آنها کار را سخت تر می کرد اما در هر صورت من باید صدابرداری فیلم را انجام می دادم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در «بی سایه» گروه ارکستری وجود داشت که آنها هم به ایفای نقش می پرداختند علاوه بر این موسیقی فیلم هم به طور همزمان سرصحنه نواخته می شد ومن باید همراه با ضبط دیالوگ ها، موسیقی فیلم را هم ضبط می کردم به طوری که حالا دیگر «بی سایه» نیازی به ساخت موسیقی ندارد. البته اطلاع دارم که تمام کارهای آن فیلم هم به پایان رسیده است.

کد خبر 3737651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha