۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۰۱

فایل صوتی:

فروغی هیچ مواجهه‌ای با مدرنیته نداشته است/ گفتاری ازحسین مصباحیان

فروغی هیچ مواجهه‌ای با مدرنیته نداشته است/ گفتاری ازحسین مصباحیان

استاد دانشگاه تهران گفت: فروغی در کتابش هیچ مواجهه‌ای با مدرنیته نداشته و فقط به تعمیم دستاوردهای مدرنیته غربی در کشوری مانند ایران می پردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین مصباحیان استاد دانشگاه تهران، در نشست «مواجهه فرهنگ ایرانی با تجدد، نقد و تحلیل محمدعلی فروغی و مسائل تجدد ایرانی» که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، در ابتدا با اشاره به اینکه ما از چه مواجهه ای داریم سخن می گویم گفت: منظومه ای از اصطلاحات درباره مدرنیته وجود دارد که به نظرم تا تدقیق نشود ما نمی توانیم راجع به مواجهه افراد با آن صحبت کنیم. یک کلمه  مدرنیته، یک کلمه مدرنیزاسیون و یکی هم تجدد است که ما درباره انها سخن می گوئیم. به نظرم این سه واژه تفاوت ماهوی با هم دارند و نمی شود یک جا با همدیگر به کار برده شوند.

وی با بیان اینکه تجدد یک فرایند و مدرنیته یک فرآورده است اظهار کرد: غربی‌ها از طریق تجدد سنتشان به مدرنیته دست یافته‌اند، اما این تجدد سنت اصلا در جامعه ما صورت نگرفته است. فروغی با مدرنیته و بحران‌هایش هیچ مواجهه‌ای ندارد و در کتاب «سیر حکمت در اروپا» نیز ما بارقه‌هایی از دعوت فکری را نمی‌بینیم. تنها در این کتاب رویکرد ترویجی و اطلاع‌رسانی نسبت به فلاسفه غربی وجود دارد. در کتاب دیگر فروغی نیز مواجهه انتقادی نسبت به مدرنیته مشاهده نمی‌شود.

فایل صوتی این سخنرانی را در بالا می توانید بشنوید.

کد خبر 3980979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha