۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۲۷

مسئول دبیرخانه ستاد دهه تکریم و غبارروبی مساجد:

کارکرد مساجد در اجتماع در سال جاری پررنگ تر خواهد شد

کارکرد مساجد در اجتماع در سال جاری  پررنگ تر خواهد شد

مسئول دبیرخانه ستاد دهه تکریم و غبارروبی مساجد گفت: طرحی در زمینه کارکرد اجتماعی مساجد آماده شده است و قرار است از سال ۹۶ این مسئله در مساجد اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «صبح و گفت وگو» رادیو گفت و گو با موضوع غبارروبی مساجد و با حضور سید مهدی رضوی مسئول دبیرخانه ستاد دهه تکریم و غبارروبی مساجد به روی آنتن رفت.

سید مهدی رضوی با بیان اینکه دهه آخر ماه شعبان فرصتی برای تکریم و غبار روبی و عطرافشانی مساجد است، گفت: در این ده روز اهدافی را از این موضوع دنبال می کنیم؛ اهدافی که متصور شده ایم ایجاد نشاط معنوی و زمینه سازی جهت استقبال از ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: نشاط معنوی که در ماه رمضان آغاز می شود را از همین ایام ماه شعبان شروع می کنیم. در این ایام به جز غبارروبی و عطر افشانی ظاهری از مساجد به دنبال این هستیم که کارکردها و رویکردهای واقعی مساجد در حوزه اجتماعی مانند نقش مسجد در محلات را بیشتر نمایان کنیم.

مسئول دبیرخانه ستاد دهه تکریم و غبارروبی مساجد، معرفی آرمان مسجد طراز اسلامی را یکی دیگر از اهداف غبار روبی مساجد عنوان کرد و بیان داشت: در این ایام از تلاش های خالصانه ای که خدمت گذاران مساجد و ائمه جماعات انجام می دهند، قدردانی می کنیم و الگوهایی که در این حوزه وجود دارند به دیگران معرفی می کنیم.

وی به آمار مساجد در تهران اشاره کرد و گفت: در شهر تهران هزار و ۷۰۰ مسجد داریم و حدود سه هزار مسجد نیز در استان تهران وجود دارد. البته در برخی از نقاط تهران با کمبود مساجد روبرو هستیم و اساسا این فقر مساجد در مراکز استان ها وجود دارد و نسبت جمعیت به مساجد نسبت صحیحی نیست. بر اساس آموزه های دینی و قانون اساسی، ساخت مساجد و اداره آن یک حرکت مردمی محسوب می شود و به همین دلیل نیاز به فرهنگ سازی در این حوزه داریم که در این زمینه نیز از مردم و خیرین دعوت می کنیم.

رضوی اشاره کرد: در احادیث زیادی بر ثواب ساخت مسجد تاکید شده و حتی اگر کسی یک آجر هم در ساخت مسجد مشارکت کند، ثواب های زیادی نصیبش خواهد شد.

مسئول دبیرخانه ستاد دهه تکریم و غبارروبی مساجد درباره دیدار سال گذشته با رهبری بیان داشت: در روز جهانی مسجد در سال گذشته، ائمه جماعات با مقام معظم رهبری دیداری داشتند و ایشان نیز مطالباتی از مساجد داشتند که یکی از این نکات، بحث کارکرد اجتماعی مساجد و فعال کردن این بخش بود تا بتوانند در سطح محلات نقش هایی را ایفا کنند. در همین راستا طرحی در این زمینه آماده شده است و قرار است از سال ۹۶ این مسئله در مساجد اجرا شود.

وی ادامه داد: یک طرح دیگر که از سال گذشته آغاز کردیم، طرح پیوند مسجد و مدرسه بود. تفاهم نامه ای بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و وزارت آموزش و پرورش امضا شده که "پیوند" نام دارد. در این طرح مساجد با مدارس اطراف خودشان، تعامل دارند و برنامه های مختلفی را در این زمینه اجرا می کنند. در این حوزه گزارشات خوبی به دست ما رسید که برای نمونه در ماه رجب، ۹۴ اعتکاف دانش آموزی در سطح استان تهران داشتیم.

کد خبر 3981067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha