۲ خرداد ۱۳۹۶، ۰:۰۴

رئیس جمهور منتخب صربستان:

عضویت در ناتو باعث بروز تفرقه و دودستگی در صربستان می شود

عضویت در ناتو باعث بروز تفرقه و دودستگی در صربستان می شود

رئیس جمهور منتخب صربستان اظهار داشت که پیوستن صربستان به ناتو، این کشور را به مدت چندین دهه دچار دودستگی و تفرقه خواهد کرد که این امر پیامدهای طولانی در برخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «الکساندر ووچیچ» نخست وزیر و رئیس جمهور منتخب صربستان در تازه ترین اظهارنظر خود پیرامون عضویت این کشور اروپایی در «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی»- موسوم به ناتو- گفت که با توجه به مخالفت اکثریت قریب به اتفاق مردم صربستان با این موضوع، پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو این کشور را به مدت دهه ها دچار تفرقه و دودستگی خواهد کرد و پیامدهای طولانی مدتی در برخواهد داشت.

ووچیچ در سخنرانی خود خطاب به دانشجویان دانشکده مطالعات امنیتی دانشگاه بلگراد گفت که عضویت در این ائتلاف بسیاری از مشکلات صربستان را حل خواهد کرد. با این حال، وی تصدیق کرد که یک چنین تصمیمی خلاف خواست و اراده ۷۵ درصد از مردم صربستان است و در نتیجه، تنها «سبب بروز اختلاف و نفاق» در صربستان خواهد شد که این امر خود می تواند پیامدهای طولانی مدتی داشته باشد.

نخست وزیر و رئیس جمهور منتخب صربستان در ادامه گفت که این کشور به جای تلاش برای پیوستن به بلوک نظامی ناتو، باید بی طرفی نظامی خود را حفظ نماید.

ووچیچ همچنین گفت که این کشور باید همزمان با حفظ روابط خود با روسیه و چین در بهترین سطح ممکن، عضویت در اتحادیه اروپا را به مثابه یک هدف در عرصه سیاست خارجی دنبال نماید.

رئیس جمهور منتخب صربستان همچنین گفت که این سیاست تاکنون برای صربستان قرین موفقیت بوده است و افزود که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیشتر خاطرنشان کرد که «روابط کنونی بلگراد- مسکو اکنون بهتر از هر زمان دیگر است» و این در حالی است که آمریکا و اروپا نیز بالا بودن سطح همکاری میان صربستان و کشورهای غربی را می ستایند.

ووچیچ همچنین اذعان کرد که ۷۰ درصد از مردم صربستان خواهان روابط نزدیک تر با روسیه و مخالف برقراری روابط حسنه میان این کشور و غرب هستند.

کد خبر 3986263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha