۱۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۵

حجت الاسلام تسخیری تاکید کرد؛

لزوم تقویت فرهنگ گفت‌وگو با محوریت عقلانیت

لزوم تقویت فرهنگ گفت‌وگو با محوریت عقلانیت

حجت الاسلام تسخیری، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: باید فرهنگ گفت‌وگو با محوریت عقلانیت و اعتدال در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی تقویت شود.

 به گزارش خبرگزاری مهر، خانم «یکاترنیاتریوکاوا»، معاون، «تیگران تومانیان»، مشاور علمی و خانم «ایرینا عصمان آوا»، کارشناس ارشد موزه دولتی تاریخی ادیان سن پترزبورگ با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حجت‌الاسلام تسخیری، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های این سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام تسخیری در سخنانی، ضمن تشریح اهم فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: این سازمان به عنوان مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران برای یکپارچه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور تأسیس شد تا تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی را به جهانیان عرضه کند.

با اشاره به وجود نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور گفت: این سازمان در تلاش است تا دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و چهره رحمانی اسلام را به همراه توانمندی‏ها و پیشرفت‏های علمی و فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری ایران به مردم جهان بشناساند.

وی به فعالیت‏های مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره و تصریح کرد: ما بر این باوریم که گفت‌وگوی دینی میان ادیان الهی پیرامون چالش‌ها و گرفتاری‌های بشر می‌تواند به بسیاری از رنج‏های جامعه انسانی پایان دهد. در این راستا، این سازمان سالانه به طور مستقیم و غیرمستقیم نشست‌های تخصصی میان دانشمندان مسلمان با سایر ادیان برگزار می‌کند.

حجت‌الاسلام تسخیری با اذعان اینکه ایجاد گفت‌وگو و درک متقابل از یکدیگر، صلح و عدالت در جامعه تسری می‌بخشد، گفت: بیش از ۲۰ سال است که برای رسیدن به نقاط مشترک و صلح پایدار، با سایر ادیان گفت‌وگو می‌کنیم که از جمله آن می‌توان به برگزاری ۱۰ دور گفت‌وگو با کلیسای ارتدکس روسیه، برگزاری و مشارکت در گفت‌وگو با مرکز ادیان برای صلح کره جنوبی، گفت‌وگوی دینی با رهبران دینی آفریقا، گفت‌وگو با بودیسم، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ادیان الهی پیام‌آور صلح، دوستی و محبت هستند، گفت: در جامعه ما، همزیستی مسالمت‌آمیز یک اصل است و انسان‌های حتی با وجود اختلاف سلایق، احساسات، دیدگاه و نگرش‌های مختلف در صلح، آرامش و بدون هیچگونه خشونت، درگیری‌های روحی، روانی و تعصب خاص زندگی می‌کنند.

حجت‌الاسلام تسخیری با تأکید بر لزوم تقویت فرهنگ گفت‌وگو با محوریت عقلانیت گفت: برای ایجاد ارتباط مستمر میان اندیشمندان ادیان مختلف، باید فرهنگ گفت‌وگو با محوریت عقلانیت و اعتدال در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی تقویت شود.

رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: اگر این گفت‌وگوها همراه با عقلانیت و فهم درست از تفسیر متون مقدس دینی ایجاد شود، سبب صلح و دوستی در جهان و مقابله با خشونت می‌شود.

حجت‌الاسلام تسخیری پیشنهاد برقراری ارتباط و گفت‌وگو میان اندیشمندان ایران و روسیه را داد و گفت: این گفت‌وگوها می‌تواند در زمینه دینی و مذهبی (مذهب شیعه) با حضور شخصیت‌های فرهنگی دو کشور ایجاد شود.

نمایش آثاری از فرهنگ غنی اسلام و شیعه در سن پترزبورگ

خانم یکاترنیاتریوکاوا، معاون موزه تاریخی ادیان سن پترزبورگ در سخنان خود، ضمن اشاره به تاریخچه فعالیت این موزه در حوزه ادیان گفت: این موزه دارای آثار تاریخی از ادیان یهودیت،‌ مسیحیت و اسلام بوده و در آن سمبل‌های تمامی ادیان از جمله اسلام به چشم می‌خورد.

وی افزود: ایجاد همکاری‌های سازنده با ایران برای ما دارای اهمیت است و علاقه‌مندیم برای توسعه این روابط قرارداد فرهنگی فی مابین دو کشور منعقد شود.

خانم یکاترنیاتریوکاوا، پیشنهاد برپایی نمایشگاه هنری برگرفته از آثاری از فرهنگ غنی اسلام و شیعه را داد و گفت: نمایشگاه هنری برگرفته از آثاری از فرهنگ غنی اسلام و شیعه می‌تواند یکی از موضوعات قابل توجه همکاری‌های فی مابین باشد.

وی ضمن ابراز رضایتمندی خود از سفر به ایران و بازدید از اماکن فرهنگی و مذهبی کشورمان چون آستان مقدس رضوی گفت: سفر ما به ایران در ماه محرم و حضور در اماکن زیارتی و آشنایی با آداب و سنن ایرانیان در عزاداری و سوگواری این ایام، بسیار جذاب بود به گونه‌ای که اگر باز زمینه حضور ما در ایران فراهم شود، علاقه‌مندم در ماه محرم به این کشور اسلامی سفر کنم.

گفت‌وگو منجر به آشنایی ادیان با ویژگی‌های مشترک یکدیگر می‌شود

تگران تومانیان، مشاور علمی موزه تاریخی ادیان سن پترزبورگ در سخنانی، ضمن ابراز خرسندی از سفر خود به ایران از مهمان‌نوازی ایرانیان و جذابیت تاریخ و تمدن کهن ایران‌ به نیکی یاد کرد.

وی افزود: سنت و آداب و رسوم مسلمانان به ویژه شیعیان برای ما بسیار جالب است و به مطالعه در مورد اسلام شیعی علاقه‌مندم.

تگران تومانیان با اشاره به جاذبه‌های تاریخی ایران‌زمین گفت: ایران اسلامی به عنوان مهد فرهنگ و تمدن، با داشتن صدها اثر تاریخی، طبیعی و صنایع دستی همواره مورد توجه ماست.

وی ضمن استقبال از ایجاد گفت‌وگو با محوریت عقلانیت میان اندیشمندان دو کشور ایران و روسیه اظهار کرد: هدف از گفت‌وگو آشنایی ادیان با ویژگی‌های مشترک یکدیگر است، از این رو، گفت‌وگو باید عقلانی و به دور از خشونت و جنگ باشد.

مشاور علمی موزه تاریخی ادیان سن پترزبورگ در پایان سخنان خود، خواستار تداوم ارتباط و همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور شد و گفت: بهترین راه تداوم همکاری‌های بین دو کشور گفت‌وگو است؛ چراکه می‌تواند زمینه و بستری برای برقراری تفاهم و نقاط مشترک ایجاد کند.

پس از آن، خانم ایرینا عصمان آوا، کارشناس ارشد موزه تاریخی ادیان سن پترزبورگ در سخنانی با اشاره به جذابیت فرهنگ و تمدن کهن ایران گفت: این سفر باعث شد تا در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شرکت کنیم و از نزدیک با آداب و رسوم شیعیان آشنا شویم. امیدوارم روابط بین دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

بنابراعلام این خبر، در  راستای تقویت و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و دینی بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه و  درخصوص تمهیدات برگزاری نمایشگاه و سمینار «همزیستی ادیان در ایران»  و توسعه بخش شیعه در موزه دولتی تاریخ شهر سن پترزبورگ، خانم‌ «یکاترنیاتریوکاوا»، معاون، «تیگران تومانیان»، مشاور علمی و خانم «ایرینا عصمان آوا»، کارشناس ارشد موزه دولتی تاریخی ادیان سن‌پترزبورگ از تاریخ ۷ تا ۱۳ مهرماه به کشورمان سفر کردند.

کد خبر 4105309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha