۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۱۹

نمایشگاه «نقش خیال» با آثار قهوه‌خانه‌ای برپا شد

نمایشگاه «نقش خیال» با آثار قهوه‌خانه‌ای برپا شد

نمایشگاه نقاشی «نقش خیال» شامل مجموعه‌ای از آثار قهوه‌خانه‌ای جمعه ۱۴ مهر در گالری «آس» افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با ‌شروع فصل پاییز مجموعه‌ای از آثار نقاشی قهوه خانه‌ای با آثار هنرمندانی چون محمد مدبر، حسین قوللر آغاسی، فتح‌الله قوللر آغاسی، عباس بلوکی‌فر، نعمت الله، علی لرنی، حسین همدانی، عبدالحسین بروجردی و میرزا آقا سلطانی‌زاده در معرض دید عموم مردم و علاقمندان به این هنر فراموش شده قرار گرفته است.

این نمایشگاه که «نقش خیال» نام دارد، عصر روز گذشته ۱۴ مهر در گالری آس افتتاح شد و در حاشیه این نمایشگاه آیین پرده‌خوانی با اجرای مرشد محسن میرزاعلی در ساعت ۱۷ برپا شد که روز ۲۱ مهر نیز بار دیگر این آیین پرده خوانی اجرا خواهد شد.

نقاشی قهوه‌خانه یا خیالی‌سازی از هنرهای دوران قاجار است که به دلیل آنکه هنری کاملا مردمی است از اهمیت قابل توجهی در هنر نقاشی ایرانی برخوردار است. رسیدن به رمز یک نگاه، جان یک واقعه، خاطره‌ یک قصه و تقسیم آن در چشم و حافظه مردم، همه‌ آن چیزی است که به سادگی، نقاشی قهوه‌خانه به آن نایل شده است. نقاشان «خیالی ساز» ایمان را نقاشی نمی‌کردند بلکه با ایمان نقاشی می‌کردند. مردانی که آیین جوانمردی را از پیوند خاطره‌ امام علی (ع) و رستم و پوریای ولی به نقش می‌نشاندند.

«نقاشی قهوه‌خانه» را می‌توان اولین تلاش برای بردن هنر به میان مردم محسوب کرد. همچنان این نقاشی ادامه سنتی چند هزار ساله است. سنتی که داستان‌های حماسی در سفالینه‌های باستان و مفرغ‌های لرستان را به نقش برجسته‌ای هخامنشی و نقاشی‌های شاهنامه در نگارگری پیوند می‌دهد.

علاقه‌مندان برای بازدید از «نقش خیال» می‌توانند به گالری «آس» واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، پلاک شماره ١٨٣١ مراجعه کنند.

کد خبر 4106874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha