۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۰:۰۸

روایت آیت‌الله خاتمی از پیام‌های اربعین-۱۰

پیاده‌روی اربعین سنتی ریشه‌داراست/۲عهد عمومی و خصوصی سیدالشهدا(ع)

پیاده‌روی اربعین سنتی ریشه‌داراست/۲عهد عمومی و خصوصی سیدالشهدا(ع)

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین سنتی اصیل و ریشه‌دار است، گفت: امروز پرچم انقلاب ،پرچم سالار شهیدان بوده که موظفیم آن را در اهتزاز نگه‌داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد خاتمی در سلسله مباحثی با تشریح پیام‌ها و آثار زیارت اربعین به برخی روایات و احادیث در این زمینه اشاره کرد. تاکنون ۹ بخش این مباحث منتشرشده است که دهمین مبحث را باهم می‌خوانیم.

آیت الله سید احمد خاتمی در سخنانی اظهار کرد: پیاده روی اربعین از سنت هایی است که امامان به آن اصرار فراوان داشتند.

وی با اشاره به اینکه مرحوم «آقا بزرگ تهرانی» مراسم پیاده روی اربعین را مربوط به عصر مرجعیت « شیخ انصاری» می دانست، افزود: دو قرن قبل این مراسم، باشکوه تمام رواج داشت.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بعداز مرگ شیخ انصاری این مراسم کم کم به فراموشی سپرده شد، گفت: بعد از این تاریخ پیاده روی عملا کم ارزش تلقی شد به طوری که به طبقه فقرا و نیازمندان اختصاص یافت.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم «آیت الله شاهرودی» ۴۰ سفر با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) مشرف شد و حتی بعد از اتمام مراسم نیز تا نجف پیاده باز می گشت.

آیت الله خاتمی همچنین در ادامه با بیان اینکه مرحوم حجت الاسلام ابوترابی بیش از ۱۰۰مرتبه این مسیر را طی کرده است، تصریح کرد: زائران پیاده روی اربعین حسینی بدانند این سنت الهی که آنها در حال طی کردن آن هستند، سنتی کاملا ریشه دار و اساسی است.

وی به برخی روایات اشاره کرد و گفت: براساس این روایت هر گامی که زائران اربعین حسینی برمی دارند خداوند هزار گناه را بخشیده و هزار حسنه به اعمالش می افزاید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سرور و سالار شهیدان دو عهد عمومی و خصوصی با خداوند داشتند، یادآورشد: عهد عمومی همان عهدی است که همه بندگان در عالم زر با تمام فطرت خود با خدا دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سالار شهیدان با تمام وجود به این عهده وفا کرد، گفت: ایشان بنده خدا به معنای دقیق کلمه بودند ما نیز به عنوان بندگان خداوند باید به آنچه که او گفته عمل کنیم.

آیت الله خاتمی به عهد اختصاصی سالار شهیدان با خدا نیز اشاره کرد و افزود: سالار شهیدان به این عهد نیز که دفاع از دین خدا بود وفا کرده و در غربت دین به دفاع از دین برخواست زیرا اگر حکومت یزید ادامه می یافت باید فاتحه اسلام را می خواندیم.

وی همچنین با بیان اینکه ما موظف به همین وفای به عهد سالار شهیدان هستیم، تصریح کرد: بعداز قرن ها پرچم اسلام و الله اکبر در ایران به اهتزاز درآمده و همه موظف هستیم که این پرچم را همچنان در اهتزاز نگه داریم، زیرا این پرچم، پرچم سالار شهیدان است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: همانگونه که امام حسین(ع) ایستادگی و مقاومت کردند و با همه هستی خود این پرچم را در اهتزاز نگه داشت، اکنون این پرچم به برکت وجود انقلاب اسلامی و خون شهیدان در ایران به اهتزاز درآمده و موظفیم به عهد خود با خدا و امام حسین(ع) وفا کرده و رهرو راه سالار شهیدان باشیم.

کد خبر 4134746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha