۱۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۰۸

روایتی از یک مراسم معنوی؛

اعتکاف گامی برای رسیدن به قرب الهی/ فضای گیلان عطر معنویت گرفت

اعتکاف گامی برای رسیدن به قرب الهی/ فضای گیلان عطر معنویت گرفت

رشت- مراسم معنوی اعتکاف که فرصتی برای بازسازی روح و رسیدن به قرب الهی است در ۹۲ مسجد گیلان آغازشده و برگزاری این مراسم در روزهای ابتدایی سال جدید فضای این استان را معنوی کرده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: در هیاهو و تب و تاب زندگی روزمره، اگر فرصتی دست دهد می توان به دور از همه دلبستگی ها، خلوتی با خالق بی همتا داشت، فرصتی که باید از آن بیشترین بهره را برد.

ایام البیض که در آن برگزاری مراسم معنوی اعتکاف سفارش شده، همان فرصتی است که از راه رسیده و شمیم عطر یار را به مشام می رساند. ایامی که در آن انسان با حضور خالصانه در درگاه خداوند زنگار از روح و قلب زدوده و خود را برای مهمانی بزرگتر خداوند در ماه رمضان آماده می کند.

امسال برگزاری این مراسم معنوی با ایام تعطیلات نوروزی همراه شده و با تازه شدن سال و آمدن فصل بهار فرصتی برای تازه شدن دل ها و زدودن غبار از جسم و روح انسان ها فراهم شده است. این مراسم از ۱۱ الی ۱۳ فروردین ماه امسال در سراسر کشور برگزار و مردم گیلان به ویژه جوانان این سرزمین نیز از فرصت به دست آمده نهایت بهره را برده و با حضور پرشور خود در این مراسم معنوی، تصویری جاودانه از خود به یادگار گذاشته اند.

به گفته معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان مراسم اعتکاف امسال در ۹۲ مسجد استان و با حضور بیش از ۱۰ هزار نفر تا شامگاه روز دوشنبه ۱۳ فروردین ادامه دارد.

حضور بیش از ۱۰۰ استاد اخلاق در مراسم اعتکاف مساجد گیلان

حجت الاسلام سید حسین گلمیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حضور پرشور مردم استان به ویژه جوانان در این مراسم معنوی اظهار کرد: بر اساس مشاهدات، پیش بینی می شود امسال بیش از ۱۰ هزار معتکف در این مراسم معنوی حضور یابند.

وی برگزاری حلقه های معرفتی و انس با قرآن، ترویج سبک زندگی اسلامی و پاسخ به شبهات را از جمله فعالیت های جانبی مراسم پرفیض اعتکاف در استان اعلام کرد و گفت: حضور جوانان و نوجوانان در مراسم امسال نیز همچون سال های گذشته پرشور است.

به گفته این مسئول ۱۰۰ استاد اخلاق و مُبلغ دینی نیز به مراسم معنوی اعتکاف در سراسر استان گیلان اعزام شده اند.

حضور ۳۵۰ معتکف در ۱۴ مسجد صومعه سرا

شهرستان صومعه سرا نیز که هرساله با استقبال بسیار خوب علاقه مندان به ویژه نسل جوان برای حضور در این مراسم معنوی مواجه می شود امسال نیز این مراسم معنوی در ۱۴ مسجد این شهرستان در حال برگزاری است.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی صومعه سرا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال ۱۴ مسجد در حوزه شهری و روستایی برای مراسم معنوی اعتکاف در این شهرستان در نظر گرفته شده است، اعلام کرد: براساس آماری که تا به امروز از تعدادی از مساجد جمع آوری شده حدود ۳۵۰ شهروند صومعه سرایی معتکف شده اند.

رحمت آذرافروز با بیان اینکه مردم در اعتکاف به دنبال الگویی برای سبک زندگی بهتر هستند، خاطرنشان کرد: اعتکاف، گریز از لذت گرایی و مهار حس خود محوری و برتری جویی و بازگشت به سمت خداوند است.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی صومعه سرا تأکید کرد: خودسازی، محاسبه نفس، توبه و نیایش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبی از دیگر برکات‌ اعتکاف است.

وی با اشاره به اهمیت و تأثیرگذاری امر اعتکاف در جامعه اظهار کرد: با توجه به هجمه های بسیار دشمن و ایجاد شبهه در مسائل دینی باید به این مراسم معنوی بیش از گذشته توجه شود.

به گفته این مسئول اعتکاف شرایطی را فراهم می کند تا انسان ها با توشه معنوی، اعتقادی راسخ، ایمان و امیدی بیشتر به زندگی خود ادامه دهد.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی صومعه سرا همچنین خاطرنشان کرد: هزار و ۵۰ نفر سال گذشته در ۱۵ مسجد شهرستان صومعه سرا برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف حضور داشتند.

خودسازی و رسیدن به قرب الهی 

فاطمه نوجوان رشتی که در مراسم اعتکاف حضور یافته است در گفتگو با خبرنگار مهر به نقش تأثیرگذار اعتکاف در زندگی اشاره کرد و گفت: خودسازی و رسیدن به قرب الهی مهمترین اثر اعتکاف بر جوانان است.

وی خاطرنشان کرد: هر انسانی به طور فطری درپی دستیابی به کمال و پرورش ابعاد وجودی خویش بوده و خلوت کردن با خداوند متعال گامی مهم برای رسیدن به این مقصد بزرگ انسانی است.

معتکف رشتی رشد، کمال، بالندگی روحی، عقلی و ایمانی انسان و رسیدن به عالم شهود و ملکوت را از آثار اعتکاف دانست و ادامه داد: در اعتکاف، انسان با پی بردن به نکات مثبت و منفی وجودش و تقویت نقاط مثبت، از ضعف های خود می کاهد.

کد خبر 4260780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha