۱۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۳۴

بهرام دبیری در گفتگو با مهر:

«پل آبگینه» یادی از چشم‌انداز کودکی‌ام است/ فراموش شدن یک هنر

«پل آبگینه» یادی از چشم‌انداز کودکی‌ام است/ فراموش شدن یک هنر

«پل آبگینه» عنوان نمایشگاهی از نقاشی پشت شیشه است که بهرام دبیری آن را یادآور چشم‌انداز پلی می‌داند که از دوره کودکی در ذهن حفظ کرده است.

بهرام دبیری هنرمند نقاش که این روزها نمایشگاه نقاشی های پشت شیشه اش را در گالری گلستان برگزار کرده است به خبرنگار مهر گفت: «پل آبگینه» نمایشگاهی از ۳۶ تابلو نقاشی‌ ام است که امسال در ابعاد مختلف با استفاده از رنگ روی شیشه خلق کرده‌ام.

وی با یادآوری اینکه هنر نقاشی پشت شیشه تاریخچه چند صد ساله در ایران دارد، بیان کرد: امروزه کارم این است که به تاریخ نقاشی ایران، تکنیک‌ها، زیبایی‌شناسی و فضاها نگاه کنم و حاصل این نگاه منجر به خلق تعدادی از کارهای در سال جاری شده است.

این هنرمند که عنوان «پل آبگینه» را برای نمایشگاهش در نظر گرفته است درباره دلایل این انتخاب اظهار کرد: «پل آبگینه» از این لحاظ برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده است که هم  نقاشی پشت شیشه محسوب می‌شود و هم من را یاد مزرعه زیبایی در فاصله بین شیراز تا بوشهر می‌اندازد که پل بسیار جذابی دارد. آن پل، پل آبگینه نام داشت و از آنجا که از کودکی این پل و مزرعه را دوست داشتم تصمیم گرفتم عنوان نمایشگاهم را نیز «پل آبگینه» بگذارم و با این روش یادی از چشم‌انداز کودکی کنم.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان روبه‌رو شده است، تاکید کرد: مخاطبان علاقه زیادی به این هنر دارند و من هم سعی می‌کنم تا مانع فراموشی این هنر شوم. مردم پس از آشنایی با این هنر و تاریخچه‌ای که دارد به آن علاقه‌مند می‌شوند و نقاشی پشت شیشه به عنوان یک تکنیک نقاشی برایشان جذاب است.

دبیری در پایان با اشاره به ضعف‌های آموزشی در حوزه نقاشی پشت شیشه گفت: من روی نمد هم کار کرده‌ام و در نهایت هزینه‌ای که صرف کردم بیشتر از یک فرش شد در حالی که ندیدم که کسی این هنر را پیگیری کند چراکه در نظام آموزشی و دانشکده‌های ما به هنرهای قدیمی و سنتی کمتر پرداخته می‌شود و اگر هم توجهی وجود داشته باشد از جنبه تاریخی یک هنر نیست بنابراین گاه آموزش‌ها هم به ساختار این هنر آسیب می‌زند.

نمایشگاه «پل آبگینه» تا ۲۳ آبان در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان کماسایی شماره ۳۴ برپا است.

کد خبر 4452565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha