۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۵

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس:

معلم روزمزد و شرکتی در آموزش و پرورش جایگاهی ندارد

معلم روزمزد و شرکتی در آموزش و پرورش جایگاهی ندارد

همدان - رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه خصوصی سازی آموزش و پرورش خیانت است، گفت: معلم روزمزد و شرکتی جایگاهی در آموزش و پرورش ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا حاجی‌بابایی ظهر پنج شنبه در همایش سالانه بسیجیان فرهنگی استان همدان که با رویکرد تبیین جایگاه معلم و سند تحول بنیادین برگزار شد؛ در تبیین جایگاه آموزش و پرورش در اسناد بالا دستی گفت: آموزش و پرورش در چند سند مهم جایگاه دارد و سند چشم انداز ۲۰ ساله، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در آموزش و پرورش، برنامه ششم توسعه و قانون های عادی و روزمره کشور به عنوان اسناد فرا دستی تعلیم و تربیت محسوب می شوند.

وی گفت: تدوین سند تحول بنیادین در سال ۱۳۸۳ شروع و سال ۱۳۸۸ با بیش از ۵ سال کار تحقیقاتی تکمیل و در دستور کار قرار گرفت که اگر در این سالها به طور جدی برای تدوین و تکمیل سند ورود نمی کردیم، سند سال های سال هم اجرایی نمی شد.

وی بابیان اینکه جلسات سند تحول در شورای عالی آموزش و پرورش طی ۸ ماه با حضور اساتید صاحب نام کشور تشکیل و مصوبات جلسه با اجماع نهایی می شد، گفت: جلسات سه جانبه شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان حوزه برای تدوین و تکمیل سند ادامه داشت.

اگر سند تحول بنیادین اجرا شود معلمان در جایگاه حقیقی خود دیده می شوند رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه در سند جامع علمی کشور بیان شده که ارتقاء جایگاه استادان، فناوران و معلمان باید در دستور کار قرارگیرد و این بدان معناست که معلمان با استادان و فناوران در یک ردیف قرار گرفته اند، تاکید کرد: اگر سند تحول بنیادین اجرا شود معلمان در جایگاه حقیقی خود دیده می شوند.

حاجی بابایی گفت: سند تحول بنیادین آذرماه سال ۱۳۹۰ رونمایی شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی این سند را نسخه شفا بخش آموزش وپرورش نامید.

وی بابیان اینکه این سند شش زیر نظام دارد که دو زیر نظام سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و زیر نظام تربیت معلم و نیروی انسانی در همان زمان تدوین شد، گفت: بر اساس این زیر نظام؛ نظام رتبه بندی معلمان و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نیز استخراج و مصوب و ۶۴ پردیس فرهنگیان در کشور فعال شد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش بابیان اینکه نظام رتبه بندی معلمان سکه ای دو رو است که یک روی آن مهندسی نیروی انسانی است که بر اساس برنامه ریزی های آینده نگر قرار بود یک نفر معلم بدون مدرک تخصصی در ابتدایی نباشد و بین جنسیت معلمان نیز توازان ایجاد می شد، گفت: روی دیگر آن ارتقای جایگاه معلمان است.

حاجی بابایی با بیان اینکه در نظام رتبه بندی؛ معلمان در ۴ گروه مربی، دانشیار، استادیار و استاد که دریافتی آنها نباید از ۸۰ درصد هیئت علمی دانشگاهها کم تر باشد، تقسیم می شوند، گفت: براین اساس در تمام ادارات هیئت ممیزی تشکیل می شود تا اشراف و تخصص معلمان در حوزه آموزش و روش تدریس بررسی و تعیین و بر اساس آن رتبه بندی اجرایی شود.

وی بابیان اینکه امروز به آموزش و پرورش نقدهایی داریم اما نهایت همکاری را با وزارت آموزش و پرورش خواهیم داشت، گفت: معتقدیم این همراهی به بهبود وضعیت فرهنگیان منجر می شود.

مشکل جدی نیروی انسانی

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی سالهای اخیر با مشکل جدی نیروی انسانی مواجه شده ایم، گفت: از سال ۹۱ تا ۹۷ هر سال ۳۰ هزار نفر در بدنه آموزش و پرورش بازنشسته شده اند بدون اینکه جایگزینی صورت گیرد و بر همین اساس عدم برنامه ریزی صحیح منجر به ایجاد وضعیت فعلی در نظام آموزش و پرورش شده است.

حاجی بابایی بابیان اینکه انتقال معلمان از دوره متوسطه به ابتدایی ارتباطی با اجرای نظام ۳_۳_۶ ندارد و این مشکلات به بازنشسته شدن تعداد زیادی از فرهنگیان و کاهش شدید پذیرش دانشگاه فرهنگیان برمی گردد، گفت: وضعیت فعلی آموزش و پرورش در واقع محصول یک برنامه ریزی اشتباه و بدون پشتوانه کارشناسی است.

وی گفت: در حال حاضر با بحران موجود نیروی انسانی؛ ۱۹۴ هزار معلم کم داریم و ۴۰ هزار معاون پرورشی، مربی بهداشت و مشاور را به کلاس درس فرستاده اند که تمام این ها در کاهش کیفیت آموزش و پرورش موثر است.

نگاه کارشناسی غلط بحران نیروی انسانی فعلی را ایجاد کرد

حاجی بابایی با بیان اینکه نگاه کارشناسی غلط بحران نیروی انسانی فعلی را ایجاد کرد، گفت: نظام تعلیم و تربیت یک نظام پویاست و در برنامه ششم توسعه کشور که یازدهمین برنامه توسعه ای پنج ساله کشور است بیشترین توجه را به آموزش و پرورش داشته ایم.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه ۲۲ اولویت مدنظر بوده که یکی از آنها سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش است کمااینکه رتبه بندی معلمان قانون است و باید اجرا شود.

وی همچنین با انتقاد از روند نزولی اعتبارات آموزش وپرورش گفت: در سال ۱۳۹۱ هم اروپا و هم امریکا ما را تحریم کرده بود و الان فقط آمریکا تحریم کرده و این درحالی است که در آن سال دولت فقط ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بودجه عملیاتی داشت که مبلغ ۱۵ هزار میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان یعنی ۱۵ درصد از این بودجه به آموزش و پرورش اختصاص یافت اما در سال ۹۵ که کل بودجه عملیاتی دولت ۲۸۳ هزار میلیارد تومان بود اعتبار آموزش و پرورش ۲۸ هزار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان شد و کمتر از ۱۰ درصد از بودجه عملیاتی دولت بود.

وی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۷ بودجه مصوب ۴۲۰ هزار میلیاردتومان بوده که از این بودجه مبلغ ۳۳ هزار میلیارد تومان برای آموزش وپرورش در نظر گرفته شده به طوری که حدود ۸ درصد بودجه است و نشان دهنده سیر نزولی اعتبارات آموزش و پرورش است.

وی افزود: اعتقاد بر خصوصی سازی آموزش و پرورش در دولت باعث این کاهش بودجه شده و براساس این اعتقاد تعداد مدارس کم شده و تعداد معلمان هم باید کم شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس باتاکید بر اینکه خصوصی سازی آموزش و پرورش خیانت است و معلم روزمزد و شرکتی جایگاهی در آموزش و پرورش ندارد، گفت: معلمی کار سختی است و نیرو باید از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش وپرورش شود.

وی تاکید کرد: با نگاه خصوصی سازی و خرید خدمت؛ سال گذشته ۲۸ هزار معلم خرید خدمت وارد آموزش و پرورش شدند که بیانگر سیاست غلط آموزش و پرورش است چراکه معلم باید با اقتدار استخدام شود و با کرامت در کلاس درس حضور یابد.

کد خبر 4465861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha